Powstanie bezpośrednie kolejowe połączenie Rzeszowa z Sanokiem
KATEGORIA: INWESTYCJE / 8 sierpnia 2025
Fot. Sebastian Stankiewicz / Biuro Prasowe UMWP
W Krośnie podpisano w piątek (8 sierpnia) umowę z wykonawcą robót budowlanych na rewitalizację linii 108 Jasło – Nowy Zagórz. Częścią projektu jest budowa nowej łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która umożliwi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Sanokiem z pominięciem stacji Jasło.
Podpisanie umowy na modernizację linii 108 Jasło – Nowy Zagórz z firmą PORR S.A. oznacza wejście w najważniejszą fazę realizacji ogromnego projektu rozwojowego, wartego ponad 1 mld zł netto. - Dzięki inwestycji zapewnimy podróżnym i mieszkańcom lepsze warunki i możliwości komunikacyjne w okolicach Krosna, Sanoka i Nowego Zagórza. Realizacja całego zadania umożliwi skrócenie czasu jazdy o ok. 25 minut. Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h i towarowych z prędkością 110 km/h - informują Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rusza rewitalizacja linii kolejowej nr 108
- To ważna i wyczekiwana wiadomość dla nas i dla mieszkańców całego Podkarpacia, zwłaszcza jego południowej części, bo zrewitalizowana linia tworzy nowe możliwości - podkreśla marszałek Władysław Ortyl, który uczestniczył w podpisaniu dokumentów z wykonawcą prac.
- Aby rewitalizacja mogła dojść do skutku i by zostały przyznane na nią niezbędne środki, Samorząd Województwa Podkarpackiego z programu RPO WP 2014-2020 przekazał miliony złotych na przygotowanie dokumentacji zadania – dodaje marszałek Ortyl.
Linia kolejowa nr 108 to jedna z ważniejszych tras kolejowych w południowo-wschodniej Polsce, łącząca Stróże z Krościenkiem (przez Jasło, Gorlice i Zagórz).
Podpisana w Krośnie umowa to projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”, na który PKP PLK otrzymały dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027 w wysokości ponad 1,2 mld złotych. Całkowity koszt inwestycji to 1,77 mld złotych, czego kwalifikowane koszty wyniosą 1,44 mld złotych— całość finansowana z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Prace przy realizacji projektu rozpoczęły się w listopadzie 2024 r., a ich zakończenie planowane jest na 31 grudnia 2029 roku.
- Ten projekt to ważny krok w stronę zwiększenia dostępności transportowej Podkarpacia, w tym Bieszczadów. To szansa na szybszą podróż oraz nowe możliwości dla terenów położonych wzdłuż linii. By projekt ten mógłby zaistnieć potrzebne było zaangażowanie wielu osób i instytucji wśród których chcę wymienić m.in. prezydenta Krosna Piotra Przytockiego, posła na Sejm RP Piotra Babinetza oraz byłego wiceprezydenta Krosna Tomasza Solińskiego - podkreśla marszałek Władysław Ortyl.
W uroczystości podpisania umowy na rewitalizację linii uczestniczyli m.in Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, wojewoda podkarpacki Teresa Kubas - Hul, parlamentarzyści, radny województwa Bronisław Baran, przedstawiciele PKP PLK - Mateusz Wanat oraz Piotr Żmuda, a także Mieczysław Borowiec z ZLK PLK Rzeszów oraz samorządowcy.
– Udowadniamy dzisiaj, że kolej w Polsce jest kołem zamachowym rozwoju gospodarczego i społecznego. Kolejne miliardy złotych przeznaczamy na dostęp do sprawnej i szybkiej komunikacji dla tysięcy mieszkańców miejscowości w Małopolsce i na Podkarpaciu – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Szybciej z Rzeszowa do Krosna i Sanoka
Cały projekt zakłada kompleksową rewitalizację linii kolejowej 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz oraz budowę nowej łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, która umożliwi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Sanokiem z pominięciem stacji Jasło.
Wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy, a w ramach budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka.
