Miasto czeka z umową na obwodnicę północną za 260 mln zł. Są odwołania

KATEGORIA: INWESTYCJE / 11 czerwca 2025

Orientacyjny przebieg całej trasy nowej drogi
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Rzeszów na razie musi wstrzymać się z podpisaniem umowy na największą inwestycję drogową w historii. Chodzi oczywiście o realizację pierwszego etapu obwodnicy północnej, czyli połączenia ul. Warszawskiej ze strefą Dworzysko. Miasto co prawda wybrało wykonawcę, ale od wyników przetargu odwołały się inne firmy biorące udział w postępowaniu. Teraz trzeba poczekać co orzeknie Krajowa Izba Odwoławcza.

Obwodnica północna

Końcem maja informowaliśmy, że władze Rzeszowa rozstrzygnęły przetarg na zaprojektowanie i budowę największej inwestycji drogowej w historii. Chodzi o pierwszą część obwodnicy północnej, czyli drogi łączącej ul. Warszawską ze strefą ekonomiczną na Dworzysku. Do podlinkowania tekst 30 maja inwestycje

Przetarg składał się z części podstawowej, czyli budowy odcinka od ul. Warszawskiej do ul. Technologicznej i dwóch dodatkowych opcji w postaci zwiększenia zakresu rozbudowy dróg o 800- metrowy odcinek od skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej do skrzyżowania z ul. Biznesową i przebudowę skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej.

Do postępowania wpłynęło 8 ofert. Ratusz w miejskiej kasie przygotował na tę inwestycję 258 mln zł. Po kilkutygodniowej analizie ofert władze miasta wybrały propozycję firmy Strabag z Pruszkowa, która wyceniła całość zadania na 262 mln zł (202 mln zł część podstawowa, 18 mln zł opcja nr 1 i 41 mln zł opcja nr 2).

Miasto ze względów formalnych odrzuciło przy tym zdecydowanie niższa ofertę przedstawioną przez Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy, która wynosiła 236 mln zł (159 mln zł część podstawowa, 25 mln zł opcja nr 1, 52 mln zł opcja nr 2).

Są odwołania

Władze Rzeszowa po rozstrzygnięciu przetargu nie mogły od razu podpisać umowy ze Strabagiem. Wszystko przez to, że po pierwsze konieczne było znalezienie dodatkowych 4 mln zł w budżecie, bo o taką kwotę oferta tej firmy przewyższała sumę środków zarezerwowanych w miejskiej kasie. Po drugie trzeba było poczekać do 14 czerwca na ewentualne odwołania od wyników przetargu ze strony innych oferentów.

I już wiadomo, że takie odwołania wpłynęły do Krajowej Izby Odwoławczej. Stoją za tym dwie firmy, które startowały w przetargu. Odwołanie wpłynęło od Przedsiębiorstwa Drogowo-Mostowego z Dębicy, które stara się podważyć decyzję władz miasta o odrzuceniu ich oferty z przyczyn formalnych. Drugie odwołanie pochodzi od firmy Antex-u II z Lubyczy Królewskiej, która wyceniła całość zadania na 266 mln zł. Antex ma zastrzeżenia dotyczące oferty, która została uznana za najlepszą.

- Zakładaliśmy, że może dojść do takiej sytuacji. Teraz wszystko zależy od Krajowej Izby Odwoławczej, która będzie rozpatrywała te wnioski i ustalała terminy ewentualnych rozpraw. Nam zależy na jak najszybszym rozstrzygnięciu tej sprawy - mówi Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Nowa trasa ma zaczynać się wiaduktem biegnącym od ronda w ciągu ul. Krogulskiego niedaleko skrzyżowania z ul. Warszawską
Fot. Maciej Terpiński

Rekordowe dofinansowanie

Obwodnica północna może być największą inwestycją drogową w historii Rzeszowa. Ma ona docelowo połączyć ul. Warszawską z ul. Krakowską i domknąć drogowy ring wokół centrum miasta. W pierwszym etapie tej inwestycji zakłada się przede wszystkim budowę drogi łączącej ul. Warszawską z ul. Technologiczną w strefie ekonomicznej na Dworzysku.

Rozpoczęcie realizacji pierwszego etapu obwodnicy jest możliwe głównie dzięki rekordowemu dofinansowaniu jakie Rzeszów otrzymał w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych – Polski Ład realizowanego przez poprzedni rząd Prawa i Sprawiedliwości. Mowa o dofinansowaniu w wysokości 250 mln zł.

W przypadku zamówienia podstawowego do budowy byłoby około 2 kilometry nowej czteropasmowej drogi. Miałaby ona zacząć swój bieg w rejonie ul. Warszawskiej i Krogulskiego i będzie ciągnąć się do nowego skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej. Jednym z elementów inwestycji będzie budowa ponad 300-metrowego wiaduktu drogowego nad ul. Warszawską i dwoma liniami kolejowymi nr 71 i 91. Przebudowane zostaną trzy skrzyżowania, gdzie powstaną ronda turbinowe. Do tego oczywiście chodniki dla pieszych, drogi rowerowe i drogi dojazdowe oraz oświetlenie. Oprócz tego w planie jest budowa dwóch zbiorników retencyjnych.

Realizacja inwestycji z dwiema opcjami, czyli przedłużeniem drogi od ul Technologicznej do ul. Biznesowej i przebudową skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej oznaczałoby realizację łącznie 4 kilometrów nowych dróg.

Wykonanie projektu inwestycji wraz uzyskaniem Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej powinno potrwać 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Sama budowa miałaby zająć 29 miesięcy.

Gdyby miastu udało się zrealizować inwestycję w szerszym zakresie niż zakładano przy ogłaszaniu przetargu, to wtedy do zakończenia obwodnicy północnej pozostałoby tylko poszerzenie około 2-kilometrowego fragmentu ul. Chmury. Łącznie cała obwodnica ma mieć około 6 kilometrów długości.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4