Tunele i estakady – piękny wirtualny spacer po S-19 na odcinku podkarpackim

KATEGORIA: INWESTYCJE / 18 lutego 2024

Wirtualna podróż trasą S-19 od Rzeszowa do Barwinka

Budowana trasa ekspresowa S-19 ma olbrzymie znaczenie strategiczne dla obronności tzw. flanki wschodniej NATO, ale także ma znaczenie dla rozwoju ekonomicznego województw wschodnich, w tym oczywiście naszego województwa podkarpackiego. Niewiele się natomiast do tej pory mówiło o walorach krajobrazowych powstającej ekspresówki. A dziś mamy okazję to ocenić odbywając wirtualny spacer po całej zaprojektowanej i realizowanej drodze S-19 pomiędzy Rzeszowem a granica państwa ze Słowacją, podziwiając jednocześnie piękne krajobrazy regionu.

Oczywiście na takie słowa mogą zaprotestować niektórzy radykalni ekolodzy, twierdząc że budowa trasy przez podkarpackie dzikie krajobrazy jest gwałtem na przyrodzie. Nie zapominajmy jednak, że człowiek potrzebuje dróg i należy je tylko umiejętnie zaprojektować, aby połączyć wartości cywilizacyjne z wartościami przyrodniczymi.

Jeden z użytkowników portalu You Tube (Daniel749) udostępnił na swoim kanale połączoną prezentację wszystkich odcinków trasy na południe od Rzeszowa zaczynając od węzła w Racławówce, a kończąc na przejściu granicznym w Barwinku. Stanowi ona ciekawy wirtualny spacer pozwalający ocenić skalę budowli inżynieryjnych i ich wkomponowanie w otaczający krajobraz. Prezentowana trasa ma 82 km długości. Prowadzi ona w sumie przez 3 podwójne tunele o łącznej długości ponad 6 kilometrów oraz przez około 40 estakad. To jedne z największych tego typu budowli w Polsce.

Nic dziwnego. Tereny na południe od Rzeszowa stanowią najpierw mocno pofałdowane Pogórza Strzyżowskie i Dynowskie, a potem po chwilowym wypłaszczeniu terenu w okolicach Krosna krajobraz znowu mocno się fałduje aż do granicy ze Słowacją w ramach Beskidu Niskiego. Dlatego właśnie w wielu miejscach nad jarami i dolinami trasa S-19 przebiega kilkudziesięcioma estakadami.

Największe wrażenie na pewno może robić ciąg 4 estakad w pobliżu Strzyżowa (od 3 min. do 3:30 min. filmu). Ciągną się one przez około 3 km, a ostatnia estakada jest największa i bije rekord wysokości w kraju osiągając 80 m wysokości od poziomu terenu.

Dalej na południe też zobaczymy kilka ciągów estakad. Bardzo efektowne wrażenie będzie z pewnością robił ciąg 5 estakad w okolicy Dukli (od 12:50 min. do 13:40 min. filmu). Ciągną się one przez około 5 km z ostatnią bardzo efektowna estakadą zjeżdżającą ze wzgórz w kierunku niedalekiej granicy państwa.

Warto wspomnieć też o trzech zaplanowanych na trasie S-19 tunelach pod wzgórzami. Pierwszy z nich, koło Babicy (1:35 min. filmu), jest już realizowany i będzie miał nieco ponad 2 km długości. Nie jest on jednak najdłuższym z nich. Tunel zaplanowany w okolicach Jawornika będzie miał aż 3 km długości (4:15 min. filmu). Trzeci tunel, zaplanowany niedaleko za drugim będzie miał już „tylko” 1 km.

Oprócz wymienionych elementów drogowych trasa zawiera także wiele innych budowli inżynieryjnych, jak przekopy przez wzgórza, estakady poprzeczne mniejszy dróg oraz przejścia dla zwierząt.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4