Bliżej do nowego przebiegu krajowej „dziewiątki”. Jest umowa na kolejny odcinek
KATEGORIA: INWESTYCJE / 13 maja 2025
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Prace o wartości blisko 4,5 mln zł w terminie 21 miesięcy wykona firma Promost Consulting.
Od Kolbuszowej do A4
14-kilometrowy odcinek DK9, na którego przygotowanie podpisano umowę 9 maja, jest jednym z trzech fragmentów nowego przebiegu drogi krajowej nr 9 w województwie podkarpackim.
15 kwietnia br. GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie pierwszego odcinka, między obwodnicami Nowej Dęby i Kolbuszowej.
- Dla ostatniego planowanego odcinka DK9, od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km), trwa procedura wyboru najkorzystniejszej oferty - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Docelowo DK9 będzie przebiegała od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
Zakres prac
Umowa obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).
W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska.
- Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. opracowania Koncepcji programowej. Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji - dodaje Joanna Rarus.
Cel inwestycji
Droga krajowa nr 9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to znaczne utrudnienie w płynności przejazdu.
Dodatkowo DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę. - Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Droga ta prowadzi ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku - zaznacza rzecznik.
Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruchu pojazdów.
Opr. Red.