PKS w Rzeszowie kupuje autobusy wodorowe. Jako pierwszy PKS w Polsce 📸
KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 29 maja 2025
PKS w Rzeszowie będzie pierwszym PKS-em w Polsce posiadającym we flocie autobusy wodorowe. We wtorek (27 maja) została uroczyście podpisana umowa między PKS w Rzeszowie S.A. a firmą Daimler Buses Polska Sp. z o.o. na dostawę sześciu sztuk zeroemisyjnych autobusów zasilanych wodorem Mercedes-Benz eCitaro fuel cell.
Projekt „Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z infrastrukturą tankowania przez operatora publicznego transportu zbiorowego PKS w Rzeszowie S.A.” uzyskał dofinansowanie ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jego wartość całkowita to niemal 47,9 mln zł. Dofinansowanie z KPO to nieco ponad 35 mln zł.
Umowa na autobusy, potem przetarg na stację wodorową
Umowę podpisali prezes PKS w Rzeszowie S.A. Piotr Klimczak oraz Mirosława Rudzka, prezes Daimler Buses Polska Sp. z o.o. Koszt zakupu autobusów marki Mercedes-Benz to 22 mln 818 tys. 960 zł, czyli 3,8 mln zł za jeden pojazd.
- To ważny element projektu, który polega na zakupie autobusów i budowie infrastruktury tankowania wodorem. Dzięki dofinansowaniu na poziomie 90 proc., które otrzymaliśmy z KPO spółka mogła samodzielnie starać się o te środki - wyjaśniał prezes PKS Piotr Klimczak. Jak dodał realizacja projektu jest możliwa dzięki montażowi finansowemu i umowie z bankiem BGK.
PKS w Rzeszowie planuje w najbliższych miesiącach wybudować na terenie zajezdni autobusowej przy al. Wyzwolenia własną stację tankowania wodorem. Następnie zostanie ogłoszony przetarg na dostawy wodoru.
- W przyszłym tygodniu planujemy otworzyć przetarg dotyczący budowy stacji wodorowej i w zasadzie te dwa elementy pozwolą nam na zrealizowanie projektu w całości. W przyszłym roku te autobusy pojawią się na liniach obsługiwanych przez PKS na rzecz Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” - zapowiedział Klimczak.
Co ważne, umowa na dostawę autobusów wodorowych dla PKS w Rzeszowie będzie pierwszą taką umową w województwie podkarpackim. - Będzie też pierwszą w Polsce, gdzie PKS podpisuje umowę właśnie na autobusy wodorowe i będziemy jako pierwsi wprowadzać takie pojazdy do eksploatacji na liniach pozamiejskich - zaznaczył prezes.
Jak wyposażone będą nowe autobusy?
O szczegółach dotyczących pojazdów mówiła prezes firmy Daimler Buses Polska, producenta zamawianych autobusów. Jak tłumaczyła zeroemisyjne autobusy hybrydowe eCitaro fuel cell napędzane są z dwóch źródeł energii: baterii trakcyjnej oraz wodorowego ogniwa paliwowego.
- Dzięki takiemu połączeniu autobusy mają dłuższy i stały gwarantowany zasięg - wyjaśniała Mirosława Rudzka. - Mogą maksymalnie osiągnąć 600 km, w tym gwarantowane 400 km w każdych, dowolnych warunkach, to jak przejechać z Rzeszowa np. do Wrocławia.
Zbiornik wodoru w autobusie pomieści 25 kg paliwa.
Autobusy są wyposażone w bogaty pakiet systemów aktywnego bezpieczeństwa GSR-B, które rozpoznają znaki drogowe czy ostrzegają o ewentualnym zmęczeniu kierowcy. Każdy pojazd ma być monitorowany przez osiem kamer, które dadzą zapis obrazu z wewnątrz jak również na zewnątrz autobusu. Każdy wóz będzie posiadał też system, który przy niskiej prędkości jazdy np. przed światłami będzie w stanie zatrzymać go samoczynnie, jeszcze przed pojazdem poprzedzającym.
