Przebudowa dworca PKP w Rzeszowie mocno opóźni się i straci środki unijne

KATEGORIA: INWESTYCJE / 10 stycznia 2024

Fot. Maciej Terpiński

O ponad rok wydłużą się prace przy przebudowie dworca PKP Rzeszów Główny w ramach RCK. Informację o tym, że inwestycja ma zostać zrealizowana dopiero początkiem 2025 roku, oficjalnie potwierdziła nam spółka kolejowa PKP S.A., która odpowiada za całe przedsięwzięcie. Dodatkowo z powodu opóźnienia prac kolej utraciła dofinansowanie unijne do przebudowy dworca.

Oficjalne potwierdzenie

Prace przy przebudowie głównego dworca PKP w Rzeszowie rozpoczęły się w 2022 roku. To inwestycja realizowana w ramach projektu Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, za którą odpowiada spółka Polskie Koleje Państwowe S.A. Według pierwotnego planu, inwestycja miała zostać zrealizowana do połowy minionego roku.

O tym, że termin ten nie zostanie dotrzymany słychać było już początkiem 2023 roku. Już po rozpoczęciu przebudowy, wykonawca prac budowlanych – firma Budimex, miała stwierdzić inny stan konstrukcji obiektu niż w dokumentacji udostępnionej w przetargu, co zmieniało zakres robót. Negocjacje w sprawie wydłużenia prac trwały wiele tygodni, już we wrześniu zeszłego roku ze strony Budimeksu słyszeliśmy, że prace budowlane na terenie dworca, mogą potrwać nawet do stycznia 2025 roku. PKP S.A. wtedy nie potwierdzało tych informacji.

W środę 10 stycznia otrzymaliśmy jednak oficjalną odpowiedź na nasze zapytanie w tej sprawie. Wynika z niej, że inwestycja faktycznie będzie miała spore opóźnienie.

- W związku z koniecznością wykonania znacznej ilości robót zamiennych, w zakresie konstrukcji budynku dworca oraz dodatkowych wynikających z prowadzonych prac archeologicznych, planujemy zakończenie inwestycji na początku 2025 r. - informuje Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Jak dodaje przedstawicielka PKP S.A., do tej pory udało się zakończyć prace budowlane w zakresie placu na poziomie -1. Obecnie realizowane są roboty wzmacniające w zakresie ścian budynku dworca, następnie prowadzone będą roboty dotyczące wymiany stropów kondygnacyjnych. Przypomnijmy, że w związku z przebudową dworca, obiekt został całkowicie wyłączony z użytku. Podróżni, którzy czekają na pociąg, są zmuszeni korzystać z dworca tymczasowego.

Co z dofinansowaniem UE?

Wiadomo również, że wydłużenie prac oraz dodatkowy zakres robót wpłynie na koszty inwestycji. W jakim stopniu? Szczegółów na razie nie poznaliśmy.

- Wzrost kosztów inwestycji wynika głównie z konieczności wykonania robót zamiennych oraz dodatkowych, które to będą realizowane w innej technologii. Ostateczny koszt całej inwestycji zostanie podany po jej zakończeniu - twierdzi przedstawicielka PKP S.A.

Przypomnijmy, że według podpisanej w 2021 roku umowy, koszt przebudowy budynku dworca miał wynieść około 23 mln zł. W kontekście finansów, pojawia się jeszcze jeden problem. Inwestycja uzyskała spore dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej, jeszcze ze starej perspektywy finansowej (2014-2020), co oznacza, że powinna być zakończona i rozliczona do końca zeszłego roku. Jak wynika z odpowiedzi PKP S.A., to powoduje, że finansowanie UE uda się podtrzymać tylko na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy, a o resztę środków na prace budowlane trzeba będzie starać się w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2021-2027.

- W związku ze zmianą horyzontu czasowego realizacji inwestycji, finansowanie przebudowy dworca Rzeszów Główny w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 zostało ograniczone do przygotowania dokumentacji projektowej. Realizacja robót budowlanych oraz sprawowanie nadzoru inwestorskiego jest rekomendowane do aplikowania o dofinansowanie UE w perspektywie 2021-2027 - zaznacza Agnieszka Jurewicz.

Mówiąc krótko - oznacza to, że większość zagwarantowanego już wielomilionowego dofinansowania unijnego do przebudowy dworca została utracona, ponieważ inwestycji nie udało się zakończyć w 2023 r., zaś nie jest pewne czy uda się zdobyć ponownie takie duże dofinansowanie z nowej perspektywy finansowej.

Miejska część gotowa

W ramach przebudowy budynek dworca Rzeszów Główny ma odzyskać jednolity, modernistyczny charakter, który został zmieniony od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku przez historyzujące nawiązania do XIX-wiecznych początków obiektu, które wprowadzono w trakcie przebudowy w 2008 r.

Rewitalizacja dworca PKP w Rzeszowie to część dużego projektu transportowego w Rzeszowie pod nazwą Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Drugim elementem tego przedsięwzięcia, była budowa nowych dróg i parkingu podziemnego oraz przebudowa placu dworcowego, za którą odpowiadało miasto Rzeszów.

W tym przypadku również było opóźnienie, ale kilkumiesięczne. Prace budowlane zakończyły się końcem zeszłego roku. Z nowych dróg w rejonie dworca mogą korzystać już kierowcy. Jak niedawno informowaliśmy, prawdopodobnie w lutym będzie też można zaparkować na parkingu podziemnym, uruchomione mają być też przystanki początkowe dla autobusów MPK obsługujących linie 0A i 0B. Miejska część kosztowała ponad 50 mln zł. Przeważająca część tej kwoty to dofinansowanie unijne. Tu z rozliczeniem inwestycji nie powinno być problemu.

Karol Woliński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Maciej Terpiński

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

Fot. Polskie Koleje Państwowe S.A.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4