RARR pomoże Ci ulepszyć twój słodki biznes. Zapisz się do GELATOn the ROAD

KATEGORIA: GOSPODARKA / 26 lipca 2024

Fot. Viperis

Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., od kwietnia 2023 roku współrealizuje projekt pn. „GELATOn the ROAD”. Koncepcja ta jest realizowana w ramach międzynarodowego programu Kreatywna Europa. RARR zaprasza do udziału w tym projekcie: producentów lodów rzemieślniczych, sprzedawców lodów rzemieślniczych, instytucje/organizacje turystyczne, instytucje/organizacje kultury oraz miasta i gminy. Realizacja projektu zakończy się 31 marca 2026 r.

Europejski rynek lodów rzemieślniczych (gelato) z roku na rok staje się coraz bardziej docenianą „perełką” – oczywiście przede wszystkim przez konsumentów. Prawdziwi smakosze tego rzemieślniczego dzieła, potrafią niejednokrotnie przemierzyć spore odległość, by nacieszyć swoje kubki smakowe trafiając do lodziarni, która słynie właśnie z produkcji takich wyjątkowych lodów. Problem w tym, że nie każda taka lodziarnia ma szczęście i umiejętności wizerunkowej sprzedaży swojego wyśmienitego produktu. Często też tacy lokalni przedsiębiorcy stają przed ograniczeniami rozwojowymi swojego produktu, np. ze względu na dobrze działający ale przestarzały system wytwarzania lodów, co w efekcie ogranicza ich większą sprzedaż, mimo dużego popytu.

Większość lub wszystkie te problemy i ograniczenia dla rynku lodów rzemieślniczych postanowiła pomóc rozwiązać polskim wytwórcom tego smakowitego produktu Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego, która współtworzy wraz z innymi krajami europejskimi projekt GELATOn the ROAD.

- Pomysł zrodził się we Włoszech, liderem tego projektu jest organizacja włoska - Longarone Fiere Dolomiti Srl, która przesłała nam zaproszenie do udziału w nim. My jako Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego mamy sporą sieć kontaktów organizacji partnerskich międzynarodowych i zapraszamy siebie wzajemnie do różnego rodzaju projektów, a ten temat wydał nam się niezwykle ciekawy, innowacyjny i można powiedzieć, że niszowy, bo nie słyszałem o podobnym projekcie realizowanym obecnie w Polsce – mówi nam Jakub Karp – Główny specjalista ds. realizacji projektów z Działu Projektów Międzynarodowych w RARR S.A.

Projekt oferuje różne możliwości dla jego beneficjentów, przede wszystkim zakwalifikować się mogą do niego producenci lodów, którzy rzeczywiście wytwarzają lody rzemieślnicze, co jak się okazuje nie jest tak proste do zdefiniowania czym jest lód rzemieślniczy i gdzie jest ta granica między lodem rzemieślniczym, a na przykład lodem który jest produkowany z użyciem metod rzemieślniczych.

- Ustalenie tego jest ważne, bo czasem okazuje się, że lodziarnie ściągą gotowe komponenty z Włoch, np. pasty, potem to mieszą i oczywiście mogą się pochwalić, że są to lody rzemieślnicze, ale w takiej sytuacji nie można powiedzieć, że zostały od podstaw wytworzone przez tego producenta – podkreśla Jakub Karp.

Projekt GELATOn the ROAD skupia się także na dwóch innych ważnych aspektach. Pierwszym jest kultura lokalna, czyli sięgnięcie do korzeni lokalnych.

- Tutaj zwracamy szczególną uwagę na tworzenie smaków, które są typowo regionalne, kojarzone z danym miejscem, regionem albo uczestniczenie w ważnych wydarzeniach regionalnych jako producent tych lodów – tłumaczy Jakub Karp i dodaje, że czasem wystarczy, że dana lodziarnia pochwiali się jednym smakiem lodów, które wytwarzane są rzeczywiście lokalnie, z lokalnych produktów i w oparciu o te tradycyjne metody, czyli lód tworzony jest od pierwszego produktu, aż do końca tego procesu przez tę lodziarnię.

