ZTM szuka oszczędności. 1 lipca zmiana rozkładów. Dwie linie do likwidacji

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 25 czerwca 2022

Fot. Paweł Bialic

Duże zmiany w rozkładach aż 13 linii komunikacji miejskiej w Rzeszowie od 1 lipca. Dwie z nich zostaną zlikwidowane. To efekt zapowiadanej wcześniej optymalizacji i redukcji nierentownych kursów.

Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie ogłosił, że od 1 lipca zmianie ulegną rozkłady jazdy linii nr 1, 3, 4, 11, 15, 16, 25, 28, 30, 33, 38, 46 i 52 obsługiwanych przez MPK. Natomiast już od poniedziałku 27 czerwca aż do końca wakacji (31 sierpnia) autobusy komunikacji miejskiej będą kursować według rozkładu jazdy obowiązującego w dni robocze pozaszkolne.

Najważniejsza zmiana jaka nastąpi od 1 lipca to likwidacja dwóch linii: nr 25 i 38.

Linię nr 25 zastąpi linia nr 16, która kursuje do ul. Św. Rocha. W przeciwnym kierunku trasa tej linii zostanie wydłużona do ul. Kalinowej (os. Bzianka), bez wjazdu na Dworzec Lokalny.

Z kolei linię nr 38 zastąpi linia nr 15. Po zmianach w jej kursach uwzględniono przejazd przez ulicę Jarową (os. Zwięczyca), trasa tej linii zostanie wydłużona do ul. Olbrachta (os. Wilkowyja).

Obsługę cmentarza komunalnego na Wilkowyi po zlikwidowanej linii nr 25 ma zapewnić linia nr 4, w kursach której uwzględniono przejazd przez ulicę Cienistą.

Ponadto trasa linii nr 46 w lipcu i sierpniu zostanie skrócona do pętli przy ul. Słocińskiej – autobusy nie pojadą do Kraczkowej w gminie Łańcut.

Na pozostałych liniach, których rozkłady zmienią się od 1 lipca trzeba liczyć się ze zmniejszeniem liczby kursów w ciągu dnia.

- We wszystkich zmienianych rozkładach jazdy dokonano urealnienia czasów przejazdów międzyprzystankowych, a ilość kursów została dostosowana do popytu - twierdzi Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Wprowadzane od lipca zmiany zostały przewidziane w zaprezentowanym jeszcze w styczniu opracowaniu firmy Marcin Gromadzki Public Transport Consulting z Gdyni (PTC) pt. „Aktualna oferta przewozowa oraz koncepcja optymalizacji komunikacji miejskiej w Rzeszowie”. Pisaliśmy o tym TUTAJ.

„Z przyczyn ekonomiczno-finansowych w całej Europie dąży się aktualnie do łączenia krótkich linii dowozowych w dłuższe – średnicowe (a nie odwrotnie) – próbując przy tym zapewnić wysoką punktualność kursów poprzez narzędzia uprzywilejowania autobusów komunikacji miejskiej w ruchu drogowym. W miastach europejskich zmierza się więc do rozwiązania, które w Rzeszowie funkcjonuje już od wielu lat” – stwierdzono w przywołanym opracowaniu.

W takim też kierunku mają iść niektóre z proponowanych zmian, choć wśród zapowiedzi władz miasta wciąż mówi się też o skracaniu zbyt długich linii, które łapią największe opóźnienia.

Niektóre ze zmian wprowadzanych od 1 lipca były już sygnalizowane w cytowanym dokumencie, choć nie są dokładnie takie jak wówczas zaprezentowane. Prawdopodobnie kolejne zmiany rozkładów, nad którymi pracuje ZTM wejdą w życie już od sierpnia.

Jak potwierdza Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa, wprowadzane zmiany mają na celu urealnienie i dostosowanie rozkładów do czasów przejazdów.

- Niektóre trasy się dublowały, zmierzamy do tego, żeby autobusy różnych linii nie jeździły tymi samymi trasami, bo to nie ma sensu - tak z kolei komentuje Gernand zapowiedzianą likwidację dwóch linii, dodając, że celem zmian jest dostosowanie częstotliwości do potrzeb, a także wyeliminowanie jeżdżenia autobusów stadami, na co od lat narzekają w Rzeszowie pasażerowie komunikacji miejskiej.

Jak słyszymy w ratuszu, ZTM cały czas stara się urealniać siatkę, a badania napełnienia autobusów i preferencji pasażerów są analizowane i przetwarzane na różne sposoby.

- Oczywiście dostajemy też sygnały od mieszkańców, które są brane pod uwagę, ale staramy się głównie kierować interesem ogółu, a nie pojedynczego mieszkańca - zastrzega Artur Gernand. - Chodzi o to by jak najwięcej osób korzystało z komunikacji miejskiej.

Komunikacja miejska w Rzeszowie zmaga się ze poważnym spadkiem liczby pasażerów wywołanym pandemią koronawirusa, do tego w ostatnich miesiącach doszły wysokie podwyżki cen paliw. To bardzo negatywnie wpływa na kondycję Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego obsługującego linie autobusowe w Rzeszowie na zlecenie ZTM. Na najbliższy poniedziałek zapowiedziano konferencję prasową dotyczącą sytuacji finansowej w rzeszowskim MPK, którą przedstawią Rada Nadzorcza oraz Zarząd tej miejskiej spółki.

Rafk

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4