Kolejne osiem km szlaku Via Carpatia udostępnione dla kierowców!
KATEGORIA: INWESTYCJE / 23 grudnia 2021
Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki
W czwartek (23 grudnia) do ruchu został oddany kolejny, 8-kilometrowy odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy węzłami Łowisko a Sokołów Małopolski Północ. Tym samym w województwie podkarpackim kierowcy mają już do dyspozycji prawie 76 kilometrów drogi ekspresowej S19.
Odcinek S19 Łowisko - Sokołów Małopolski Północ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępnia do ruchu cztery miesiące przed terminem zakończenia robót wynikającym z umowy.
- Będą występować lokalne ograniczenia, ale nie ma co czekać, skoro kierowcy mogą skorzystać z nowo wybudowanej trasy i tym samym przejechać drogą ekspresową pomiędzy węzłami Rudnik nad Sanem oraz Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu S19 z A4 - wyjaśnia Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Na węzłach obowiązywać będzie ograniczenie prędkości (węzeł Łowisko do 70 km/h, węzeł Sokołów Małopolski Północ do 50 km/h). Do czasu zakończenia wszystkich prac na Miejscach Obsługi Podróżnych, będą one wyłączone z użytkowania. Do wiosny przyszłego roku wykonawca będzie prowadził jeszcze roboty, które nie będą jednak wpływały na ruch na ciągu głównym S19.
W trakcie uroczystości towarzyszącej oficjalnemu uruchomieniu nowego odcinka o stanie prac na budowie drogi na północ od Rzeszowa, mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.
– Rzeszów i Lublin są już niemal połączone drogą ekspresową zgodnie z naszymi obietnicami. Pełne połączenie nastąpi wiosną 2022 r. Droga ekspresowa S19 sprawi, że przejazd pomiędzy tymi miastami i Warszawą będzie szybszy, wygodniejszy i bardziej bezpieczny, a mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż DK19 będą mogli odetchnąć od ruchu ciężkich pojazdów – przekonywał wiceminister.
Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki
Pomiędzy Rzeszowem a granicą województw podkarpackiego i lubelskiego w budowie pozostał jeszcze jeden odcinek, Zdziary – Rudnik nad Sanem, który GDDKiA udostępni kierowcom w I połowie przyszłego roku.
O znaczeniu trasy mówiła z kolei wojewoda podkarpacki Ewa Leniart.
– Ta nowa droga, te wciąż otwierane odcinki to rzeczywiście wielki impuls rozwojowy dla naszego regionu. Dziś każdy inwestor spogląda na Podkarpacie, jako na to miejsce gdzie spotykają się – już nie planowane, a rzeczywiście zrealizowane – kluczowe inwestycje drogowe – powiedziała wojewoda.
Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki
Opis odcinka
Odcinek ma długość ok. 8,2 km. Wykonawcą prac jest firma Budimex. Umowę o wartości 286 403 716,49 zł GDDKiA podpisała 21 grudnia 2018 r. Okres projektowy zakończył się 18 października 2019 r. złożeniem do wojewody podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzję ZRID uzyskano po niespełna 9 miesiącach, tj. 9 lipca 2020 r.
Odcinek ten rozpoczyna się na węźle Łowisko (dotychczasowa nazwa Kamień) na przecięciu S19 i DK19. Następnie trasa skręca lekko na południowy zachód, gdzie przecina drogę powiatową nr 1211R. Około 700 m dalej, po obu stronach drogi, zlokalizowane zostały Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Kamień, kat. I). Następnie trasa lekkim łukiem zmienia kierunek na południowo-wschodni, omijając duże kompleksy leśne. Około 1,5 km dalej zlokalizowany jest węzeł Sokołów Małopolski Północ, na którym droga ekspresowa S19 krzyżuje się z trasą DK19. Bezpośrednio przy węźle znajduje się Obwód Drogowy z Centrum Zarządzania Ruchem.
W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej.
Ciekawostki z budowy
Na tym odcinku drogi ekspresowej S19 wykonano ok. 829 000 m3 wykopów i ok. 463 700 m3 nasypów drogowych. Wykop o takiej objętości pomieściłby aż trzy stadiony piłkarskie, natomiast z takiej ilości urobku ziemnego powstałaby góra 24 razy większa niż krakowski Kopiec Kraka. Ponadto, w ramach robót budowlanych, ułożono 912 000 m2 warstw bitumicznych (w tym podbudowa, warstwa wiążąca i ścieralna), co stanowi teren 2,5 raza większy niż powierzchnia Morskiego Oka. Z kolei do budowy wszystkich obiektów mostowych wykorzystano 1 043 ton stali. Tyle samo ważą aż 174 największe na świecie słonie afrykańskie. Cały zakres inwestycji objął teren o powierzchni ok. 135 ha, co stanowi obszar ponad 5,5 raza większy niż powierzchnia Placu Defilad w Warszawie.
S19 z dofinansowaniem UE
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Łowisko do węzła Sokołów Małopolski Północ dofinansowana była ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Odcinek ten jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Nisko Południe - Sokołów Małopolski Północ. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to 1 132 005 519,33 zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi 587 297 822, 46 zł.
Via Carpatia
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
Stan realizacji S19 w województwie podkarpackim:
• 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),
• 38,9 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem, w realizacji w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
• 53,9 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica - Jawornik i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia).
Niedawno został oddany liczący około 35 km odcinek z Kraśnika do Janowa Lubelskiego, wraz z obwodnicami tych miast w województwie lubelskim. Uroczystość udostępnienia tego fragmentu trasy połączono z nadaniem drodze ekspresowej S19 nazwy: Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Red.
Zdjęcia: Podkarpacki Urząd Wojewódzki