Czy gaz płynny LPG uniknie cięć polityki klimatycznej? Rozmowa ze S. Leskim

KATEGORIA: GOSPODARKA / 29 grudnia 2023

[współpraca promocyjna]

Stanisław Leski, prezes Gas-Trading Podkarpacie, Grupa ORLEN.
Fot. źródło: www.gas-trading.com.pl/podkarpacie

Rozmowa ze Stanisławem Leskim, prezesem GAS-TRADING PODKARPACIE z grupy ORLEN

Czytaj Rzeszów: Jest Pan prezesem Gas-Trading Podkarpacie, jednej z największych firm w tej części Polski zajmującej się dystrybucją gazu płynnego LPG. Jak Pan widzi przyszłość swojej branży w związku z coraz bardziej wymagającą polityką klimatyczną ograniczającą użytkowanie paliw kopalnych w tym właśnie gazu?

Stanisław Leski: Po pierwsze nie da się tak szybko odejść od paliw kopalnych. Po drugie gaz LPG, zwany też autogazem, raczej nie jest tu w pierwszej kolejności na celowniku polityki klimatycznej. Działania organów Unii Europejskiej pokazują, że priorytetem jest ograniczenie najbardziej zanieczyszczających środowisko: spalania węgla kamiennego w elektrowniach i ropy naftowej w silnikach diesla. Natomiast z paliw gazowych zapowiadane są ograniczenia w korzystaniu nie z gazu LPG ale z gazu ziemnego w sieciach. Ale i tu ograniczenia w montowaniu pieców gazowych w domach to dopiero perspektywa zapowiadana od 2030 r., od kiedy Komisja Europejska chce, aby powstające nowe budynki były zero-emisyjne, co w praktyce może oznaczać zakaz montażu w nich kotłów gazowych. Jednak dotychczasowe zasilanie gazem domów nie zniknie, bo cykl pracy sieci gazowniczych i milionów pieców zamontowanych do 2030 r. będzie trwał nawet dziesiątki lat. Co innego więc dążenie do ograniczenie spalania paliw kopalnych, a co innego ich całkowite i natychmiastowe wycofanie.

Czytaj Rzeszów: Czy handel gazem płynnym LPG będzie więc trwał?

Stanisław Leski: Głównymi odbiorcami gazu LPG są użytkownicy samochodów z silnikami zasilanymi instalacją gazową. W Polsce na ten moment jest ich ponad 3 miliony, a to aż 75 proc. wszystkich tego typu samochodów w Unii Europejskiej. Tu znowu warto zauważyć, że nawet najbardziej konsekwentna polityka klimatyczna w motoryzacji w pierwszej kolejności musiałaby się uporać z samochodami napędzanymi ropą, potem z samochodami napędzanymi benzyną, a dopiero na końcu usunąć z dróg samochody napędzane gazem, jako najmniej szkodzące środowisku. Ponieważ wszystkie te samochody trzeba by zastąpić samochodami elektrycznymi, wciąż relatywnie dość drogimi, to znowu mówimy raczej o pewnych ideach, a nie o natychmiastowej likwidacji samochodów z instalacjami LPG.

Czytaj Rzeszów: Jednak ostatnio gaz LPG do samochodów nie jest już tak tani, jak kiedyś. Czy to nie jest trwała tendencja, która ze względu na koszty zakupu wyeliminuje samochody na gaz?

Stanisław Leski: Nie chciałbym komentować, jak kształtują się ceny gazu płynnego i jak będą się kształtować w przyszłości, bo wpływa na to zbyt wiele czynników poczynając od wojny w Ukrainie, kończąc na wahaniach cen innych paliw ropopochodnych, z którymi gaz płynny zawsze jest jakoś powiązany. Ale nawet pomimo tych wahań gaz LPG nadal pozostaje bardzo atrakcyjnym finansowo źródłem energii.

Czytaj Rzeszów: Zatem firma Gas-Trading Podkarpacie nie obawia się o przyszłość na rynku?

Stanisław Leski: Oczywiście, że nie. Od kilku lat cały czas poszerzamy, a nie zwijamy sektory naszej działalności. Dywersyfikujemy też portfel naszych odbiorców. Oprócz dostaw autogazu na stacje paliw coraz szerzej zaopatrujemy odbiorców Polski południowo-wschodniej w gaz z butli. To wciąż bardzo ważne źródło pozyskiwania energii w indywidualnych gospodarstwach domowych. Doceniamy też kolejny segment rynku, jakim jest zasilanie różnego rodzaju wózków i podnośników wykorzystywanych w procesie przewozu materiałów w ciągach technologicznych zakładów przemysłowych. W ostatnim czasie w ogóle wzrosło zużycie gazu LPG w przemyśle.

Podkreślam, że polityka klimatyczna ma szczytne cele, ale jej realizacja musi przecież brać pod uwagę stosowane technologie i urządzenia wielu milionów ludzi i przedsiębiorstw. Do tego polityka klimatyczna, jak każde działanie wysokokosztowe, musi także ustalić swoje priorytety. Dlatego uważam, że zmiany w tym zakresie będą zachodziły bardziej ewolucyjnie niż rewolucyjnie, a czas użytkowania gazu płynnego jeszcze przed nami. Zwłaszcza, że w przemyśle trwają prace nad wdrożeniem tzw. bio-LPG pozyskiwanego z odpadów lub olejów roślinnych.

Czytaj Rzeszów: Dziękujemy za rozmowę.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4