Miejska aplikacja mobilna #RzeszówToMy już działa. Jakie problemy zgłosisz?

KATEGORIA: MIESZKAŃCY / 5 września 2022

Fot. Karol Woliński

#RzeszówToMy – tak nazywa się miejska aplikacja mobilna stworzona na zlecenie władz miasta, która ma ułatwić mieszkańcom zgłaszanie różnego rodzaju problemów w przestrzeni miejskiej, takich jak na przykład dziura w drodze, czy też załatwianie spraw urzędowych. Ratusz zapłacił za stworzenie aplikacji ponad 200 tys. zł. Władze miasta liczą, że to narzędzie wzbudzi zainteresowanie rzeszowian.

#RzeszówToMy

Stworzenie aplikacji miejskiej, w której każdy mieszkaniec miasta będzie mógł zgłosić przykładowy problem z dziurą w drodze, złamanym drzewem, czy przewróconym śmietnikiem, było zapowiadane przez prezydenta Rzeczowa Konrada Fijołka jeszcze w czasie kampanii prezydenckiej.

Po ponad roku od tych zapowiedzi aplikacja została właśnie uruchomiona pod nazwą #RzeszówToMy. W poniedziałek (5 września) przedstawiciele władz Rzeszowa w Rzeszowskich Piwnicach opowiedzieli o tym jak mieszkańcy będą mogli z niej korzystać.

- Oddajemy dzisiaj mieszkańcom narzędzie, które poprawi mieszkańcom kontakt z administracją, włączy ich w procesy decyzyjne, i umożliwi pokazanie nam jakie problemy są do rozwiązania. Z drugiej strony będzie to źródło ważnych informacji o tym co dzieje się w mieście oraz jak można załatwić wiele spraw w urzędzie - podkreślał prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Fot. Karol Woliński

Wdrożenie miejskiej aplikacji mobilnej w Rzeszowie do tej pory kosztowało 218 tys. zł.

Urzędnicy już testowali

#RzeszówToMy ma kilka funkcjonalności, najważniejszą wydaje się oczywiście możliwość zgłoszenia problemu. Jak podkreślał sekretarz miasta Marcin Stopa, w ostatnich miesiącach trwały testy programu. W mieszkańców zgłaszających problemy wcielili się pracownicy ratusza.

- Wysyłaliśmy urzędników w miasto, aby znajdowali rzeczywiste problemy czyli właśnie przysłowiową dziurę w drodze, uszkodzony parking czy schody. Po takim zgłoszeniu staraliśmy się ćwiczyć i załatwiać te sprawy - stwierdził sekretarz miasta.

Jak dodał, w ramach testów udało się już zrealizować 9 zadań, a 10 jest w trakcie realizacji. Są też zadania odrzucone w związku z tym, że problem dotyczy terenu prywatnego.

- W takich sytuacjach wysyłamy służby i przekazujemy uwagi właścicielowi posesji dotyczące rozwiązania zgłoszonego problemu - powiedział Marcin Stopa.

Fot. Karol Woliński

Jak zgłosić problem?

Żeby zasygnalizować w ramach aplikacji niepokojące nas zdarzenie musimy ją najpierw pobrać na swój telefon. Program jest dostępny na platformach IOS i Android. Aby z niego korzystać wymagany jest dostęp do lokalizacji i aparatu w telefonie. Po pobraniu i uruchomieniu #RzeszówToMy, trzeba zarejestrować swoje konto. Do tego potrzebne będzie imię i nazwisko, adres e-mail oraz nr telefonu.

Po stworzeniu konta i zalogowaniu się, możemy zgłosić problem. W aplikacji mamy kilka zakładek tematycznych takich jak na przykład drogi i infrastruktura, oświetlenie uliczne, oznakowanie dróg czy zieleń miejska. Po wybraniu jednej z nich pojawiają się kolejne opcje do wyboru wskazujące już na konkretny problem. Przykładowo w zakładce drogi i infrastruktura możemy zgłosić uszkodzoną jezdnię czy chodnik, porzucony pojazd czy awarię tablicy zmiennej treści.

Po wskazaniu jaki problem chcemy zasygnalizować urzędnikom, pozostaje już wskazanie lokalizacji występowania niepokojącego nas zdarzenia na mapie, wysłanie zdjęcia z opisem sytuacji i zgłoszenie jest gotowe.

Następnie do gry wchodzą miejscy urzędnicy. W ciągu 3 dni służby ratusza mają zweryfikować czy problem występuje na terenie miejskim, czy zgłoszenie trafiło do dobrej kategorii, oraz czy miasto dysponuje odpowiednim funduszami by szybko rozwiązać kłopot. Urzędnicy w tym czasie mają poinformować o statusie zgłoszenia.

- Zgłoszenie otrzyma status „W trakcie realizacji” jeśli pozytywnie przejdzie etap weryfikacji. Następnie mamy 10 dni na to, żeby sprawę zrealizować, bądź poinformować o tym, że trwa realizacja i dookreślić czas załatwienia danego problemu - podkreślała dyrektor Centrum Kontaktu Urzędu Miasta Rzeszowa Bożena Kuźniar.

