Zobacz naszą relację z 1. dnia Festiwalu Nowych Strategii Choreograficznych
KATEGORIA: FOTORELACJE / 3 listopada 2023
Kadr ze spektaklu PARTYTURY CODZIENNOŚCI. Fot. Paweł Bialic
W czwartek, 2 listopada rozpoczęła się 2 edycja Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne. Publiczność miała okazję uczestniczyć w warsztatach, zobaczyć spektakl i performans oraz wystawę. Atrakcyjnie zapowiadają się także kolejne dni tego wydarzenia.
Poniżej prezentujemy Wam FOTORELACJĘ ze spektaklu „Partytury codzienności” w reżyserii i z choreografią Ilony Trybuły. Na scenie wystąpili: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala i Oskar Mafa. Oprawa muzyczna spektaklu: Michał Górczyński.
Jak się można domyślać (czytając tytuł) artyści na scenie prezentowali się głównie wykorzystując ruch i taniec, by demonstrować przyzwyczajenia człowieka/jego ciała do codziennej rutyny i chęć wyjścia poza ten schemat. Słowa padały tu oszczędnie i w sposób bardzo przemyślany, choć widz miał wrażenie, że całe przedstawienie jest improwizacją. W pewnym stopniu tak było, ale co to była za improwizacja – mistrzowska! Ludzie na scenie z ludźmi na widowni złapali niesamowity kontakt, nie zostawiając im przestrzeni do nudy i utraty skupienia, uwagi nad tym co dzieje pomiędzy artystą i jego widzem. Te emocje i fascynacje publiczności tym co dzieje się na scenie była wręcz namacalna.
Przedstawiamy Wam także relację z wystawy Marty Ożóg pt. „Gorzkie”. Twórczość Marty będzie można oglądać do soboty, w godz. od 18.00 do 20.00 w Galerii Nierzeczywistej, znajdującej się przy ul. Matejki w Rzeszowie.
Marta zaprezentowała dość osobiste dzieło, które w sposób intermedialny pokazuje podejście do ciała i przestrzeni z nim związanych, opierając się na odczuciu pragnienia. To próba pokazania poprzez sztukę tęsknoty za tym, co się miało, co kiedyś było pragnieniem – może nawet ukrytym i niezauważalnym.
A na koniec zdjęcia z elektryzującego performansu „WHO framed the things”, w wykonaniu debiutantki Any Kuszareckiej (rzeszowianki z pochodzenia). Pokaz trwał 15 minut, ale było to najbardziej interesujące 15 minut jakie poświeciłam sztuce w ostatnim czasie. Brawo dla Any za pomysł i wykonanie oraz intrygujące zwrócenie uwagi widza na ruch ciała w różnych konwencjach i konwenansach. To było naprawdę dobre! Kto nie widział - niech żałuje.
Choreografia i wykonanie: Ana Kuszarecka
Wsparcie dramaturgiczne: Rodia Vomvolou
Kostium: Mariola Homoncik
Muzyka: Igor Dyachenko, Zamilska
Bilety na Festiwal można nabyć TUTAJ, lub w Teatrze Maska przed spektaklami.
***
Co jeszcze w programie II Festiwalu Nowe Strategie Choreograficzne?
Piątek, 3 listopada
- godz. 18.00 /Teatr Maska
CZĘŚCI CIAŁA” - spektakl
Choreografia: Ramona Nagabczyńska
Współpraca dramaturgiczna: Mateusz Szymanówka i Agata Siniarska
Opieka artystyczna: Philippe Riéra
Muzyka: Georges Bizet, Vincenzo Bellini, Mina, Prince
Światła: Jędrzej Jęcikowski
Kostiumy/rekwizyty: Nagi Gianni
Tekst: na podstawie Paula Thomasa Andersona
Produkcja: Fundacja Burdąg
Partnerzy: Centrum w Ruchu, CSW Zamek Ujazdowski, Buda Kortrijk, Lubelski Teatr Tańca, Tanzfabrik Berlin, Komuna//Warszawa. Zrealizowano ze środków Miasta Stołecznego Warszawa. Artystka wspierana jest przez apap Network- Projekt finansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”
- godz.19.00/ Teatr Maska
Rozmowa z artystką po performansie
- godz.20.00/ Rzeszowskie Piwnice
ŚWIĘTO SNÓW” - wykład performatywny
Prowadzenie: Sławek Krawczyński, Anna Godowska
Sobota, 4 listopada
- godz. 18.00 /Teatr Maska
HUMANIMAL - spektakl
Koncepcja: Magda Niedzielska
Choreografia, wykonanie: Natalia Dinges, Magda Niedzielska, Michał Przybyła, Piotr Skalski
Muzyka: Özgür Ede
Światło: Filip Marszałek
Współprodukcja: Krakowski Teatr Tańca
Zrealizowano ze środków pochodzących ze Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.
Spektakl powstał w ramach projektu rezydencyjnego Krakowskiego Teatru Tańca „Rollercoaster. Młodzi kreatorzy wrażeń”, zrealizowanego przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.
- godz.20.00/ Rzeszowskie Piwnice
UCIELEŚNIONY MÓZG - wykład performatywny
Prowadzenie: Iwona Olszowska
Festiwal dofinansowano z budżetu Gminy Miasto Rzeszów w ramach programu „Całorocznej działalności Kulturalnej”.
Tekst: Viperis/Fotorelacja: Paweł Bialic