ZG PKS modernizuje tabor MKS z dotacją KPO. Umowa na kolejne 8 „elektryków”

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 24 września 2025

Fot. Materiały prasowe ZG PKS

Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” kontynuuje modernizację taboru wykorzystywanego w międzypowiatowym transporcie zbiorowym. 23 września 2025 r. podpisana została umowa na dostawę ośmiu autobusów elektrycznych w ramach projektu: „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa poprzez usprawnienie transportu publicznego – autobusy elektryczne wraz z urządzeniami ładowania – etap II”.

Dofinansowanie na poziomie 90% tj. powyżej 16 mln zł pochodzi z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (dzięki wsparciu Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności ) i zostanie przeznaczone na realizację tej inwestycji.

- To kolejny etap unowocześniania usług komunikacyjnych na terenie gmin zrzeszonych w Związku. W ostatnich miesiącach intensywnie rozwijana jest infrastruktura oraz flota pojazdów – priorytetem są rozwiązania przyjazne środowisku i dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów - podkreślają przedstawiciele ZG PKS.

Umowa na kolejne autobusy elektryczne

Elektryczne autobusy, przeznaczone do transportu pozamiejskiego, będą spełniać wysokie normy środowiskowe oraz wymagania związane z dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami i rodzin podróżujących z dziećmi. Pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie, a także nowoczesne systemy zarządzania flotą i obsługi pasażerów. W przetargu na dostawę 8 pojazdów udział wzięło dwóch oferentów. Najkorzystniejszą ofertę, opiewającą na ponad 22,2 mln zł brutto, złożyła spółka VERAMO S.A. z Elbląga. Realizacja dostaw planowana jest na 2026 rok.

Początkiem lipca ZG PKS podpisał już umowę na dostawę pierwszych 7 autobusów elektrycznych dla taboru MKS (Międzygminnej Komunikacji Samochodowej). Wartość podpisanego kontraktu to 19,3 mln zł również dla VERAMO S.A. z Elbląga (to oficjalny przedstawiciel chińskiej marki Golden Dragon), a wysokość dofinansowania z KPO stanowi 90% wydatków kwalifikowalnych.

Dostawa w ramach podpisanej we wtorek umowy obejmuje autobusy elektryczne klasy I kategorii MAXI (ok. 12 m) oraz pojemności co najmniej 70 miejsc pasażerskich (plus kierowca). Wraz z pojazdami dostarczonych ma być 8 mobilnych ładowarek typu plug-in.

Nowe gazowce wyjadą w październiku

Jeszcze we wrześniu planowany jest odbiór nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Chodzi o 23 wozy marki Iveco, na dostawę których umowę podpisano w lutym br. Pojazdy te wyjadą na trasy już w październiku, a ich wprowadzenie pozwoli ograniczyć emisję zanieczyszczeń oraz poprawić standard podróży na obsługiwanych liniach. W ubiegłym roku zawarto także umowę na 8 pojazdów marki MAN, również zasilanych gazem. Te pojazdy też pojawią się w Rzeszowie wkrótce.

Łączne wsparcie pozyskane w ramach trzech projektów z Krajowego Planu Odbudowy przekracza 73 mln zł. Jak informuje ZG PKS, środki te pozwolą na sukcesywną wymianę najbardziej wyeksploatowanych pojazdów oraz wprowadzenie nowoczesnych jednostek na linie zagrożone wykluczeniem komunikacyjnym. Autobusy będą obsługiwać również połączenia dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) – szczególnie tam, gdzie obecnie eksploatowany tabor jest zawodny lub przestarzały.

Dzięki połączeniu finansowania z KPO i dopłat z FRPA możliwe będzie również ograniczenie obciążeń budżetów lokalnych samorządów wynikających z rosnących kosztów utrzymania transportu publicznego.

Będzie też infrastruktura do ładowania autobusów

Dodatkowo ZG PKS inwestuje w infrastrukturę niezbędną do ładowania autobusów elektrycznych. Niedawno otwarto oferty w przetargu na budowę kontenerowej stacji transformatorowej SN/nN oraz linii zasilającej średniego i niskiego napięcia wraz z infrastrukturą ładowania. Zgłosiło się 7 podmiotów, jednak wszystkie przekraczają budżet inwestycji. ZG PKS ma do dyspozycji 2 mln 207 tys. 850 zł, natomiast najtańsza z ofert opiewa na 2 mln 474 tys. 658,82 zł. Wydaje się jednak, że dzięki oszczędnościom na ofertach na dostawy autobusów Związek powinien znaleźć brakujące środki.

Przedmiotem zamówienia jest: budowa kontenerowej stacji transformatorowej SN/nN oraz linii zasilającej średniego i niskiego napięcia wraz z infrastrukturą ładowania.

W celu zapewnienia możliwości ładowania zakupionych w ramach projektu autobusów elektrycznych, na terenie zajezdni PKS, konieczne jest wybudowanie 7 fabrycznie nowych, jednej marki i typu, stacjonarnych, zasilanych prądem stałym stacji ładowania autobusów elektrycznych typu plug – in, o mocy co najmniej 120 kW każda i łącznie nie przekraczających 900 kW. Biorąc pod uwagę fakt, iż obecna infrastruktura zasilająca nie ma takich rezerw mocowych, konieczna jest również budowa kontenerowej stacji transformatorowej średniego napięcia.

Inwestycja będzie zlokalizowana na zajezdni autobusowej przy istniejącej obecnie stacji, zasilającej teren zajezdni na działce przy al. Wyzwolenia w Rzeszowie.

Ładowarki muszą zapewnić ładowanie akumulatorów trakcyjnych w systemie plug-in prądem o mocy w skali od 10 kW do 150 kW.

Zakresem zamówienia obejmuje również wykonanie:

– prac związanych z odtworzeniem nawierzchni placu, na którym zostały zlokalizowane ładowarki oraz stacja TRAFO;

– oświetlenia hybrydowego zasilanego energią wiatrową, słoneczną oraz z sieci 230V z wysięgnikiem dwuramiennym z dwoma oprawami o mocy 50W każda;

– systemu monitoringu wizyjnego wraz z kanalizacją kablową.

***

Związek Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” jest organizatorem transportu na sieci komunikacyjnej pod nazwą MKS czyli Międzygminna Komunikacja Samochodowa. Usługi realizowane są na terenie 18 gmin zrzeszonych oraz jednostek samorządu terytorialnego, które zawarły porozumienia ze Związkiem. PKS w Rzeszowie S.A. jest operatorem wspomnianej wyżej sieci komunikacyjnej i realizuje na niej usługi przewozowe, Spółka jest zarazem podmiotem zależnym Związku w której ten posiada 100% udziałów.

Dodajmy, że w ostatnim czasie należąca do ZG PKS spółka PKS w Rzeszowie S.A. także podpisała dwie umowy na dostawy autobusów. Pierwszą z firmą Daimler Buses Polska Sp. z o.o. na dostawę sześciu sztuk zeroemisyjnych autobusów zasilanych wodorem Mercedes-Benz eCitaro fuel cell oraz drugą z firmą Scania Polska S.A. na dostawę 10 autobusów zasilanych gazem CNG. Pojazdy dotrą do Rzeszowa w 2026 r. W czerwcu br. podpisano też umowę na zaprojektowanie i budowę stacji tankowania autobusów wodorowych na terenie rzeszowskiej zajezdni PKS-u przy al. Wyzwolenia. Będzie to pierwsza tego typu stacja na Podkarpaciu.

Opr. Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4