Inwestycja przyczyni się do rozwoju turystyki w regionie, poprawi codzienną mobilność mieszkańców mniejszych miejscowości oraz zwiększy atrakcyjność gospodarczą obszarów położonych wzdłuż linii. Po zakończeniu prac podróż ma być szybsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Przewidywany czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka skróci się o 20-25 minut. Inwestycja ta jest także ważna dla rozwoju gospodarczego regionu – modernizacja umożliwi przewóz cięższych ładunków, co zwiększy efektywność transportu towarowego.
Efektem realizacji projektu będzie kompleksowa modernizacja 56 kilometrów torów jednokierunkowych linii nr 108 oraz budowa nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie (3,36 km) łączącej linię 108 z 106.
Powstaną 3 tunele kolejowe, 3 wiadukty drogowe, przebudowanych zostanie 18 stacji i przystanków oraz powstanie 6 wspomnianych nowych przystanków. Wyremontowanych zostanie około 80 przejazdów kolejowo drogowych, zainstalowane zostaną nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz modernizacja urządzeń sterowania ruchem i sygnalizacji przejazdowej.
Wykonawcą inwestycji jest PORR S.A.
Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h, co skróci czas przejazdu na trasie Jasło – Nowy Zagórz o około 23 minuty.
Nowa łącznica Jedlicze–Szebnie umożliwi bezpośrednie połączenia z Rzeszowa do Sanoka i Nowego Zagórza bez zmiany kierunku w Jaśle.
Prace nad unowocześnieniem linii rozpoczęły się już przed dekadą. W 2014 roku w Planie Zrównoważonego Transportu Publicznego Województwa Podkarpackiego, samorząd województwa wskazał i zadeklarował, że zwiększy kursowanie pociągów na linii 108 po jej rewitalizacji, do 8 par pociągów na dobę.
W 2019 roku dzięki staraniom Samorządu Województwa Podkarpackiego i przekazanym z programu regionalnego RPO WP 2014 -2020 pieniądzom, PKP PLK rozpoczęło opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz.
Wartość wykonanej dokumentacji wyniosła ponad 13,5 mln złotych, a dofinansowanie z RPO WP przekroczyło kwotę 9 ml złotych. Opracowanie dokumentacji obejmowało opracowanie Studium Wykonalności, w tym: prognozy społeczno-gospodarcze i analizy rynku usług transportowych, analizy stanu istniejącego infrastruktury kolejowej i taboru, analizy techniczno-marketingowe wariantów inwestycyjnych projektu, analiz środowiskowych oraz kosztów i korzyści.
W Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Podkarpackiego z 2014 r. założono kursowanie 8 par pociągów po wykonaniu prac rewitalizacyjnych na linii klejowej nr 108. To założenie pozwoliło na uzyskanie dofinansowania dla opracowania dokumentacji projektowej, a później dofinansowania do wykonania robót budowlanych.
Samorząd Województwa Podkarpackiego przed kilkoma laty zainicjował powstanie Wojewódzkiego Funduszu Kolejowego, który wspólnie prowadzą zainteresowane rozwojem regionalnej kolei samorządy. W ciągu kilku lat zrealizowanych zostało w ramach WFK kilkadziesiąt inwestycji ułatwiających pasażerom dostęp do przystanków i miejsc przesiadkowych. Jak zaznacza Urząd Marszałkowski, te działania przekładają się na wzrost zainteresowania korzystaniem z kolei w regionie.
Bezpośrednie, 35-minutowe połączenie na linii Sandomierz – Padew
900 milionów złotych PLK przeznaczą też na inny ważny subregion Podkarpacia. Modernizację połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o, która wykona prace do II kwartału 2028 r. Przedsięwzięcie obejmuje trasę położoną na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego – w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78). Wszystkie będą dostosowane do prędkości 120 km/h. Na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut.
Ważnym efektem prac będzie lepszy poziom obsługi podróżnych. Zapewnią go zmodernizowane stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Przebudowane obiekty ułatwią dostęp do pociągów. Finansowanie inwestycji również możliwe jest dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Pełna galeria zdjęć: TUTAJ.
Opr. Red.