Połączenie ul. Krakowskiej i Warszawskiej. Rzeszów z wsparciem od marszałka
KATEGORIA: INWESTYCJE / 30 marca 2023
Nowe połączenie drogowe rozpoczynałoby się na rondzie w rejonie ul. KrogulskiegoFot. Paweł Bialic/CzytajRzeszów.pl
Samorząd Województwa Podkarpackiego wesprze finansowo miasto Rzeszów docelowo kwotą kilkudziesięciu mln zł przy realizacji połączenia ul. Warszawskiej i Krakowskiej. Na początek musi zostać wykonana koncepcja funkcjonalno-użytkowa. Miasto liczy również na pomoc finansową ze strony rządu. Inwestycja łącznie ma kosztować ponad 350 mln zł.
Marszałek wesprze Rzeszów
Połączenie ul. Krakowskiej i Warszawskiej to kolejne z ważnych zadań drogowych, które planują zrealizować władze Rzeszowa w najbliższych latach. Nowa droga pozwoli odciążyć ruch w centrum i polepszyć skomunikowanie z północną częścią miasta, w tym strefą ekonomiczną na Dworzysku.
Byłaby to kontynuacja powstałego w ostatnich latach ciągu ulic, który biegnie od ronda Kuronia na osiedlu Załęże, przez ul. Rzecha z mostem Mazowieckiego do ul. Lubelskiej i dalej przez ul. Krogulskiego do ul. Warszawskiej. W planie jest budowa 6-kilometrowego połączenia, do tego m.in. budowa wiaduktu nad linią kolejową biegnącą wzdłuż ul. Warszawskiej, część prac budowlanych odbywałoby się na terenie gmin Głogów Małopolski i Świlcza. Droga biegłaby przez rejon strefy ekonomicznej na Dworzysku i łączyłaby się z ul. Krakowską w pobliżu granicy z gminą Świlcza (przez ul. Chmury).
By myśleć o realizacji inwestycji, miasto dążyło do pozyskania do współpracy Samorządu Województwa Podkarpackiego z uwagi na to, że jej fragment będzie przebiegał poza granicami Rzeszowa. Trwało to chwilę, ale w końcu wydaje się, że oba samorządy się dogadały. Podczas poniedziałkowej (27 marca) sesji Sejmiku Województwa Podkarpackiego przyjęto uchwałę w sprawie pomocy finansowej dla stolicy województwa. Pierwsze środki mają być wykorzystane na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego.
- Zdecydowaliśmy się prowadzić wraz z Rzeszowem budowę nowej drogi, wraz z wiaduktem, która połączy ulicę Warszawską z ulicą Krakowską. Prezydent Rzeszowa zwrócił się do nas odnośnie możliwości wspólnego finansowania opracowania wstępnej, niezbędnej dokumentacji. Jej koszt został oszacowany na 2,5 mln złotych, a udział województwa ma wynieść 350 tysięcy zł – mówił na sesji wicemarszałek województwa podkarpackiego Piotr Pilch.
Oficjalne porozumienie w sprawie współfinansowania programu funkcjonalno-użytkowego pomiędzy miastem i województwem ma być zawarte już niedługo.
- Rozmawiamy z Urzędem Marszałkowskim, ustalamy jeszcze szczegóły porozumienia, niedługo powinno zostać zawarte. Następnie będziemy chcieli ogłosić przetarg na program funkcjonalno-użytkowy. Zakładamy, że opracowanie tego dokumentu potrwa około 9 miesięcy - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa.
Po tym jak miasto przygotuje program funkcjonalno-użytkowy nie jest wykluczone, że zostanie ogłoszony przetarg od razu na zaprojektowanie i budowę drogi.
Koszt opracowania kompleksowej dokumentacji projektowej oraz wykonania robót szacuje się na kwotę około 357 mln zł. Udział województwa miałby wynieść 51 mln złotych, a miasta 306 mln złotych.
Rzeszów liczy na Polski Ład
Oprócz porozumienia z marszałkiem, miasto od dawna stara się pozyskać kolejne środki zewnętrzne na realizację tej potężnej inwestycji. W 2021 roku to zadanie zostało zgłoszone do dofinasowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy. To już jednak nieaktualne, bo po negocjacjach rządu i Komisji Europejskiej budowa dróg nie jest już priorytetem w ramach KPO, więc miasto dokonało korekty wniosku i wykreśliło to zadanie. Oprócz tego i tak nadal nie wiadomo kiedy środki z KPO trafią do Polski.
Z kolei w zeszłym roku Rzeszów starał się o ogromną kwotę 350 mln zł w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych będącego elementem Polskiego Ładu. Chodziło o nabór dotyczący rozwoju stref przemysłowych. Stolica Podkarpacia dofinansowania nie uzyskała, ale prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek liczy, że rząd ogłosi kolejny taki nabór i tym razem uda się uzyskać środki.
- Udało nam się wynegocjować z rządem, że nabór na tego typu inwestycje się pojawi. Możliwość realizacji tej drogi pozwoli dopiąć niejako północny przebieg układu komunikacyjnego przez nasze miasto – mówił podczas niedawnego spotkania z mieszkańcami prezydent Konrad Fijołek.
Karol Woliński