Będzie dalsza rozbudowa tzw. drogi lotniskowej. PZDW ogłosił przetarg
KATEGORIA: INWESTYCJE / 15 marca 2023
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
W tym roku może rozpocząć się projektowanie kolejnego odcinka tzw. drogi lotniskowej, który umożliwi jeszcze lepszą komunikację ze strefą ekonomiczną i portem lotniczym w Jasionce. Chodzi o budowę kolejnego odcinka drogi wojewódzkiej nr 869 do węzła autostrady A4 „Rzeszów Zachód”. Kilka dni temu Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji i wykonanie prac budowlanych dla tej inwestycji. Marszałek otrzymał dofinansowanie budowy drogi w ramach Polskiego Ładu.
Czas na realizację V etapu
Tzw. droga lotniskowa to obecnie ważny węzeł komunikacyjny na terenie województwa, który połączył drogę ekspresową S-19, autostradę A4 i drogę krajową nr 9 w rejonie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Inwestycja realizowana siłami Samorządu Województwa Podkarpackiego została podzielona na kilka etapów, dotąd udało się zrealizować cztery z nich. Ostatni odcinek łączący drogę ekspresową S19 (węzeł Jasionka) z drogą wojewódzką nr 878 (była droga krajowa nr 19) został oddany do użytku w 2018 roku.
To jednak nie koniec, ponieważ Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje realizację piątego etapu inwestycji. Chodzi o budowę dalszego odcinka DW 869 w kierunku zachodnim. Ma on połączyć rondo leżące na zachód od linii kolejowej nr 71 z węzłem „Rzeszów Zachód”.
W zeszłym roku PZDW ogłosił przetarg na wykonanie koncepcji funkcjonalno-użytkowej. Dokument został przygotowany początkiem tego roku, w związku z tym rozpoczęto poszukiwania firmy, która zrealizuje inwestycję w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.
- Inwestycja powinna zostać zrealizowana w ciągu 44 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą - informuje rzecznik prasowy PZDW w Rzeszowie Joanna Szarata.
Na razie nie znamy kwoty jaką przeznaczono na realizację tego zadania. Będzie ona znana w momencie otwarcia ofert w przetargu. Termin ich składania wyznaczono na 19 kwietnia. Wiadomo, że inwestycja może zostać zrealizowana przy dofinasowaniu z budżetu państwa. W zeszłym roku samorząd województwa otrzymał promesę w wysokości 65 mln zł w ramach Programu Inwestycji Strategicznych będącego jednym z elementów Polskiego Ładu.
- Te pieniądze będą dobrze wydane i na pewno z korzyścią dla mieszkańców województwa. Droga lotniskowa będzie otwierała kolejne tereny pod inwestycje - podkreślał w zeszłym roku marszałek Władysław Ortyl.
Pierwszy wariant przebiegu V etapu drogi lotniskowejFot. Materiały Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie
Zakres inwestycji
W planie jest budowa całkowicie nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 869 o długości około 3 kilometrów z jedną jezdnią podzieloną na dwa przeciwległe pasy ruchu od istniejącego ronda do węzła „Rzeszów Zachód”. Program Funkcjonalno-Użytkowy wskazuje na dwa warianty posadowienia drogi. Wariant nr 1 przewiduje wytyczenie drogi w dużej części na terenach pół uprawnych i nieużytków rolnych wzdłuż autostrady A4. Z kolei według wariantu nr 2 większa cześć trasy planowanego odcinka przebiega w śladzie istniejącej jezdni dodatkowej autostrady A4.
Drugi wariant przebiegu V etapu drogi lotniskowejFot. Materiały Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie
Inwestycja będzie zlokalizowana na terenie gminy Świlcza oraz gminy Głogów Małopolski, w powiecie rzeszowskim w miejscowościach Mrowla, Lipie i Rogoźnica. Zakres inwestycji oprócz budowy około 1-kilometrowego odcinka nowej drogi przewiduje również rozbudowę wlotu istniejącego ronda, rozbudowę skrzyżowań z istniejącymi drogami gminnymi oraz budowę ronda łączącego z węzłem „Rzeszów Zachód”.
Do tego przewidziano również m.in. budowę chodników, ścieżek rowerowych, oświetlenia oraz zatok autobusowych.
Karol Woliński