Rzeszów kupi autobusy gazowe i elektryczne. Wśród nich przegubowce

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 4 grudnia 2021

Ładowanie autobusów elektrycznych na terenie zajezdni MPK przy ul. Lubelskiej
Fot. Paweł Bialic

Już wiadomo, jakie mają być kolejne ekologiczne autobusy, które chce kupić Rzeszów dla miejskiej komunikacji obsługiwanej przez MPK. Zapowiadany przez nas niedawno przetarg w tej sprawie został ogłoszony przez ratusz 1 grudnia. Miasto kupi kolejne autobusy elektryczne i gazowe, a część z nich będą stanowić wozy przegubowe. Łącznie nowych pojazdów ma być 14, a jeśli wystarczy pieniędzy to miasto kupi jeszcze 6 (maksymalnie).

Trzy typy pojazdów

Przetarg na zakup autobusów jest podzielony na trzy części.

- Pierwsza z nich obejmuje zakup dziesięciu autobusów 12-metrowych, niskopodłogowych, zasilanych gazem CNG oraz, jeśli pozostaną wolne środki w ramach przetargu, zakup dodatkowych sześciu autobusów tego samego typu - wyjaśniają miejscy urzędnicy. Druga część dotyczy zakupu dwóch przegubowych autobusów 18-metrowych, zasilanych gazem CNG, trzecia natomiast dwóch przegubowych autobusów 18-metrowych zasilanych energią elektryczną.

Gdyby miasto zdecydowało się na skorzystanie z opcji rozszerzając pierwotne zamówienie na 10 sztuk 12-metrowych autobusów gazowych o dodatkowe maksymalnie 6 sztuk, to jak czytamy w specyfikacji „cena jednostkowa 1 sztuki autobusu dostarczanego w ramach opcji będzie równa cenie jednostkowej 1 sztuki autobusu dostarczanego w ramach zamówienia podstawowego”.

Wraz z autobusami gazowymi miasto zamawia dwa komplety testerów diagnostycznych, jeden komplet mobilnego podnośnika kolumnowego, dwie stacje obsługi klimatyzacji oraz jeden podest do obsługi zbiorników CNG. Z kolei zamówienie „elektryków” obejmuje też dostawę kompletu testera diagnostycznego oraz jednej ładowarki mobilnej.

„Wszystkie autobusy muszą być w pełni wyposażone w zestawy elektroniki pokładowej w tym biletomat mobilny, niezbędne do poprawnej pracy przewozowej i kompatybilne z istniejącym u Zamawiającego systemem ITS” – czytamy w specyfikacji.

Zdecyduje cena?

W przypadku dostawy gazowców kryteria oceny ofert są następujące:

• Cena ofertowa brutto (C) – 60%

• Ocena techniczna (T) – 25%

• Koszt zużycia energii oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń (E) – 15%.

Natomiast w przypadku autobusów elektrycznych pod uwagę mają być brane:

• Cena ofertowa brutto (C) – 60%

• Ocena techniczna (T) – 35%

• Zużycie energii elektrycznej (E) – 5%.

Na oferty producentów miasto czeka do 30 grudnia, więc przetarg zostanie rozstrzygnięty dopiero w przyszłym roku.

Ratusz zamierza przeznaczyć na autobusy następujące kwoty:

Część 1: 17 117 910,00 zł brutto (zamówienie podstawowe).

Część 2: 4 544 850,00 zł brutto.

Część 3: 8 269 290,00 zł brutto.

Kiedy dostawy autobusów?

Jak wyjaśnia ratusz, autobusy gazowe z pierwszej części przetargu mają dotrzeć do Rzeszowa w ciągu 54 tygodni od daty podpisania umowy z firmą, która zwycięży w postępowaniu przetargowym. Jeśli chodzi o drugą cześć to pojazdy przyjadą do Rzeszowa w ciągu 43 tygodni od podpisania umowy, w przypadku trzeciej części termin to 60 tygodni.

O tym, czy ratusz skorzysta z opcji zamówienia dodatkowych autobusów (6 lub mniej) zwycięzca pierwszej części przetargu zostanie poinformowany do 31 marca 2022 r. Gdyby zawarcie umowy nastąpiło po 4 marca to stanie się to w ciągu 4 tygodni od jej podpisania.

- Zakup pojazdów jest możliwy dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 - zaznaczają miejscy urzędnicy.

Rzeszów dysponuje obecnie 226 autobusami. Średnia ich wieku to 8 lat. Najstarsze są z 1999 r. W ostatnim czasie Rzeszów zakupił 60 autobusów gazowych SanCity 12LF od Autosanu. W komunikacji miejskiej stolicy Podkarpacia przeważają właśnie pojazdy napędzane gazem – jest ich w sumie 118. Reszta to autobusy na olej napędowy. Ponadto od 2019 roku po mieście kursuje także 10 autobusów elektrycznych marki Solaris Urbino 12 electric. Natomiast autobusów przegubowych marki Solaris jest obecnie 30. Są napędzane olejem napędowym.

Jacy producenci wystartują w przetargu dowiemy się po otwarciu ofert. Specjaliści oceniają, że największe szanse na wygraną mają Autosan i Solaris.

Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4