Pojazdy mają być też przyjazne dla pasażerów. Będą oczywiście niskopodłogowe co ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom starszym, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych czy wózka dziecięcego. Będą wyposażone w system informacji pasażerskiej wraz z zapowiedziami głosowymi, tablice elektroniczne z widocznymi przystankami na trasie. Całość dopełnia ogrzewanie i klimatyzacja.
Bilety będzie można kupować u kierowcy, a zapłacić gotówką, kartą jak i telefonem.
Pojazdy MB eCitaro fuel cell w konfiguracji dla PKS Rzeszów mają mieć 12,1 m długości, dwoje drzwi, powyżej 31 miejsc siedzących z dostępnymi miejscami z niskiej podłogi, powyżej 40 miejsc stojących. Moc silników elektrycznych to 282 kW, zaś maksymalny moment obrotowy wynosi 2 x 485 Nm, natomiast pojemność baterii to 294 kWh. Moc ogniwa paliwowego to 60 kW.
Pojazdy Mercedes-Benz zostały wybrane w ramach przetargu. Oferta Daimler Buses Polska nie była najtańsza, ale okazała się najkorzystniejsza dla przewoźnika i pasażerów. Swoje oferty złożyły też Solaris Bus & Coach (była nieco tańsza) oraz NesoBus (przekraczała budżet).
- To zobowiązanie wobec mieszkańców Rzeszowa i okolicznych gmin, żeby zagwarantować transport, który jest nowoczesny pod wieloma względami: bezpieczny, bardzo komfortowy i przyjazny środowisku - zaznaczyła Rudzka.
Pojazdy mają być dostarczone do czerwca 2026 r. Przy okazji podpisania umowy producent zaprezentował w Rzeszowie wodorowy autobus demonstracyjny, który można było już zobaczyć na sobotnim zlocie autobusów zabytkowych. Obecnie jest też testowany przez rzeszowski PKS.
Pionierski projekt
Obecna na uroczystości wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul gratulowała pozyskania środków z KPO i podpisania umowy, zaznaczając, że zarówno przygotowanie wniosku na pozyskanie środków unijnych jak i przeprowadzenie samego przetargu było zadaniem niełatwym.
- Z tych autobusów będą przede wszystkim korzystać mieszkańcy gmin obsługiwanych przez spółkę PKS. Okres na rozliczenie tego projektu w ramach Krajowego Planu Odbudowy jest bardzo krótki, więc każdy dzień decyduje o tym jak uda się go zrealizować, a potem przed spółką jeszcze zadanie by dobrze rozliczyć projekt. Jestem przekonana, że zapisy tej umowy uda się zrealizować w terminie - podkreślała wojewoda.
Starosta rzeszowski Krzysztof Jarosz podkreślał pionierski charakter projektu, dzięki któremu na Podkarpaciu i w aglomeracji rzeszowskiej pojawią się pierwsze autobusy wodorowe.
- Jestem przekonany, że te nowoczesne technologie to jest przyszłość. Myślę, że PKS będzie pionierem na Podkarpaciu, przykładem tego, że uda się je wdrażać, a mieszkańcy będą z tych rozwiązań zadowoleni - zaznaczał starosta. Podkreślał też ogromne zmiany jakie przeszedł w ciągu kilkunastu lat ZG „PKS” inwestując m.in. w nowe autobusy i systemy.
- Cieszymy się, że dzięki środkom z KPO uda się pozyskać nowy tabor, kibicowaliśmy spółce w tym przedsięwzięciu. Sześć autobusów to znacząca liczba. To także duże wyzwanie, bo rocznie autobusy muszą pokonać 70 tys. wozokilometrów, pokonywać trasy o różnym nachyleniu, gęstości zaludnienia - dodawała Agata Motyka-Mamczura, przewodnicząca Zarządu Związku Gmin „PKS”.
Rafk
Zdjęcia: Krzysztof Kuchta