Nowe zasady ograniczające reklamy w Rzeszowie. Czy wszystkie gładko przejdą?

KATEGORIA: MIESZKAŃCY / 30 czerwca 2024

Fot. Maciej Terpiński

Rzeszów w końcu może mieć swoją uchwałę krajobrazową, która powinna uporządkować warunki sytuowania tablic reklamowych, bilbordów i innych tego typu materiałów w przestrzeni miasta. Znamy założenia projektu przygotowanego przez Biuro Architekta Miasta Rzeszowa. Dobrze, że projekt tych przepisów w końcu się pojawił komentuje rzeszowski radny PiS Robert Kultys. Radny zauważą jednak, że w projekcie nowych przepisów znalazło się także kilka takich, które nie wszystkim mogą się spodobać. Czy będzie to zatem powodem kolejnej gorącej debaty publicznej?

Wzorem innych miast

O uchwale krajobrazowej, która unormowałaby zasady wieszania i umieszczania materiałów reklamowych na ulicach Rzeszowa mówiło się od wielu lat. Już w 2017 roku ówczesna Rada Miasta Rzeszowa podjęła uchwałę, która dawała urzędnikom Biura Rozwoju Miasta Rzeszowa możliwość opracowania takiego dokumentu.

Wdrożenie w Rzeszowie tzw. uchwały krajobrazowej miało być jednym z priorytetów architekta miasta Rzeszowa Janusza Sepioła, który zapowiadał działania w tym kierunku podczas pierwszej konferencji prasowej na tym stanowisku w 2021 roku. Od czasu tych deklaracji upłynęło jednak dość dużo czasu, bo prawie 2,5 roku i w końcu można zacząć mówić o konkretach, co do tego, jak mają wyglądać zasady dotyczące uporządkowania materiałów reklamowych w przestrzeni miasta. W Rzeszowie miejscami jest z tym pewien problem. O chaosie reklamowym na ulicach miasta wielokrotnie w mediach społecznościowych przypominała inicjatywa Rzeszowski Adblock-stop reklamozie.

W czerwcu tego roku Biuro Architekta Miasta opublikowało projekt uchwały krajobrazowej dla Rzeszowa, która ma zakończyć samowolkę dotyczącą umieszczania reklam w przestrzeni miasta. Dokument jest obecnie w fazie publicznego wyłożenia i konsultacji. Być może po wakacjach trafi do głosowania w Radzie Miasta Rzeszowa.

Rzeszów nie będzie oczywiście pierwszym miastem, które ma taką uchwałę. Wcześniej przepisy regulujące sytuowanie reklam w miejskiej przestrzeni przyjęły m.in. Kraków, Gdańsk, Kielce, czy Poznań.

- Chcemy iść wzorem innych polskich miast, które mają już takie uchwały. Dzięki tym przepisom będziemy mieli możliwość uporządkowania miejskiej przestrzeni - mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Całe miasto i strefa centralna

Przygotowana przez architekta miasta uchwała krajobrazowa ustala zasady i warunki sytuowania w przestrzeni miejskiej obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Uchwała ma objąć cały teren miasta. W projekcie przewidziano jednak dodatkowe zasady dla strefy centralnej ograniczanej: od zachodu i od północy granicą terenu kolejowego, od południa alejami: Batalionów Chłopskich i Powstańców Warszawy, od wschodu: ul. Gen. K. Dworaka, ul. Mjr W. Kopisto, al. T. Rejtana i ul. Podwisłocze. To oczywiście w związku z tym, że centrum miasta jest najmocniej oblegane przez materiały reklamowe, a co za tym idzie, wymaga specjalnej ochrony. Oprócz tego na planie uchwały krajobrazowej wyróżniono główne arterie drogowe miasta, gdzie również widać sporo reklam.

