Co z systemem informacji pasażerskiej w MKS? Związek Gmin odpowiada

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 20 października 2020

Fot. Krzysztof Kuchta

Mieszkańcy gmin sąsiadujących z Rzeszowem pytają kiedy w nowych autobusach Międzygminnej Komunikacji Samochodowej (MKS), której organizatorem jest Związek Gmin „PKS” zacznie poprawnie działać informacja pasażerska? Przypomnijmy, że 54 pojazdy zakupione w ramach unijnego projektu do obsługi linii łączących podrzeszowskie gminy ze stolicą regionu wożą pasażerów już od roku.

- Być może jeżeli media lokalne się tym zajmą to wreszcie władze PKS Rzeszów i ZG PKS zajmą się tematem. Chodzi o nadal nie działający wart blisko 3 mln zł System Informacji Pasażerskiej. W ramach tego systemu miała powstać aplikacja na smartfony która miała pokazywać pozycję autobusu na mapie ponieważ wszystkie autobusy są wyposażone w nadajniki GPS, w autobusach na wyświetlaczach miały być wyświetlane przystanki z głosowymi zapowiedziami, na dzień dzisiejszy nie ma żadnej aplikacji, a wyświetlacze w autobusach są powyłączane. Warto dodać również, że nowa strona internetowa to tak naprawdę jedna wielka atrapa. Ostatnio próbując dostać się z Zaczernia (gmina Trzebownisko) autobusem 207, który był mocno spóźniony próbowałem dodzwonić się do dyspozytora co się dzieje z autobusem, okazuje się że numer do dyspozytora który jest na tabliczkach przystankowych nie istnieje - twierdzi pan Jan z Zaczernia, który napisał w tej sprawie do naszej redakcji.

- Dzwoniąc do ZG PKS z zapytaniem kiedy zacznie działać System Informacji Pasażerskiej, Pani, która odebrała telefon w ogóle nie wiedziała co to jest i kiedy powstanie, odesłała do PKS Rzeszów, tam również dzwoniąc nikt nie odbiera telefonu ale po kilku dniach udaje się dodzwonić ale również nikt nie potrafił na to pytanie odpowiedzieć i błędne koło się zamyka - relacjonuje Czytelnik.

- Temat jest bardzo ważny gdyż system który kosztował blisko 3 mln złotych kompletnie nie działa a przecież to są pieniądze nas pasażerów i obywateli. Władze ZG PKS nic sobie z tego nie robią, dziwię się tylko temu, że marszałek województwa który udzielił dotacji na ten projekt kompletnie nie reaguje, uważam, że ktoś powinien to wszystko skontrolować i sprawdzić czy założenia projektowe na które przyznano dotacje powstały, a nie powstały a pieniądze zostały wydane - przekonuje mieszkaniec Zaczernia.

- Kiedy wreszcie ZG PKS zacznie profesjonalnie podchodzić do tematu komunikacji w gminach i pasażerów i kiedy wreszcie skończy się ten bałagan!! - pyta zirytowany pan Jan.

O ustosunkowanie się do zarzutów i uwag Czytelnika poprosiliśmy władze Związku Gmin „PKS”. Z Biura Zarządu ZG „PKS” otrzymaliśmy następującą odpowiedź:

„Zarząd Związku Gmin „PKS" uprzejmie informuje, iż funkcjonowanie wymienionego zadania pn. Wdrożenie oraz integracja systemu transportowego ROF, którego System Informacji Pasażerskiej jest jedynie elementem, zostało zakłócone przez ograniczenia i zmiany w rozkładach jazdy spowodowane stanem epidemii. Niemniej jednak pozostałe elementy wchodzące w skład zadania np. tablice w autobusach czy na dworcach są sprawne, nie licząc sporadycznych awarii, które są naprawiane w ramach gwarancji.

Trwające zmiany w rozkładach jazdy, modyfikacje tras linii oraz zmiany nazw przystanków, powodują również pewne utrudnienia z wygłaszaniem czy wyświetlaniem rzetelnych informacji, dlatego też, nie chcąc wprowadzać w błąd Pasażerów, modyfikujemy pewne funkcjonalności wcześniej dokładnie je testując.

Jeśli chodzi o uwagi dotyczące braku możliwości kontaktu z operatorem, wyjaśniamy że Dyspozytorzy pracują w ruchu ciągłym i mają obowiązek udzielać informacji dotyczących ewentualnych zakłóceń w transporcie oraz koordynować wszelkie konieczne czynności związane z obsługą linii. Wiąże się to również z koniecznością opuszczenia stanowiska i nadzoru nad Zajezdnią, co mogło spowodować utrudnienia w kontakcie z Pasażerem, za co w imieniu Operatora przepraszamy.

Chcielibyśmy podkreślić, iż ze strony Związku jako organizatora prowadzimy czynności kontrolne oraz nadzór nad realizacją przewozów przez Operatora. Podejmiemy również weryfikację podanego zgłoszenia. Przeprowadzone kontrole takiej sytuacji jak wyłączanie tablic nie wykazały, dlatego wydaje nam się, iż Pasażer musiał trafić na autobus, w którym monitor aktualnie jest wymieniany na sprawny” - odpowiadają przedstawiciele Związku Gmin „PKS”.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4