Ponad 50 mln zł dla ZG „PKS” z KPO. Na zakup 30 nowych autobusów
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 20 marca 2024
W ramach przygotowań do zakupu nowych wozów we wrześniu ub. roku rzeszowski PKS, który jest operatorem linii MKS w ramach Związku Gmin testował autobus elektryczny Solaris Urbino 12 ElectricFot. PKS w Rzeszowie S.A.
Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”, będący właścicielem spółki PKS Rzeszów, otrzymał ponad 50 mln zł dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy na zakup nowych autobusów zasilanych gazem CNG i prądem. Nowe pojazdy powinny wyruszyć na linie na podkarpackich drogach w przyszłym roku.
Ponad 50 mln zł z KPO
Potężne dofinansowanie dla ZG „PKS” ma pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy, a konkretnie konkursu „E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy” organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Wsparcie można było uzyskać na zakup taboru zeroemisyjnego (elektrycznego, wodorowego, hybryda plug-in) i niskoemisyjnego (zasilanego paliwami alternatywnymi – CNG, LPG/LNG). Autobusy miałyby służyć do obsługi nowych pozamiejskich linii autobusowych oraz wymiany taboru na istniejących liniach zagrożonych likwidacją.
ZG „PKS” zgłosił dwa wnioski o dofinasowanie i oba zostały pozytywnie rozpatrzone przez CUPT. Pierwszy na kwotę 29 mln zł dotyczył zakupu 23 autobusów zasilanych CNG (sprężonym gazem ziemnym). Drugi o wartości 22 mln zł na zakup 7 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania (plug-in).
- Rozstrzygnięcie naboru zapadło w poprzednim tygodniu. Na razie mamy promesę dofinansowania, czekamy na podpisanie umowy. Wtedy będziemy mogli rozpisać przetargi na zakup autobusów - mówi przewodniczący ZG „PKS” Remigiusz Wzorek.
Łączne dofinansowanie dla związku to około 51 mln zł. Całkowity koszt zakupu wszystkich 30 autobusów ma wynieść około 70 mln zł.
- Staramy się pozyskiwać środki zewnętrzne, bo mamy w naszej flocie pojazdy, które wymagają wymiany - dodaje Wzorek.
PKS użytkuje już autobusy zasilane gazem ziemnym jak ten Isuzu KendoFot. Maciej Terpiński
Nowe autobusy w 2025 roku
Pierwsze autobusy zasilane CNG zakupione przez ZG „PKS” przy pomocy środków z KPO powinny wyjechać na trasy Podkarpacia w przyszłym roku. Na te zasilane prądem, prawdopodobnie trzeba będzie poczekać nieco dłużej.
- Jesteśmy przygotowani na te zakupy, na terenie naszej zajezdni przy al. Wyzwolenia rok temu uruchomiliśmy stację tankowania pojazdów CNG. Tam też znajdzie się infrastruktura do ładowania autobusów elektrycznych - mówi prezes PKS Rzeszów Piotr Klimczak.
Wraz z autobusami elektrycznymi i oprzyrządowaniem do ładowania ich baterii ZG „PKS” planuje kupić również samochód pogotowia technicznego (mobilnej stacji ładowania), który w przypadku awarii „elektryka”, będzie w stanie go naładować w trasie. Ponadto, konieczna jest budowa kontenerowej stacji transformatorowej na terenie zajezdni PKS (co również uwzględnia wniosek).
Tabor elektryczny będzie wykorzystywany do obsługi linii komunikacyjnych o charakterze pozamiejskim, organizowanych przez Związek Gmin „PKS”. W przypadku autobusów gazowych będzie podobnie, ale chodzi głównie o dalsze trasy. Tabor CNG skierowany zostanie do częściowej obsługi 1 nowej i 18 istniejących linii komunikacyjnych.
***
Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” jest organizatorem transportu na sieci komunikacyjnej pod nazwą MKS, czyli Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Usługi realizowane są na terenie gmin zrzeszonych oraz jednostek samorządu terytorialnego, które zawarły porozumienia ze Związkiem.
PKS w Rzeszowie S.A. jest operatorem sieci komunikacyjnej MKS i realizuje na niej usługi przewozowe, Spółka jest zarazem podmiotem zależnym Związku Gmin, w której ten posiada 100 proc. udziałów. Do ZG „PKS” należą gminy: Błażowa, Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Hyżne, Kamień, Kuryłówka, Krasne, Leżajsk, Lubenia, Niebylec, Raniżów, Sokołów Małopolski, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn.
Wokul