W tej koncepcji ważny jest także drugi aspekt projektu - zrównoważony rozwój, czyli uwzględnienie tego np. skąd pochodzą składniki używane do wytwarzania lodów. W związku z tym, że jest to projekt europejski oraz finansowany ze środków europejskich, to twórcy projektu GELATOn the ROAD prowadzonego na terenie Polski przez Rzeszowską Agencję Rozwoju Regionalnego, szczególną uwagę zwracają na to, czy łańcuch dostaw konkretnych produktów do wytwarzania lodów nie mógłby być krótszy, co przekłada się oczywiście na mniejsze koszty dostaw i zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

- Czasami warto przeanalizować pochodzenie danego produktu do wytwarzania swoich lodów, bo być może okaże się, że na lokalnym rynku jest on dostępny i nie trzeba go sprowadzać z dalekich zakątków świata. Oczywiście są takie składniki jak np. wanilia, których nie znajdziemy w Polsce, ale dla wielu innych produktów będzie można skrócić łańcuch dostaw (np. truskawki), co nie przełoży się na utratę wyjątkowego smaku i zapachu wytarzanych przez danego producenta lodów – podkreśla przedstawiciel RARR, w zakresie projektu GELATOn the ROAD.

Dlaczego warto przystąpić do tego smakowitego projektu?

Projekt „GELATOn the ROAD” tworzy pierwszą europejską trasę Gelato, której celem jest promocja i ochrona lokalnego dziedzictwa kulturowego i tożsamości. Tak jak już wspomnieliśmy opiera się na kryteriach zrównoważonego rozwoju środowiska, jakości produktów i surowców oraz innowacji w ramach rzemieślniczego systemu łańcucha dostaw Gelato.

Inicjatywa ta angażuje poprzez różnorodne działania zainteresowane strony w łańcuchu produkcyjnym, jak np.: firmy produkujące materiały i maszyny, czy innowatorów produktów Gelato, a także angażuje dorosłych i młodych klientów za pośrednictwem aplikacji „Gelato Road”.

Projekt zapewni wsparcie marketingowe

Partnerzy, którzy przystąpią do projektu będą mogli dołączyć do Europejskiej Trasy Gelato (ERoG) i otrzymają bezpłatne wsparcie marketingowe dla swoich gelaterii, takie jak np.: materiały promocyjne i bezpłatną promocję poprzez kampanie w mediach społecznościowych na wpływowych kanałach społecznościowych GELATOn the ROAD, w tym na Facebooku, Instagramie, Linkedin oraz za pośrednictwem ekskluzywnej strony internetowej gelatontheroad.eu.

Projekt daje możliwości nawiązywania kontaktów

GELATOn the ROAD oferuje ogólnoeuropejską, ekskluzywną (internetową) platformę dla gelaterii do nawiązywania kontaktów między sobą. Dzieląc się doświadczeniami, najlepszymi praktykami i pomysłami, partnerzy ERoG mogą rozszerzać swoją sieć, udostępniać zasoby, komunikować się oraz czerpać korzyści od siebie nawzajem.

Projekt oferuje udział w wydarzeniach i konkursach

Członkowie ERoG mają możliwość uczestniczenia w ekskluzywnych wydarzeniach i konkursach z nagrodami. W ramach projektu zaplanowano jeden konkurs regionalny, a jego zwycięzcy wezmą udział w konkursie międzynarodowym we Włoszech.

- Z partnerami projektu pracujemy jeszcze nad dokładną formułą tego konkursu, ale mniej więcej ma ona polegać na tym, że lodziarnie startujące w tym konkursie będą oceniane za swój wyjątkowy produkt, konkretny smak lodów wytwarzanych od podstaw przez siebie. Jeżeli dani producenci wygrają na poziomie krajowym, to zabierzemy ich do Włoch na konkurs międzynarodowy. Tam pierwsze trzy miejsca otrzymają granty. I tu wygrani producenci lodów mogą uzyskać nagrody w wysokości – 2 tys. Euro, 3 tys. Euro lub 5 tys. Euro na zakup maszyn, wyposażenia, czy też innych wydatków, które będą miały na celu podniesienie jakości świadczonych przez producenta usług oraz rozwój jego dotychczasowej lodowej działalności – mówi nam Jakub Karp – Główny specjalista ds. realizacji projektów z Działu Projektów Międzynarodowych w RARR S.A.

