Przy Millenium Hall może stanąć piętrowy parking. Ma pomóc mieszkańcom
KATEGORIA: RZESZÓW / 25 września 2024
Rada Miasta Rzeszowa uchwaliła plan zagospodarowania dla należącej do miasta działki w sąsiedztwie galerii Milenium Hall, na której miałby powstać parking wielopoziomowy. O realizację takiej inwestycji mieli apelować mieszkańcy osiedla Nowe Miasto, którzy narzekają na brak dostatecznej liczby miejsc postojowych. Obiekt miałby powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Radni apelowali do władz miasta, by przy ewentualnej realizacji obiektu, wziąć pod uwagę kwestie przestrzenne.
Parking przy galerii MH
W zeszłym roku Rada Miasta Rzeszowa wyraziła zgodę na rozpoczęcie prac nad planem zagospodarowania dla terenu parkingu osiedlowego wzdłuż al. Rejtana, w sąsiedztwie galerii Millenium Hall. Celem przygotowania takiego dokumentu miało być dopuszczenie do realizacji w tym miejscu parkingu wielopoziomowego.
Budowa piętrowego parkingu miałaby rozwiązać problemy mieszkańców osiedla Nowe Miasto od strony ul. Rejtana, którzy narzekają od dawna na brak dostatecznej liczby miejsc postojowych dla swoich samochodów. Z wnioskiem o realizację takiej inwestycji wystąpiła zarówno lokalna rada osiedla, jak i Spółdzielnia Mieszkaniowa Nowe Miasto.
Projekt planu został już opracowany i przedłożony do uchwalenia Radzie Miasta podczas sesji, która odbyła się we wtorek 24 września. Uchwała przygotowana przez Biuro Rozwoju Miasta Rzeszowa przewiduje możliwość budowy parkingu o maksymalnej wysokości 20 metrów, czyli ok. 6 kondygnacji. W parterze obiektu mogłyby znaleźć się także usługi, np. myjnia, a na pozostałych piętrach oczywiście miejsca postojowe dla samochodów. Według zapisów planu minimalnie miałoby ich być 200, a maksymalnie 600. Ostatnia kondygnacja miałaby przyjąć formę zielonego dachu lub stropodachu z miejscami do parkowania.
Radny Kultys: jaka wysokość budynku?
Projekt wzbudził dyskusję wśród rzeszowskich radnych. Robert Kultys z Prawa i Sprawiedliwości pprzypominał, że z wnioskiem o realizację takiego parkingu wyszły zarówno Rada Osiedla Nowe Miasto, jak i Spółdzielnia Mieszkaniowa Nowe Miasto.
- Od wielu lat mieszkańcy osiedla wnioskowali, by rozwiązać problem parkowania samochodów przy Millenium Hall. Część klientów galerii i pracowników parkuje pod blokami i zajmuje miejsca postojowe mieszkańcom osiedla. Stąd pomysł powiększenia parkingu miejskiego. Niestety nie da się go jednak powiększyć terenowo w związku z istniejącą już zabudową osiedla, więc zostaje tylko dobudowanie kondygnacji - wyjaśniał szef komisji gospodarki przestrzennej w Radzie Miasta Rzeszowa.
Radny PiS informował także, że pomysł budowy takiego piętrowego obiektu na miejscu miejskiego parkingu spotkał się swojego czasu z krytyką niektórych mieszkańców bloku przy al. Rejtana 22, który usytuowany jest kilkadziesiąt metrów od planowanej inwestycji. Wskazywali oni, że kilkukondygnacyjny parking może im przysłonić widok z okien. Jednak ostatecznie do opracowywanego przez miasto projektu planu nie wpłynęła ze strony mieszkańców ani jedna formalna uwaga w tej sprawie.
W związku z tą sytuacją Robert Kultys zaapelował do prezydenta, żeby w przypadku przystąpienia przez miasto do opracowania projektu parkingu przemyśleć jeszcze jego wysokość, która według planu jest dozwolona na 20 metrów.
- Taki zapis oznacza możliwość budowy piecio- lub sześcio-kondygnacyjnego obiektu. Mam wątpliwości, czy powinien być tak wysoki - powiedział radny PiS i zwrócił się z wnioskiem do prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka, by podczas projektowania parkingu nie wykorzystywać maksymalnej dopuszczalnej wysokości obiektu zapisanej w planie zagospodarowania.
- Ponieważ miasto będzie miało wpływ na kształt obiektu, niezależnie od przepisów i interpretacji zachowamy tutaj zdrowy rozsądek i zasady zrównoważonego budownictwa - obiecał prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.
Parking w partnerstwie publiczno-prywatnym
Jacek Strojny, wiceprzewodniczący rady z ramienia Razem dla Rzeszowa z kolei pytał, jaki jest plan, jeżeli chodzi o finansową stronę inwestycji i czy miasto z racji tego, że jest właścicielem terenu, ma już pomysł dotyczący tego, jak pokryć koszty budowy parkingu i tego, jak będzie wyglądało jego utrzymanie.
- Na pewno zmierzamy w kierunku partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli powierzenia tego przedsięwzięcia partnerowi prywatnemu. Mowa tu zarówno o realizacji, jak i obsłudze. Do dogadanie będzie kwestia co dalej z inwestycją po jej zamortyzowaniu - odpowiadał prezydent.
Radny RdR dopytywał również o możliwość realizacji w tym miejscu kondygnacji podziemnych, co byłoby znacznie mniej inwazyjne, jeżeli chodzi o przestrzeń osiedla. W odpowiedzi ze strony władz miasta usłyszał, że plan dopuszcza taką możliwość, ale będzie ona trudniejsza do realizacji z racji kosztów.
- Znacznie większą miłością darzymy budowanie parkingów podziemnych, w tym planie tego nie wykluczamy, chodzi o ograniczanie kondygnacji nadziemnych, zachęcamy potencjalnego wykonawcę, aby tego typu obiekt wykonać. W dyskusjach z partnerami dowiadujemy się, że idea budowy parkingów podziemnych jest świetna, ale trzy razy droższa - mówił Konrad Fijołek dodając, że realizacja podziemnego parkingu może oznaczać, wyższe opłaty za jego korzystanie, więc zapewne nie wszyscy byliby skłonni z niego korzystać.
Finalnie projekt planu zagospodarowania został jednogłośnie przyjęty przez Radę Miasta Rzeszowa. Uchwałę poparło wszystkich 19 radnych biorących udział w głosowaniu. Na razie nie wiadomo kiedy wspomniany parking miałby powstać. Uchwalenie planu było jednak kolejnym krokiem do rozpoczęcia przygotowań inwestycji.
Karol Woliński