Ratusz może realizować obwodnicę północną. Odwołania odrzucone

KATEGORIA: INWESTYCJE / 16 lipca 2025

Orientacyjny przebieg całej trasy nowej drogi
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Nic już nie powinno stanąć na przeszkodzie w podpisaniu umowy na zaprojektowanie i budowę pierwszego etapu północnej obwodnicy Rzeszowa za 262 mln zł. Oba odwołania od wyników przetargu rozstrzygniętego przez ratusz jeszcze w maju, zostały odrzucone przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Rozstrzygnięcie i odwołania

Przypomnijmy, że rzeszowski ratusz w maju tego roku rozstrzygnął przetarg na zaprojektowanie i budowę I etapu północnej obwodnicy, czyli drogi mającej połączyć ul. Warszawską ze strefą ekonomiczną na Dworzysku.

Postępowanie przetargowe trwało wiele miesięcy, m.in. dlatego że postanowiono dołożyć dwie opcje w postaci zwiększenia zakresu inwestycji, o ile będą na to wystarczające środki finansowe. Pierwsza opcja dotyczy zwiększenia zakresu budowy i przebudowy dróg do granicy miasta Rzeszowa, a konkretniej około 800-metrowego odcinka od skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej do skrzyżowania z ul. Biznesową. Drugie prawo opcji obejmuje przebudowę skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej.

Oferty do postępowania zgłosiło aż 8 firm. Miasto w budżecie na realizację tej inwestycji przygotowało 258 mln zł. Wszystkie oferty w części podstawowej mieściły się we wspomnianej kwocie. Propozycje wahały się od 159 mln zł do 257 mln zł. Przy opcjach dodatkowych jedna oferta złożona przez Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy również mieściła się w budżecie zarezerwowanym przez miasto (236 mln zł). Do tego były dwie oferty niewiele wyższe - Strabag (262 mln zł) i Antex II (266 mln zł). Pozostałe propozycje były już dużo wyższe – od 278 mln zł do 345 mln zł.

W maju ratusz poinformował o rozstrzygnięciu przetargu. Komisja konkursowa zdecydowała się odrzucić najniższą ofertę ze strony firmy z Dębicy i wybrać propozycję Strabagu w części podstawowej wraz z obiema opcjami.

Z podpisaniem umowy trzeba było się wstrzymać przede wszystkim z uwagi na możliwe odwołania od wyników przetargu od pozostałych uczestników. Dwie firmy faktycznie takie odwołania złożyły do Krajowej Izby Odwoławczej. Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy, starało się podważyć decyzję władz miasta o odrzuceniu ich oferty z przyczyn formalnych, a firma Antex-u II z Lubyczy Królewskiej miała zastrzeżenia do oferty, która została uznana za najlepszą.

Można podpisać umowę

Postępowania odwoławcze przed KIO trwały kilka tygodni i w końcu poznaliśmy ich wynik. Jak informuje rzeszowski ratusz oba wnioski zostały odrzucone.

- Posiedzenie KIO odbyło się w poprzednim tygodniu. Oba odwołania ze strony wykonawców zostały oddalone co potwierdza, że dokonaliśmy prawidłowego wyboru oferty - wyjaśnia Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.

Firmy, które składały odwołania mogą jeszcze wejść na drogę sądową, ale to nie zabrania miastu podpisania umowy z firmą, która wygrała przetarg.

- Mogę potwierdzić, że trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą, czyli firmą Strabag, która wygrała przetarg. Chcemy oczywiście zrobić to jak najszybciej - zaznacza Artur Gernand.

Przeszkodą w podpisaniu umowy nie są już również pieniądze. Przypomnijmy, że miasto w przetargu deklarowało, że jest w stanie wydać na realizację tej inwestycji 258 mln zł, a wygrana oferta Strabagu była o 4,2 mln zł wyższa. Ale rzeszowscy radni podczas ostatniej sesji rady miasta podjęli uchwałę dotyczącą zmian w miejskim budżecie, które przewidywały zwiększenie nakładów na tę inwestycję właśnie o taką kwotę.

Nowa trasa ma zaczynać się 300-metrowym wiaduktem biegnącym od ronda w ciągu ul. Krogulskiego niedaleko skrzyżowania z ul. Warszawską
Fot. Maciej Terpiński

Największa inwestycja i dofinansowanie

Obwodnica północna może być największą inwestycją drogową w historii Rzeszowa. Ma ona docelowo połączyć ul. Warszawską z ul. Krakowską i domknąć drogowy ring wokół centrum miasta. W pierwszym etapie tej inwestycji zakłada się przede wszystkim budowę drogi łączącej ul. Warszawską z ul. Technologiczną w strefie ekonomicznej na Dworzysku.

W przypadku zamówienia podstawowego do budowy byłoby około 2 kilometry nowej czteropasmowej drogi. Miałaby ona zacząć swój bieg w rejonie ul. Warszawskiej i Krogulskiego i będzie ciągnąć się do nowego skrzyżowania na przedłużeniu ul. Technologicznej. Jednym z elementów inwestycji będzie budowa ponad 300-metrowego wiaduktu drogowego nad ul. Warszawską i dwoma liniami kolejowymi nr 71 i 91. Przebudowane zostaną trzy skrzyżowania, gdzie powstaną ronda turbinowe. Do tego oczywiście chodniki dla pieszych, drogi rowerowe i drogi dojazdowe oraz oświetlenie. Oprócz tego w planie jest budowa dwóch zbiorników retencyjnych.

Realizacja inwestycji z dwiema opcjami, czyli przedłużeniem drogi od ul Technologicznej do ul. Biznesowej i przebudową skrzyżowania ul. Chmury i Krakowskiej oznaczałoby realizację łącznie 4 kilometrów nowych dróg.

Wykonanie projektu inwestycji wraz uzyskaniem Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej powinno potrwać 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. Sama budowa miałaby zająć 29 miesięcy.

Gdyby miastu udało się zrealizować inwestycję w szerszym zakresie niż zakładano przy ogłaszaniu przetargu, to wtedy do zakończenia obwodnicy północnej pozostałoby tylko poszerzenie około 2-kilometrowego fragmentu ul. Chmury. Łącznie cała obwodnica ma mieć około 6 kilometrów długości.

Realizacja pierwszego etapu obwodnicy nie byłaby możliwa, gdyby nie rekordowe w historii miasta dofinansowanie z budżetu państwa. Mowa o kwocie 250 mln zł, które Rzeszów otrzymał w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych realizowanego przez poprzedni rząd Prawa i Sprawiedliwości.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4