Nowy przebieg DK9. Oferta na prace przygotowawcze kolejnego odcinka wybrana
KATEGORIA: INWESTYCJE / 10 lipca 2025
Oferty firmy TPF została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu odcinka DK9 na terenie Podkarpacia, od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby. - Jeśli nie będzie odwołań od wyboru a wybrany wykonawca przedłoży gwarancję należytego wykonania umowy, możliwe będzie podpisanie umowy - zapowiada Joanna Rarus, rzecznik Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Wybór oferty i kryteria
Jak przypomina GDDKiA, przetarg na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) został podzielony na trzy części:
1. od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km) – wybór najkorzystniejszej oferty,
2. od obwodnicy Nowej Dęby w m. Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) – podpisana umowa z wykonawcą,
3. od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km) – podpisana umowa z wykonawcą.
- Najkorzystniejszą ofertę wybraliśmy na podstawie następujących kryteriów: cena (60 proc.) i kryteria pozacenowe (doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie zespołu geologicznego - 10 proc. i doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.) - zaznacza Joanna Rarus. Firma TPF zaoferowała zrealizowanie zadania za kwotę 8 458 117,40 zł w terminie do 24 miesięcy.
Dla części 2. i 3. wykonawcy już są wybrani. 15 kwietnia br. GDDKiA podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od obwodnicy Nowej Dęby (m. Komorów) do obwodnicy Kolbuszowej. Informowaliśmy o tym TUTAJ. Natomiast 9 maja br. zawarta została umowa na przygotowanie nowego odcinka DK9, od obwodnicy Kolbuszowej w m. Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Informowaliśmy o tym TUTAJ.
Zakres prac
Umowa obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).
- W celu ustalenia optymalnego przebiegu nowego odcinka DK9, wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzenia szczegółowych analiz, m.in. ruchowych, środowiskowych, technicznych i ekonomicznych. Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, w tym sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami drogi krajowej nr 9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska - wyjaśnia Joanna Rarus.
Jak dodaje, przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie DŚU jest warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. opracowania Koncepcji programowej. - Na jej podstawie określimy zakres niezbędnych robót potrzebnych do wykonania w trakcie realizacji inwestycji - mówi rzecznik.
Docelowo DK9 będzie przebiegała od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4.
Elementem uzupełniającym i zapewniającym ciągłość przebiegu drogi krajowej nr 9 są przygotowywane do realizacji obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej. Aktualnie trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej dla tych zadań. Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK9 będzie liczył ok. 60 km.
Cel inwestycji
Droga krajowa nr 9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ-południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych. Powoduje to znaczne utrudnienie w płynności przejazdu.
Ponadto DK9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy, a zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi nie pozwala na jej rozbudowę. - Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu. Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK9. Droga ta prowadzi ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku - podkreśla Joanna Rarus.
Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej do Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tzw. wąskich gardeł, które spowalniają ruchu pojazdów.
Opr. Red.