W ramach polskiej edycji tego projektu Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego szereg działań z nim związanych planuje na przyszły rok, obecnie trwa rekrutacja firm. Na maj 2025 r., przewidziano polską edycję wspomnianego wyżej konkursu. W ramach projektu będzie można zwiedzić mobilne muzeum lodowe, które co roku odwiedza inny kraj, a w 2025 roku zagości właśnie w Polsce, w Rzeszowie. Będą wirtualne pokazy, eksponaty oraz będzie można zasięgnąć bardziej szczegółową wiedzę na temat np. procesu wytarzania lodów rzemieślniczych.

Projekt zapewnia także udział w warsztatach

Partnerzy ERoG mają dostęp do specjalistycznych informacji i seminariów prowadzonych przez ekspertów. Dzięki temu gelatierie mogą podnieść swoje umiejętności i poznać nowe zrównoważone techniki i innowacje.

Jak widać udział w tym projekcie niesie dla przedsiębiorców wiele korzyści, dlatego warto zapisać się już dziś!

Aby wziąć udział w projekcie i otworzyć sobie niezwykłe możliwości poznania nowych perspektyw w branży lodowej, wystarczy wejść TUTAJ i uzupełnić formularz.

Przed rejestracją RARR prosi o zaznajomienie się z treścią Manifestu projektu GELATOn the ROAD oraz Protokołów:

GELATOn the ROAD – D2.1 Manifesto – PL

GELATOn the ROAD – Protokół – Insytucje i Organizacje_PL

GELATOn the ROAD – Protokół – Producenci i Sprzedawcy lodów_PL

GELATOntheROAD_presentation_EN_photos

Fot. Viperis

Słodki biznes

Przez wieki sztuka wytwarzania lodów była przekazywana z pokolenia na pokolenie, stając się integralną częścią tkanki kulturowej wielu społeczeństw. Na smaki i konsystencję Gelato wpływa wiele czynników, takich jak lokalne składniki i tradycje kulinarne, co skutkuje różnorodną gamą wyjątkowych i pysznych dań.

Dlatego tak ważne jest uznanie dziedzictwa kulturowego Gelato i jego roli w kształtowaniu tożsamości kulturowej. To działanie może pomóc w promowaniu zachowania i promocji tradycji wytwarzania lodów, zachęcając do kontynuacji tej ukochanej formy sztuki kulinarnej dla przyszłych pokoleń. Proponowany projekt jest krokiem w stronę tego celu, podnoszącym świadomość kulturowego znaczenia Gelato i sprzyjającym głębszemu docenieniu jego bogatej historii i trwałego dziedzictwa.

Co więcej, Gelato przekracza granice pokoleń, co czyni go idealnym narzędziem do przekazywania istotnych idei dotyczących odpowiedzialnej produkcji i zrównoważonego rozwoju produktów. Stanowi okazję do edukacji i informowania konsumentów o zasadach jakości i pochodzenia terytorialnego, a także o znaczeniu kultury gastronomicznej, która kładzie nacisk zarówno na tradycję, jak i innowacyjność. Gelato służy zatem promowaniu szerszego zrozumienia kultury jedzenia, jednocześnie celebrując kunszt i rzemiosło, które są niezbędnymi elementami procesu wytwarzania lodów.

Plany i kluczowe cele projektu GELAOn the ROAD

Pierwszym celem projektu jest stworzenie nowych atrakcji turystycznych poprzez utworzenie dynamicznego obwodu, który stale ewoluuje i obejmuje nowe rzeczywistości i terytoria. Terytoria te skorzystają z szeregu inicjatyw, takich jak muzea wędrowne, pokazy gotowania, wydarzenia i szkolenia dla turystycznych organizatorów kultury.

