Budowa RCK. Ładowarki autobusów elektrycznych trafią na Dworzec Lokalny

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 6 grudnia 2021

Fot. Krzysztof Kuchta

W rejonie Dworca Lokalnego trwają prace przy budowie fundamentów pod ładowarki i pantografy do ładowania autobusów elektrycznych. Zostaną tam przeniesione czasowo z ul. Grottgera. Ma to związek z planowaną budową w rejonie dworca PKP Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego.

Prace przy Dworcu Lokalnym toczą się od kilkunastu dni.

- To jest infrastruktura niezbędna do tego aby przenieść ładowarki do autobusów elektrycznych spod dworca na czas budowy Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego - tłumaczy Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Przypomnijmy, że Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne to wspólne przedsięwzięcie miasta Rzeszowa oraz Polskich Kolei Państwowych S.A. Zgodnie z umową podpisaną w lutym br. firma Budimex S.A. zaprojektuje i zrealizuje RCK za kwotę 73,7 mln zł.

Realizacja Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego jest podzielona na dwa zadania. Za zadanie I warte nieco ponad 51 mln zł, odpowiada miasto Rzeszów. Dotyczy ono budowy parkingu podziemnego i przebudowy placu Dworcowego oraz przebudowy układu komunikacyjnego. Parking podziemny będzie jednokondygnacyjny i będzie zawierał 110 miejsc parkingowych dla samochodów. Nad parkingiem na poziomie „0” znajdą się m.in. przystanki autobusowe komunikacji miejskiej. Pojawią się tam także stojaki dla rowerów i ławki. Przebudowa układu komunikacyjnego obejmie odcinek od ul. Bardowskiego przez plac Kilińskiego i ul. Grottgera do skrzyżowania w rejonie dworca PKS, gdzie powstanie rondo.

Zadanie II polegające na przebudowie budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny będzie częścią inwestycji, za którą będą odpowiadały PKP S.A. Kwota realizacji tego zadania to niemal 22,7 mln zł. Na poziomie „-1” dworca powstanie hol przejściowy umożliwiający przejście z budynku dworcowego do tunelu podziemnego prowadzącego na perony oraz do wspomnianego parkingu pod placem Dworcowym.

Pierwszy etap inwestycji polegający na wykonaniu projektu jest już finalizowany.

- Mamy już gotową dokumentację RCK. Jest też wystąpienie o pozwolenie na budowę oraz Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) - mówi Artur Gernand. Miasto liczy, że pod koniec stycznia przyszłego roku będzie już dysponować pozwoleniami zarówno na budowę części kubaturowej jak i wykonanie robót drogowych.

Wówczas, wraz z rozpoczęciem prac w rejonie dworca zaistnieje konieczność przeniesienia urządzeń do ładowania autobusów elektrycznych w inne miejsce. Wybrano teren pomiędzy halą Uniwersytetu Rzeszowskiego a Dworcem Lokalnym, a dokładnie rejon parkingu kiss&ride przy ul. Kasprowicza.

Tam też na czas budowy RCK zostaną przeniesione ładowarki i pantografy. A to oznacza zmiany tras najpopularniejszych linii komunikacji miejskiej, czyli 0A i 0B obsługiwanych właśnie przez autobusy elektryczne. Elektrobusy w rejonie Dworca Lokalnego będą nie tylko się ładować, ale także rozpoczynać kursy. Jak dokładnie będą wyglądać zmiany na „kole” jeszcze nie wiadomo. Alternatywą byłoby wyłączenie autobusów na prąd z eksploatacji na czas budowy, ale taka ewentualność nie jest oczywiście brana pod uwagę. - Autobusy elektryczne muszą jeździć - zaznacza Artur Gernand.

Prace przy Rzeszowskim Centrum Komunikacyjnym mają zakończyć się na wakacjach 2023 r. Wówczas autobusy elektryczne swój przystanek początkowy będą mieć ponownie pod dworcem PKP.

Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

Fot. Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4