Zatrzymaj się przed torem - nie ryzykuj! „Bezpieczny Przejazd”. Akcja PKP PLK

KATEGORIA: BEZPIECZEŃSTWO / 16 lipca 2022

Fot. Paweł Bialic

Pośpiech, nieuwaga i brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. 99 proc. zdarzeń na przejazdach powstaje w wyniku nieostrożnego bądź nieodpowiedzialnego zachowania kierowców, rowerzystów czy pieszych. Ignorowanie znaku stop, czerwonych świateł, wjeżdżanie pod opadające rogatki i omijanie slalomem zamkniętych półrogatek, to najczęstsze przyczyny tragedii.

Dlatego w piątek (15 lipca) przy przejeździe na ul. Myśliwskiej w Rzeszowie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zorganizowały kolejną odsłonę akcji informacyjnej „Bezpieczny Przejazd”, która ma uświadamiać kierowców oraz pieszych o konieczności zachowania ostrożności przy przeprawie przez przejazdy kolejowe. Wakacje to czas gdy zwiększa się liczba podróży, co zatem idzie także niebezpiecznych sytuacji.

- Są wakacje, ale nie ma wakacji od bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych - podkreślała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. - Dlatego o tym dzisiaj przypominamy podczas akcji ulotkowo-informacyjnej, podczas której Ambasadorzy Bezpieczeństwa będą informować o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Wypadki, do których dochodzi na przejazdach utwierdzają nas w tym, że o bezpieczeństwie trzeba mówić non-stop, uświadamiać, edukować i apelować o konieczności przestrzegania przepisów. A chodzi o to by wszyscy dotarli bezpiecznie na wakacje czy na urlop.

Fot. Paweł Bialic

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą działania informacyjne, w tym akcje na przejazdach kolejowo-drogowych przez cały rok. Ponadto na przejazdach są prowadzone dodatkowe kontrole. W piątek na przejeździe przy ul. Myśliwskiej w Rzeszowie pracownicy PKP PLK rozdawali ulotki i broszury informacyjne informujące o tym jak zachować się na przejeździe.

Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się Żółte Naklejki PLK posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.

- Dzięki numerowi identyfikacyjnemu nie znając nawet miejsca gdzie się znajdujemy jesteśmy w stanie bezbłędnie poinformować o zagrożeniu - tłumaczył Marek Małacha, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Rzeszowie. - Po zadzwonieniu na numer ratunkowy 112 podając numer przejazdu system bardzo szybko lokalizuje ten przejazd.

Fot. Paweł Bialic

Jak mówił dyrektor Małacha, w ubiegłym tygodniu tylko dzięki szybkiej reakcji świadków nadjeżdżający pociąg nie wjechał na przejazd gdzie między rogatkami utknął motocyklista.

Na Podkarpaciu w tym roku na przejazdach kolejowych doszło już do 7 wypadków, w których zginęło 8 osób. Chociaż każdy przejazd w Polsce jest odpowiednio oznakowany to wiele zależy od rozsądku i uwagi użytkowników dróg.

Bezwzględnie nie należy więc wjeżdżać na przejazdy kiedy zapalone jest migające czerwone światło, podobnie jak należy tego robić także wtedy gdy nie ma możliwości zjazdu z przejazdu np. z powodu korka na drodze. A w sytuacji zagrożenia można nawet wyłamać rogatkę na przejeździe.

- Każda rogatka jest wyposażona w bezpiecznik, który ulega złamaniu pod dużym naciskiem - tłumaczył Marek Małacha. - W przypadku zatrzymania samochodu na przejeździe i zamknięcia rogatek, jeżeli kierowca nie zdążył wyjechać z tego przejazdu można wyłamać rogatkę nie uszkadzając nawet samochodu. Ona ustępuje też pod naciskiem człowieka.

To szczególnie ważne w sytuacji gdy nadjeżdża pociąg z prędkością 120 km/h i liczą się sekundy.

Jeśli samochód zostanie unieruchomiony między rogatkami w wyniku usterki pojazdu, kiedy już doszło do wypadku i musimy ratować czyjeś życie lub kiedy widzimy na torach przeszkodę, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112.

Natomiast umieszczony także na żółtych naklejkach numer awaryjny wybieramy, jeśli zauważymy usterkę techniczną, np. wyłamaną rogatkę, uszkodzone oznakowanie lub sygnalizator świetlny.

Zgłaszając zagrożenie, podajemy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, umieszczony na żółtej naklejce, co pozwoli na precyzyjną identyfikację lokalizacji i znacznie ułatwi służbom kolejne działania.

Red.

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4