Zakład MTU Aero Engines w Tajęcinie mocno zyska na kontraktach z Paryża
KATEGORIA: GOSPODARKA / 24 lipca 2025
PW1100G i PW1500GFot. Materiały prasowe MTU Aero Engines Polska
Polski zakład MTU Aero Engines w podrzeszowskiej Tajęcinie zyska na rekordowych zamówieniach na Paris Air Show na silniki montowane w samolotach Airbusa.
Podczas Paris Air Show 2025, MTU Aero Engines osiągnęło historyczny kamień milowy, podpisując zamówienia na silniki o wartości około 1,75 miliarda dolarów – to najwyższa wartość zamówień w historii firmy na targach branżowych. Przekłada się to bezpośrednio na dodatkowe zlecenia dla MTU Aero Engines Polska.
Większość zamówień dotyczyła silnika GTF firmy Pratt & Whitney, napędzającego rodzinę samolotów A320neo. Dużym zainteresowaniem cieszył się także model PW1500G GTF, który montowany jest wyłącznie w maszynach Airbus A220. LOT zamówił 40 nowych samolotów właśnie z tym silnikiem. Zakład MTU Aero Engines Polska w Tajęcinie produkuje komponenty do PW1500G, w tym łopatki kierujące, łopatki wirujące i elementy turbiny niskiego ciśnienia, które są w Polsce także montowane.
Projekt, rozwój, wsparcie i produkcja
Realizacja produkcji części do silnika A220 to wynik ścisłej współpracy pomiędzy różnymi działami firmy, od projektowania po działania operacyjne.
- Zamówienie na silniki GTF Pratt & Whitney to około 30% z ponad 400 tys. części, które zamierzamy w tym roku dostarczyć do naszych klientów. Jest to ważna część naszego przychodu - mówi Jan Florian, prezes Zarządu MTU Aero Engines Polska. - To zamówienie niewątpliwie umacnia naszą pozycję i potwierdza, że jesteśmy godnym zaufania partnerem biznesowym. Pokazuje ono też, że nasz zakład działa w przewidywalny i stabilny sposób, gotowy do realizacji dużych kontraktów bez konieczności reorganizacji. Ten rekordowy sukces podczas Paris Air Show to świadectwo zaufania rynku do naszej firmy i dowód na naszą mocną pozycję.
Jan Florian, prezes Zarządu MTU Aero Engines PolskaFot. Materiały prasowe MTU Aero Engines Polska
Technologia, która poprawia efektywność spalania
Rodzina silników GTF (geared turbofan) Pratt & Whitney to przełomowe rozwiązanie w dziedzinie napędu lotniczego. Znacząco zwiększa ono efektywność paliwową, redukuje emisję spalin i ogranicza hałas w porównaniu z konwencjonalnymi jednostkami napędowymi. Kluczem do tej technologii jest przekładnia redukcyjna, umożliwiająca wentylatorowi i turbinie niskiego ciśnienia pracę z optymalnymi, niezależnymi prędkościami. Ta rodzina silników została zaprojektowana z myślą o najwyższych standardach operacyjnych i środowiskowych.
PW1500GFot. Materiały prasowe MTU Aero Engines Polska
MTU Aero Engines posiada udziały na poziomie około 15-18% w programie silników GTF, w zależności od konkretnego modelu. Firma odpowiada za projektowanie i produkcję kluczowych komponentów – w tym stopni sprężarki wysokiego ciśnienia, szybkoobrotowej turbiny niskiego ciśnienia oraz uszczelnień szczotkowych. Ponadto około jedna trzecia silników PW1100G-JM montowana jest w zakładzie MTU w Monachium. Jednostki GTF napędzają m.in. samoloty z rodziny Airbus A320neo oraz A220.
***
MTU Aero Engines Polska to część globalnej grupy MTU Aero Engines AG, lidera w produkcji podzespołów do silników lotniczych, obecnego w 18 krajach i zatrudniającego ok. 12 000 osób.
Zakład w Tajęcinie k. Rzeszowa oraz biuro IT w Rzeszowie tworzą zespół ponad 1200 pracowników. Firma specjalizuje się w produkcji komponentów do silników lotniczych – m.in. łopatek, uszczelnień, dysków – stosowanych w samolotach Airbus, Boeing, Cessna czy Gulfstream. Produkuje również elementy turbin gazowych oraz realizuje montaż zespołów Turbine Center Frame. MTU rozwija także obszary inżynierii, napraw komponentów lotniczych, logistyki oraz zaawansowanych usług IT dla lokalizacji grupy na całym świecie.
Red.