Wirtualna rzeczywistość pomoże w wyborze zawodu. Przełomowy projekt WUP

KATEGORIA: EDUKACJA / 24 października 2022

Fot. Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie

W poniedziałek (24 października) zainaugurowano projekt pilotażowy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie pod nazwą „Widzę siebie w tym zawodzie. Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym”. W konferencji inaugurującej projekt wziął udział minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.

Jak podkreślił minister Czarnek, świadomy wybór kierunku kształcenia przez uczniów to jeden z niezbędnych elementów skutecznie realizowanej edukacji, a wzmocnienie doradztwa zawodowego jest jednym z kluczowych obszarów zmian wdrażanych w kształceniu zawodowym.

– Wykorzystanie nowoczesnych technologii to ważny krok w doradztwie zawodowym. Prezentując informacje o zawodach, quizy, filmy, w tym w technologii VR, pomagamy młodzieży w podjęciu decyzji o kierunku dalszego kształcenia i wyborze zawodu – powiedział minister.

Projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych. Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli „zanurzyć” ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu.

- Projekt otworzy przed młodymi osobami możliwość zdobycia ważnej dla nich wiedzy i skonfrontuje oczekiwania ze stanem rzeczywistym. Obecnie stanowiska pracy w ogóle nie przypominają tych, które kojarzą się nam ze szkołami zawodowymi epoki PRL-u, a zarobki w wielu branżach są wysokie. Pokazujemy, od podszewki, konkretne zawody, w wirtualnej rzeczywistości - wyjaśnia Krzysztof Powrózek z Wojewódzkiego Urzędu Pracy. - W projekcie współpracowaliśmy z kilkudziesięcioma firmami, dużymi i małymi, prywatnymi i państwowymi, służbą zdrowia i służbami mundurowymi. Podarowały nam one swój cenny czas i najlepszych specjalistów.

W ramach projektu powstało 45 filmów w rozszerzonej rzeczywistości, z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu w trakcie krótkiej, wirtualnej podróży, podczas której doświadczyć można pracy specjalistów w ich codziennym otoczeniu oraz 7 specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100% wirtualnej przestrzeni, gdzie uczeń dzięki specjalnym kontrolerom, będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu. Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie oprogramowaniu, w 10 profesjonalnych goglach VR.

Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart podkreśliła, że projekt jest wyjściem naprzeciw oczekiwaniom młodych ludzi, którzy – biorąc pod uwagę własne predyspozycje – muszą zetknąć się z różnymi zawodami, by zdecydować, gdzie widzą się w przyszłości jako pracownicy.

– Cieszę się i gratuluję Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy, że ta myśl, by wykorzystać nowoczesne technologie i ułatwić preferencję zawodową dla młodych ludzi w taki sposób została zainicjowana. Wierzę głęboko, że szkoły Podkarpacia będą chętnie korzystać z tych rozwiązań i wielka rola doradców zawodowych w tym, aby popularyzować ten projekt. Młodym ludziom trzeba pomagać umiejętnie. Nowoczesne technologie na pewno są takimi narzędziami, które sprawiają, że łatwiej jest dotrzeć do młodego człowieka, który na co dzień jest ich użytkownikiem. Na drodze do budowania przyszłości, także dobrej przyszłości przemysłowej, rozwojowej Podkarpacia, jest umiejętne prowadzenie młodego człowieka na ścieżce kariery zawodowej, która pozwoli mu na wykonywanie zawodu dającego satysfakcję, zagwarantuje sukces, ale także będzie źródłem utrzymania – mówiła Ewa Leniart.

Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk oraz kowal artystyczny.

Filmy w poszerzonej rzeczywistości są o zawodach: ratownik medyczny, fizjoterapeuta, pielęgniarka, radiolog, onkolog diagnosta, blacharz, lakiernik, cieśla, stolarz, dekarz, robotnik budowlany, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, pracownik branży odnawialnych źródeł energii, weterynarz, groomer, behawiorysta zwierzęcy, pracownicy branży motoryzacyjnej.

- Od początku roku szkolnego 2022 prowadzimy zajęcia w 21 podkarpackich szkołach ponadpodstawowych, w każdym powiecie. Weźmie w nich udział co najmniej 200 uczniów. Mamy licencję otwartą na oprogramowanie i możemy je udostępniać podmiotom zainteresowanym z całej Polski - mówi Krzysztof Powrózek.

Głównym celem projektu jest wypracowanie standardów wykorzystania nowoczesnych technologii w poradnictwie zawodowym i wprowadzenie ich na skalę ogólnokrajową. - Uczniów i szkolnych doradców zawodowych zapytamy o ich odbiór zawodów zaprezentowanych w wirtualnej rzeczywistości - dodaje Powrózek.

Produkcja filmów i aplikacji: Cinematic VR sp. z o.o. na zlecenie Avatarel sp. z o.o. Źródłe finansowania projektu jest Rezerwa Funduszu Pracy na realizację projektów pilotażowych pod nazwą „Nowe spojrzenie - nowe możliwości” - VR o wartości 1 140 668,16 zł (100% finansowanie ze środków Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii).

Red.

Zdjęcia: Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4