Fiasko przetargu na analizę ruchu w rejonie ronda Pobitno. Co zrobi ratusz?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 31 marca 2022

Wizualizacja tunelu pod rondem Pobitno
Fot. Urząd Miasta Rzeszowa/Mosty Gdańsk

Na razie władzom Rzeszowa nie udało się znaleźć firmy, która wykonałaby analizę dotyczącą ustalenia priorytetów co do budowy nowych dróg odciążających ruch w rejonie ronda Pobitno. Ratusz jednak się nie poddaje i ponownie będzie szukał wykonawcy tego zadania.

Oferty za wysokie

Rzeszowski ratusz szukał firmy, która wykona to zadanie w ramach zapytania ofertowego. W budżecie miasta na ten cel zarezerwowano 30 tys. zł. Wszystkie oferty okazały się jednak zdecydowanie wyższe. Crossroads zaproponowało 47 tys. zł, Gardiens Sp. z.o.o, 83 tys. zł, Stadtraum Polska 79 tys. zł, a Politechnika Rzeszowska aż 150 tys. zł.

W związku z tym, że wszystkie oferty przekraczały przygotowany budżet, postępowanie zostało unieważnione. Władze Rzeszowa nie chcą jednak zrezygnować z wykonania tej analizy.

- Na pewno chcemy, aby ta analiza powstała, ponownie będziemy szukać wykonawcy, obecnie zastanawiamy się nad formą jego wyboru - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Czego dotyczy analiza?

Zadaniem firmy odpowiedzialnej za wykonanie wspomnianej analizy jest wskazanie, które drogi i w jakiej kolejności powinny zostać wybudowane, aby upłynnić ruch na rondzie Pobitno o dotychczasowych parametrach.

Obowiązkiem wykonawcy będzie pokazanie jak budowa tych dróg wpłynie na natężenie ruchu na rondzie Pobitno.

Analiza ma dotyczyć całego układu komunikacyjnego począwszy od al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i ronda Pobitno, dalej idąc w kierunku al. Armii Krajowej oraz ul. Lwowskiej.

Miał być tunel

Przypomnijmy, że od kilku lat trwają przygotowania do budowy tunelu pod rondem Pobitno, które jest jednym z najbardziej zakorkowanych skrzyżowań w mieście. Lekiem na te bolączki miał być otwarty tunel pod jezdniami ronda wraz z wykonaniem dwujezdniowej drogi o długości 640 m w ciągu dróg: al. Armii Krajowej i al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego, czyli w układzie północ - południe.

Sam tunel miałby około 200 metrów długości i zaczynałby się w okolicach skarbca Narodowego Banku Polskiego przy al. Armii Krajowej, a kończył na skrzyżowaniu z ul. Morgową.

Miasto ma więc już gotowy projekt inwestycji, jest też Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID), choć zostało ono zaskarżone. Koszt inwestycji szacuje się na ponad 120 mln zł. Za wykonanie projektu inwestycyjnego oraz uzyskanie koniecznych do realizacji budowy tunelu zgód administracyjnych odpowiadała firma Mosty Gdańsk. Otrzymała za to od miasta ponad 1,4 mln zł. Dodatkowo samo projektowanie inwestycji opóźniło się przez pandemię.

Jednak zmiana prezydenta spowodowała, że zmieniło się też podejście do szybkiej budowy tunelu. Argument ratusza jest m.in. taki, że sama przebudowa ronda może przenieść korki o kilkaset metrów dalej, a więc wydanie grubo ponad 100 mln zł może pójść na marne. Stąd pomysł wykonania dodatkowej analizy.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4