Przebudowa dworca PKS Rzeszów. Znamy szczegóły planu zagospodarowania

KATEGORIA: INWESTYCJE / 12 kwietnia 2023

Wizja Dworca PKS przedstawiona w 2021 r. Widok ogólny.
Proj. MWM Architekci

W środę 12 kwietnia Biuro Rozwoju Miasta Rzeszowa opublikowało projekt zmiany planu zagospodarowania dla terenu dworca PKS w Rzeszowie. Przyjęcie nowych zasad zagospodarowania tej przestrzeni jest kluczowe do rozpoczęcia przebudowy starego obiektu dworcowego, który od lat prosi się o modernizację.

Dworzec PKS wymaga przebudowy

Dworzec PKS Rzeszów przy ul. Grottgera jest chyba jedną z ostatnich pozycji na liście miejsc, którymi można się pochwalić mówiąc o Rzeszowie. Stary, nieprzystosowany do obecnych standardów obiekt od wielu lat prosi się o gruntowną przebudowę, modernizację. Przez wiele lat mówiło się o tym by połączyć go z dworcem PKP i stworzyć intermodalne centrum transportowe.

Wydawało się ze stanie się to w ramach realizacji Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, ale gdy zapadały decyzje o realizacji tej inwestycji, PKS nie zdecydował się w niej partycypować z uwagi na trudną sytuację finansową. Skończyło się na tym, że RCK realizują wspólnie tylko miasto i kolej.

W ostatnich latach idea przebudowy dworca znów jednak odżyła. PKS deklaruje, że ma porozumienie z zagranicznym inwestorem, który jest w stanie wydać potężne pieniądze na budowę całkowicie nowego obiektu w tym miejscu. Oprócz funkcji transportowej byłoby tam również miejsce na handel, usługi, biura i mieszkania, a wszystko to w jednym zwartym kwartale miejskiej zabudowy.

Inwestycja oprócz samego terenu dworca PKS miałaby obejmować również przylegające budynki po zabytkowych magazynach kolejowych oraz teren po składzie węgla. Spółka PKS Rzeszów w ostatnich latach odkupiła te obiekty od dawnej spółki PSK. Założenia tego typu inwestycji władze przewoźnika wraz z pracownią MWM Architekci prezentowali jesienią 2021 roku.

Do tego by rozpocząć inwestycję potrzebna była jednak zmiana obowiązującego planu zagospodarowania. Ten który obowiązuje na tym terenie obecnie, jak i również propozycja miejskich urbanistów przewidywała dla dworca PKS i terenów kolejowych odrębne funkcje, co uniemożliwiało realizację jednego zwartego kompleksu.

Dworzec PKS - stan obecny
Fot. Karol Woliński

Jest projekt planu

Ustalenia pomiędzy miastem i PKS-em a następnie prace nad projektem planu trwały kilkanaście miesięcy. W końcu 12 kwietnia Biuro Rozwoju Miasta Rzeszowa opublikowało projekt dokumentu. Obejmuje on teren o powierzchni 1,5 ha, gdzie znajduje się dworzec oraz wspomniane wcześniej tereny kolejowe. Zgodnie z wcześniejszymi sugestiami, oba te grunty scalono pod kątem funkcji usługowej, co zadowala władze PKS Rzeszów.

- Projekt planu oceniamy pozytywnie, zostało kilka szczegółów do ustalenia, pewnie będziemy zawierać propozycje zmian w uwagach do planu, ale generalnie jesteśmy zadowoleni - mówi prezes PKS w Rzeszowie S.A. Piotr Klimczak.

Jak podkreśla rzeszowski radny Prawa i Sprawiedliwości Robert Kultys, który szefuje Komisji Gospodarki Przestrzennej, plan dla dworca był opracowywany przez miejskich planistów stosunkowo długo, ale warto było na niego czekać.

- Dobrze, że w końcu będziemy mogli uchwalić ten dokument i mam nadzieję, że dojdzie do rozbudowy dworca - twierdzi radny Kultys.

Wizja Dworca PKS przedstawiona w 2021 r. Widok od strony placu dworca PKP.
Proj. MWM Architekci

Co przewiduje projekt?

Zgodnie z przedstawionym projektem planu, teren obecnego dworca przyjmie funkcję usługową z dopuszczeniem komunikacji i mieszkalnictwa wielorodzinnego. Projekt przewiduje maksymalną wysokość zabudowy do 24 metrów.

Przystanki autobusowe, miejsce postojowe dla autobusów i drogi manewrowe znalazłyby się na poziomie parteru. Inne funkcje usługowe zostaną ulokowane na pozostałych kondygnacjach w tym nadziemnej. Mieszkania z kolei miałby znajdować się tylko na dwóch najwyższych piętrach.

Dla terenów gdzie obecnie znajdują się zabytkowe magazyny kolejowe wskazano tylko funkcję usługową. Miałaby tam być prowadzona działalność związana z obsługą podróżnych - kasy, poczekalnie, punkty informacyjne. Do tego będzie tam mógł funkcjonować handel i gastronomia dopuszcza się tam także funkcje usługowe związane z administracją, kulturą lub rozrywką. Z racji zabytkowego charakteru tych obiektów nie przewidziano w tym miejscu nowej zabudowy. Możliwa będzie jedynie rozbudowa istniejących budowli.

Jak dodaje radny Robert Kultys, realizacja rozbudowy dworca autobusowego i wyposażenia go w zróżnicowane funkcje komercyjne, jest od dawna niezbędnym kierunkiem zmian w tej części miasta.

- Dworce były zawsze wizytówką miast, a rzeszowskie dworce to do tej pory był obraz nędzy i rozpaczy. Całe szczęście inwestycja PKP rozpoczęła zmiany w tym zakresie. Co jednak najważniejsze, rewitalizacja i rozbudowa obu zespołów dworcowych pociągnie za sobą ożywienie komercyjne całej tej części Rzeszowa pomiędzy torami a al. Piłsudskiego. Nie chodzi tylko o stronę wizualną, ale o nawet bardziej o pojawienie się nowych funkcji, a tym samym nowych miejsc pracy dla rzeszowian - zauważa Robert Kultys.

Projekt planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępne są w tym miejscu: LINK.

Rysunek projektu planu
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Prognoza oddziaływania na środowisko
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Nowy dworzec już za 4 lata?

Wyłożenie projektu planu zagospodarowania obejmującego tereny Dworca PKS będzie trwało do 18 maja, do tego czasu można składać uwagi co do jego zapisów. Rozpatrzy je prezydent Rzeszowa. Następnie plan już z rozpatrzonymi uwagami trafi do uchwalenia przez Radę Miasta. Rzeszowski ratusz informuje, że może się to stać już w lipcu tego roku.

- Dzięki uchwaleniu planu będziemy mogli sfinalizować rozmowy z inwestorami, którzy są zainteresowani sfinansowaniem przebudowy dworca - zaznacza Piotr Klimczak.

Przyjęcie planu przez Radę Miasta uruchomi prace nad projektem przebudowy dworca i starania o pozwolenie na budowę.

- To może potrwać kilkanaście miesięcy, później chcielibyśmy przystąpić do prac budowlanych, liczymy, że dworzec w nowej odsłonie będzie gotowy za 4 lata twierdzi prezes PKS Rzeszów.

Szacuje się, że przebudowa Dworca PKS może kosztować 250-300 mln zł.

Karol Woliński

Wizja Dworca PKS przedstawiona w 2021 r. Widok na dawne magazyny kolejowe.
Proj. MWM Architekci

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4