Nowy przebieg DK9. Oferta na prace przygotowawcze kolejnego odcinka wybrana

KATEGORIA: INWESTYCJE / 10 lipca 2025

Fot. GDDKiA

Oferty firmy TPF została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu odcinka DK9 na terenie Podkarpacia, od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby. - Jeśli nie będzie odwołań od wyboru a wybrany wykonawca przedłoży gwarancję należytego wykonania umowy, możliwe będzie podpisanie umowy - zapowiada Joanna Rarus, rzecznik Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Wybór oferty i kryteria

Jak przypomina GDDKiA, przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) został podzielony na trzy części:

1. od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km) – wybór najkorzystniejszej oferty,

2. od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) – podpisana umowa z wykonawcą,

3. od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) – podpisana umowa z wykonawcą.

- Najkorzystniejszą ofertę wybraliśmy na podstawie następujących kryteriów: cena (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie zespołu geologicznego - 10 proc. i doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.) - zaznacza Joanna Rarus. Firma TPF zaoferowała zrealizowanie zadania za kwotę 8 458 117,40 zł w terminie do 24 miesięcy.

Dla części 2. i 3. wykonawcy już są wybrani. 15 kwietnia br. GDDKiA podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od obwodnicy Nowej Dęby (m. Komorów) do obwodnicy Kolbuszowej. Informowaliśmy o tym TUTAJ. Natomiast 9 maja br. zawarta została umowa na przygotowanie nowego odcinka DK9, od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Informowaliśmy o tym TUTAJ.

Zakres prac

Umowa obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).

- W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska - wyjaśnia Joanna Rarus.

Jak dodaje, przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. opracowania Koncepcji programowej. - Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji - mówi rzecznik.

Docelowo DK9 będzie przebiegała od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4.

Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.

Cel inwestycji

Droga krajowa nr 9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to znaczne utrudnienie w płynności przejazdu.

Ponadto DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę. - Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Droga ta prowadzi ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku - podkreśla Joanna Rarus.

Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruchu pojazdów.

Opr. Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4