Kolejnym celem jest promowanie innowacyjności i kreatywności w smakach lodów, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania lokalnych i tradycyjnych produktów „0 km”. Takie podejście pozwala na rewitalizację tych składników w procesie produkcji lodów, zapewniając nowe możliwości prezentacji regionalnych specjałów. Koncepcja ta ma również na celu przyczynienie się do rozwoju gospodarczego i kulturalnego uczestniczących w niej regionów. Angażując te obszary w różnorodne inicjatywy, projekt podniesie ich atrakcyjność.

Ważnym aspektem projektu jest podnoszenie świadomości i promowanie zrównoważonego rozwoju środowiskowego i energetycznego wśród producentów lodów i klientów (o czym już wyżej wspominaliśmy). Osiąga się to poprzez przyjęcie technologii optymalizujących i zmniejszających zużycie energii w maszynach i produktach produkcyjnych.

Podsumowując projekt GELATOn the ROAD oferuje wyjątkową możliwość wykorzystania popularnego i przyjemnego produktu, takiego jak lody, do wprowadzenia wymiernych zmian w perspektywie krótko, średnio i długoterminowej. Dzięki ustanowieniu ekonomicznie zrównoważonej ścieżki, którą każdy kraj partnerski może przyjąć i promować, projekt może zwiększyć swój wpływ i wpływ na całą Europę. Łączy w sobie przyjemności związaną ze smakowaniem rzemieślniczo wytwarzanych lodów z zaangażowaniem w zrównoważony rozwój, kulturę i rozwój gospodarczy, torując drogę do lepszej przyszłości zarówno dla branży lodów, jak i terytoriów, które obejmuje.

Instytucje partnerskie projektu:

W projekt zaangażowanych jest 14 instytucji z 12 krajów Europy tj. z Włoch, Belgi, Grecji, Niemiec, Luksemburga, Serbii, Słowenii, Chorwacji, Austrii, Hiszpanii, Polski, Bułgarii:

1. Lider projektu: Longarone Fiere Dolomiti Srl (LFD), Włochy,

2. VENETIAN CLUSTER SRL (VENETIANCLUSTER), Włochy

3. CHAMBRE DE COMMERCE BELGO-ITALIENNEASBL (CCBI), Belgia

4. AGRODIATROFIKI SYMPRAKSI PERIFEREIAS DYTIKIS ELLADAS (AGRIFOOD WEST), Grecja

5. UNITEIS EV (UNITEIS e.V.), Niemcy

6. CAMERA DI COMMERCIO ITALO-LUSSEMBURGHESE A.S.B.L. (Cam.Com IT- LUX), Luksemburg

7. PRIVREDNA KOMORA SRBIJE (CCI SERBIA), Serbia

8. REGIJSKA RAZVOJNA AGENCIJA ROD AJDOVSCINA (ROD Agencija), Słowenia

9. UDRUGA ISTARSKO-EKOMUZEJ IZ VODNJANA (Ecomuseo Istria), Chorwacja

10. EUROPEAN TRAINING AND RESEARCH INSTITUT (EU T&R Institut) Austria

11. ASSOCIACIO D’EMPRESARIS DE CLOUD COMPUTING DE CATALUNYA (ACECCAT), Hispzania

12. RZESZOWSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO SPOLKA AKCYJNA (RRDA), Polska

13. CHAMBER OF COMMERCE AND INDUSTRY VRATSA SDRUZHENIE (CCI VRATSA), Bułgaria

14. DOMSPAIN CONSULTING SL (DOMSPAIN CONS), Hiszpania.

2 Partnerów Stowarzyszonych:

1. Parco Dolomiti Friuliane Włochy

2. Council of Europe – Venice Office Włochy

Źródło finansowania projektu: Program Kreatywna Europa

Okres realizacji projektu: 01.04.2023 r. – 31.03.2026 r.

Na bieżąco wszystkie informacje związane z projektem GELAOn the ROAD można również śledzić za pośrednictwem jego oficjalnej strony na profilu Facebook.

Barbara Kędzierska

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4