Są duże szanse na budowę obwodnicy północnej Rzeszowa! Jest 8 ofert
KATEGORIA: INWESTYCJE / 23 kwietnia 2025
Nowa trasa ma zaczynać się wiaduktem biegnącym od ronda w ciągu ul. Krogulskiego niedaleko skrzyżowania z ul. WarszawskąFot. Maciej Terpiński
Aż osiem firm zgłosiło się do przetargu dotyczącego zaprojektowania i budowy pierwszego etapu obwodnicy północnej Rzeszowa, czyli połączenia ul. Warszawskiej ze strefą ekonomiczną w Dworzysku. Ratusz zabiera się do ich oceny, ale jest szansa, że uda się wybrać wykonawcę i nawet skorzystać z prawa opcji polegającego na wykonaniu większego zakresu prac.
Przetarg na obwodnicę północną
Obwodnica północna może być największą inwestycją drogową w historii Rzeszowa. Ma ona docelowo połączyć ul. Warszawską z ul. Krakowską i domknąć drogowy ring wokół centrum miasta. W pierwszym etapie tej inwestycji zakłada się przede wszystkim budowę drogi łączącej ul. Warszawską z ul. Technologiczną w strefie ekonomicznej na Dworzysku.
Rozpoczęcie realizacji pierwszego etapu obwodnicy jest możliwe głównie dzięki rekordowemu dofinansowaniu jakie Rzeszów otrzymał w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych – Polski Ład realizowanego przez poprzedni rząd Prawa i Sprawiedliwości. Mowa o dofinansowaniu w wysokości 250 mln zł.
Władze miasta po otrzymaniu takiego wsparcia finansowego ogłosiły przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj. Postępowanie trwało wiele miesięcy, ratusz kilka razy przekładał termin składania i otwarcia ofert. Miało to związek z licznymi pytaniami o warunki przetargu ze strony zainteresowanych firm.
Był jeszcze drugi powód mocnego wydłużenia się postępowania. Władze miasta obserwując sytuację na rynku budowlanym postanowiły dołożyć do warunków zamówienia dwie opcje w postaci zwiększenia zakresu inwestycji, o ile będą na to wystarczające środki finansowe. Pierwsza opcja dotyczyła zwiększenia zakresu budowy i przebudowy dróg do granicy miasta Rzeszowa, a konkretniej około 800-metrowego odcinka od skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej do skrzyżowania z ul. Biznesową. Drugie prawo opcji obejmowało przebudowę skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej wraz z budową dwóch zbiorników retencyjnych.
W przypadku zamówienia podstawowego do budowy byłoby około 2 kilometry nowej czteropasmowej drogi. Miałaby ona zacząć swój bieg w rejonie ul. Warszawskiej i Krogulskiego i będzie ciągnąć się do nowego skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej. Jednym z elementów inwestycji będzie budowa ponad 300-metrowego wiaduktu drogowego nad ul. Warszawską i dwoma liniami kolejowymi nr 71 i 91. Przebudowane zostaną trzy skrzyżowania, gdzie powstaną ronda turbinowe. Do tego oczywiście chodniki dla pieszych, drogi rowerowe i drogi dojazdowe oraz oświetlenie. Oprócz tego w planie jest budowa dwóch zbiorników retencyjnych.
Realizacja inwestycji z dwiema opcjami, czyli przedłużeniem drogi od ul Technologicznej do ul. Biznesowej i przebudową skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej oznaczałoby realizację łącznie 4 kilometrów nowych dróg.
Orientacyjny przebieg całej trasy nowej drogiFot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa
Jest 8 ofert
W środę 23 kwietnia w końcu doszło do otwarcia ofert w trwającym od lipca przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Do postępowania zgłosiło się 8 firm. Miasto na realizację inwestycji zapisało w swoim budżecie 258 mln zł.
Patrząc na oferty w części podstawowej wraz obiema opcjami, tylko jedna firma zmieściła się w tej kwocie oferując 236 mln zł (159 mln zł zamówienie podstawowe, 25 mln zł opcja nr 1 i 52 mln zł opcja nr 2). To oferta Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego z Dębicy.
Kolejna oferta od firmy Strabag z Pruszkowa jest niewiele wyższa, bo łącznie wynosi 262 mln zł (202 mln zł zamówienie podstawowe, 18 mln zł opcja nr 1 i 41 mln zł opcja nr 2). Blisko jest również propozycja Antex-u II z Lubyczy Królewskiej, który wycenił to zadanie na 266 mln zł (178 mln zł zamówienie podstawowe, 19 mln zł opcja nr 1 i 67 mln zł opcja nr 2).
Pozostałe oferty są już wyższe i zaczynają się od 278 mln zł, a kończą na 345 mln zł. Co ważne, patrząc tylko na część podstawową zamówienia, czyli budowę drogi od ul. Warszawskiej do ul. Technologicznej, to wszystkie oferty mieszczą się w budżecie przygotowanym przez miasto. Wahają się od 159 mln zł do 257 mln zł. To może oznaczać, że przynajmniej w tym zakresie uda się rozstrzygnąć przetarg i rozpocząć budowę obwodnicy. Rzeszowski ratusz liczy jednak, że uda się wykonać również dodatkowy zakres tego zadania.
- W pierwszej kolejności zamierzamy oczywiście sprawdzać oferty pod kątem formalnym, ale będziemy starali się rozstrzygnąć przetarg w pełnym zakresie, czyli w części podstawowej oraz z dwiema opcjami. Jedna oferta mieści się w naszym budżecie, a dwie kolejne są blisko zakładanej kwoty na realizację tej inwestycji - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Wszystko w granicach miasta
Wykonanie projektu inwestycji wraz uzyskaniem Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej powinno potrwać 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Sama budowa miałaby zająć 29 miesięcy.
Gdyby miastu udało się zrealizować inwestycję w szerszym zakresie niż zakładano przy ogłaszaniu przetargu, to wtedy do zakończenia obwodnicy północnej pozostałoby tylko poszerzenie około 2-kilometrowego fragmentu ul. Chmury. Łącznie cała obwodnica ma mieć około 6 kilometrów długości.
Co ważne, całość obwodnicy ma przebiegać w granicach miasta Rzeszowa. Wcześniej pod uwagę brany był wariant, że nowa droga będzie przebiegać również w granicach gminy Świlcza. W związku z tym miasto liczyło na wsparcie finansowe ze strony Samorządu Województwa Podkarpackiego. Teraz wychodzi na to, że nie będzie takiej potrzeby.
Karol Wolińśki