Fot. Karol Woliński

Pomyślnie zrealizowane zgłoszenie, usuwające awarię lub niedogodność, otrzyma w systemie status „Zrealizowane” oraz zostanie opatrzone komentarzem ze strony pracownika jednostki Urzędu Miasta.

Zgłoszenia, które wykraczają poza zakres udostępnionych w aplikacji zdefiniowanych kategorii, dotyczące terenu nie będącego w zarządzie Miasta Rzeszowa, czy łamiące postanowienia regulaminu otrzymają status „Odrzucone”, wraz z komentarzem jednostki odpowiedzialnej i nie będą dalej procedowane.

W aplikacji każdy użytkownik widzi wszystkie swoje zgłoszenie, te realizowane i te zamknięte. Jest też mapa zgłoszeń, dzięki której będzie też widać zgłoszenia innych użytkowników tak by ich nie dublować. Co ważne, #RzeszówToMy nie służy do zgłaszania sytuacji mogących bezpośrednio zagrażać życiu lub zdrowiu. Takie przypadki powinny być przekazywane bezpośrednio do służb odpowiedzialnych na numer alarmowy 112 lub do Straży Miejskiej - 986.

A co jeśli w aplikacji #RzeszówToMy nie ma kategorii problemu, odpowiadającego sytuacji, którą chcemy zgłosić do urzędu miasta? Urzędnicy zachęcają w tym przypadku do kontaktu telefonicznego.

- Można zadzwonić do Centrum Kontaktu Urzędu Miasta Rzeszowa na nr infolinii 17 788 99 00 i zgłosić nam problem - informuje Bożena Kuźniar.

Fot. Karol Woliński

Są też inne funkcje

Oprócz możliwości zgłoszenia interwencji, w #RzeszówToMy, jest też e-Rzeszów czyli funkcja, dzięki której można uzyskać informacje dotyczące miejskiej edukacji, konsultacji społecznych, podatków, opłat za odbiór odpadów ostrzeżeniach czy utrudnieniach drogowych. Aplikacja zintegrowana jest z internetowym kontem mieszkańca, które umożliwia zdalne załatwienie wybranych spraw urzędowych. Internetowe konto mieszkańca stanowi zbiór różnych usług administracji lokalnej skupionych w jednym miejscu. Dzięki takiemu rozwiązaniu mieszkaniec będzie miał dostęp do urzędu z każdego miejsca i o dowolnej porze.

- Chcemy, aby #RzeszówToMy było takim hubem komunikacyjnym, który będzie portalem skupiającym wszystkie aplikacje działające w mieście - podkreślał Sławomir Świder, wicedyrektor Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej w Urzędzie Miasta Rzeszowa.

Fot. Karol Woliński

Jest też zakładka aktualności gdzie publikowane są informacje zamieszczane na oficjalnej stronie miasta Rzeszowa oraz kalendarz zbliżających się wydarzeń w mieście.

Uniknąć powtórki z aplikacją parkingową

Dużym wyzwaniem dla ratusza będzie zachęcenie mieszkańców do korzystania z #RzeszówToMy. Od kilku tygodni w mediach społecznościowych urzędu miasta pojawiały się filmy, w których udział brali głównie znani sportowcy i tajemniczo reklamowali hasło #RzeszówToMy. Finalnie okazało się, że chodzi właśnie o promocję miejskiej aplikacji mobilnej. Na tym władze Rzeszowa nie poprzestaną.

- Zależy nam na tym, aby promować aplikację w mediach, oprócz tego o tym, że mamy takie narzędzie już informujemy na ekranach w miejskich autobusach, na bilbordach. W mediach społecznościach chcemy zachęcać do jej pobierania - podkreślał dyrektor Wydziału Marki Miasta, Współpracy Gospodarczej i Turystyki Kamil Czyż.

Władze miasta liczą, że mieszkańcy przekonają się do miejskiej aplikacji mobilnej i nie powtórzy się sytuacja z aplikacją E-Parking uruchomioną wraz z nowym systemem monitoringu strefy płatnego parkowania w mieście. Jak informował niedawno ruch Razem dla Rzeszowa z narzędzia, które pokazuje gdzie i ile jest wolnych miejsc parkingowych w ciągu kilku miesięcy korzystała garstka osób.

- Aplikacja parkingowa ma zdecydowanie węższy zakres działania, ale faktycznie wyciągnęliśmy wnioski z tego, że nie dotarła do mieszkańców zbyt szeroko, będziemy mocno promować #RzeszówToMy. To ma być hub, który pozwoli załatwić wiele spraw w jednym miejscu, w przyszłości myślimy o tym, aby wdrażać pewnego rodzaju benefity, dla osób które aktywnie korzystają z naszej aplikacji miejskiej i zgłaszają problemy - deklaruje prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

Karol Woliński

Fot. Karol Woliński

Fot. Urząd Miasta Rzeszowa

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4