Projekt przewiduje szczegółowe rozwiązania co do umieszczania materiałów reklamowych. Na przykład, jeżeli chodzi o szyldy reklamowe, to każdy podmiot prowadzący działalność w danej nieruchomości będzie mógł umieścić jeden szyld podstawowy lub semaforowy na elewacji budynku. Dodatkowy szyld byłby dozwolony dla lokali posiadających witryny lub wejście na co najmniej dwóch elewacjach. Przepisy określają również sposób umieszczania szyldów reklamowych, to jak je mocować, czy też dopuszczalne rozmiary i sposób rozmieszczenia na ogrodzeniach. Projekt przewiduje też zakaz sytuowania szyldów dominujących na obiektach i obszarach wpisanych do rejestru zabytków, obiektach i obszarach ujętych w gminnej ewidencji zabytków oraz obiektach i obszarach stanowiących dobra kultury współczesnej.

Uchwała ustala też rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane szyldy. Dla obszaru strefy centralnej nakazuje się stosowanie trwałych materiałów budowlanych w szczególności: betonu, metali, drewna, szkła, kamienia, ceramiki. Z kolei dla obszaru poza strefą centralną stosowanie ogólnodostępnych materiałów budowlanych w tym tworzywa sztuczne i ich kompozytów.

Oprócz tego dokument mówi o tym, gdzie będzie obowiązywał zakaz montażu tablic reklamowych. Nie będzie ich można sytuować m.in. na ogólnodostępnych terenach zielonych, obiektach zabytkowych, mostach, kładkach, czy na budynkach administracji rządowej i samorządowej. Są też szczegółowe zasady umieszczania banerów w strefie centralnej. Do tego są tam również wskazania dotyczące tego, jak mają wyglądać obiekty małej architektury czy ogrodzenia. Cały projekt do wglądu dostępny jest TUTAJ.

Fot. Maciej Terpiński

Radny Kultys: dyskusja o skali ograniczeń w reklamach dopiero się zacznie

Rzeszowski radny Prawa i Sprawiedliwości Robert Kultys, który jest szefem Komisji Gospodarki Przestrzennej, przypomina uchwałę rady miasta z 2017 roku, która dawała miastu możliwość przygotowania wspomnianych przepisów i uważa, że to dobrze, że w końcu coś w tej sprawie ruszyło.

- Niech już będzie, że potraktujemy to jako sukces. Reklamy, banery i zaklejane witryny lokali komercyjnych już od dawna niszczyły przestrzeń i architekturę w Rzeszowie. Teraz może wreszcie będzie szansa to zmienić - uważa radny PiS.

Kultys dodaje, że w wielu miastach, które wdrożyły uchwały krajobrazowe, zdecydowano się na bardzo restrykcyjne przepisy eliminujące reklamy z przestrzeni publicznej, co rodziło protesty ze strony restauratorów i innych przedsiębiorców świadczących usługi, którzy korzystali z reklamy.

- Dlatego tak ważne jest, aby nowe przepisy umiały wyważyć odpowiednie proporcje. Na przykład radykalne ograniczenie rozwieszanych banerów jest jak najbardziej uzasadnione… ale zastanawia mnie, czy w Rzeszowie sprawdzi się planowana likwidacja także większości schludnych telebimów wyświetlających reklamy świetlne. Przypuszczam, że dyskusja o skali ograniczenia reklam w Rzeszowie dopiero przed nami - dodaje Robert Kultys.

Terminy dostosowania

Projekt uchwały przewiduje termin, w którym właściciele danej nieruchomości muszą dostosować się do wprowadzonych przepisów. Szyldy, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe istniejące w dniu wejścia w życie uchwały, należy dostosować do zawartych w uchwale zakazów, zasad i warunków w terminie 18 miesięcy od dnia rozpoczęcia ich obowiązywania. Wyjątkiem mają być elementy zrealizowane na podstawie pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Tutaj czas został wydłużony do 48 miesięcy.

W przypadku konieczności usunięcia tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego, po zakończeniu prac demontażowych, konieczne ma być niezwłoczne doprowadzenie terenu lub obiektu do stanu poprzedniego, zapewniając jego należyty stan estetyczny i techniczny.

Dostosowania do zasad uchwały krajobrazowej nie będą wymagane w przypadku historycznych szyldów, tablic i urządzeń reklamowych oraz obiektów małej architektury i ogrodzeń istniejących w dniu wejścia nowych przepisów w życie.

Karol Woliński

Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury...
Mapka: źródło - Biuro Informacji Publicznej Miasto Rzeszów/biuro Architekta Miasta Rzeszowa

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4