Nowe przystanki PKA już dostępne. 4 w Rzeszowie, a będzie ich jeszcze więcej

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 12 czerwca 2023

Fot. Maciej Terpiński

Zaledwie kilka minut trwa podróż pociągiem ze stacji Rzeszów Główny na nowo otwarty przystanek Rzeszów Staromieście. To jeden z 7 nowych przystanków uruchomionych w ostatnich dniach dla podróżnych w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. - PKA dalej się rozwija, czekamy na kolejne etapy tej inwestycji - podkreślał w poniedziałek 12 czerwca marszałek województwa Władysław Ortyl.

7 nowych przystanków już dostępne

Siedem nowych przystanków realizowanych w ramach potężnej inwestycji w postaci Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, zostało udostępnione podróżnym w niedzielę 11 czerwca wraz z korektą rozkładów jazdy. Dzień później na jednym z nich – Rzeszów Staromieście odbył się briefing prasowy z udziałem wiceministra infrastruktury Rafała Webera, marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla, wicewojewody podkarpackiego Radosława Wiatra, władz PKP PLK oraz posła Andrzeja Szlachty.

- Dzisiaj pokazujemy kolejny akt inwestycji infrastrukturalnych, które mają istotne znacznie z walką z wykluczeniem komunikacyjnym. Od wczoraj w rozkładach jazdy mamy 7 nowych przystanków realizowanych w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej - mówił wiceminister Rafał Weber.

Fot. Maciej Terpiński

Oprócz przystanku Rzeszów Staromieście na linii nr 71 dla pociągów w kierunku Kolbuszowej i Stalowej Woli otwarto również przystanki Głogów Małopolski Niwa i Kolbuszowa Górna. Na tej trasie przygotowano również dodatkowe perony przy stacji Kolbuszowa i na przystanku Zaczernie. Do tego dla kursów w kierunku Przeworska i Przemyśla (linia 91) dostępny jest przystanek Rzeszów Pobitno. Dla pociągów jadących w stronę Strzyżowa i Jasła (linia 106) otwarto przystanki Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika i Boguchwała Dolna.

Gotowe są również dwie mijanki na linii z Rzeszowa do Kolbuszowej, które zapewniają sprawny ruch kolejowy na jednotorowej trasie. Pozwalają na mijanie się pociągów, dzięki temu jest lepsza przepustowość linii. Przewoźnicy zyskali warunki do uruchamiania dodatkowych połączeń.

Nowe obiekty przystosowane są do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, przygotowano wygrodzone dojścia i chodniki oraz system ścieżek dotykowych dla osób niewidomych i słabo widzących. Odpowiednia wysokość peronów ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Komfort zapewniają także wiaty, ławki i jasne oświetlenie oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie.

Weber podkreślał, że nowe przystanki zwiększą dostęp do kolei dla mieszkańców Rzeszowa i gmin ościennych i będą ułatwieniem w dotarciu do pracy szkoły czy na uczelnię.

- To nowoczesny, wygodny i bezpieczny środek transportu. PKA to potężna inwestycja, polegająca na modernizacji linii kolejowych, budowie nowych przystanków, remoncie tych istniejących czy budowie zaplecza parkingowego. To wszystko łącznie kosztuje około 1 mld zł. Robimy to, by usprawnić transport wokół Rzeszowa i w samym mieście - mówił wiceminister infrastruktury.

Fot. Maciej Terpiński

Linia do Jasionki w budowie

Wiceminister infrastruktury dodał, że to nie koniec jeżeli chodzi o nowe przystanki kolejowe w Rzeszowie i okolicach, w ramach PKA. Trwają zaawansowane prace przy budowie linii kolejowej, która poprowadzi ze stolicy Podkarpacia do Jasionki, gdzie znajduje się port lotniczy i strefa ekonomiczna. Podróż pociągiem z Rzeszowa do Jasionki ma potrwać zaledwie 14 minut.

- Czekamy na przełom września i października, wtedy oddamy do użytku kolejne 7 nowych przystanków oraz nową wyczekiwaną linię kolejową z Rzeszowa do Jasionki - zaznaczał Rafał Weber.

Marszałek Władysław Ortyl mówił, że PKA to bardzo rozwojowy projekt, który pozwoli wzmocnić transport kolejowy w rejonie stolicy Podkarpacia.

- Te 14 nowych przystanków spowodują, że PKA jeszcze mocniej wypełni się pasażerami i pozwoli zastąpić tradycyjny transport kołowy i odciążyć ulice Rzeszowa oraz innych miast - mówił marszałek.

Kolejne przystanki to: stacja Jasionka Lotnisko oraz Głogów Małopolski Południowy na nowobudowanej linii do lotniska, Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Baranówka na linii do Dębicy, a także Lutoryż i Żarnowa na linii do Strzyżowa.

„Oddech dla Rzeszowa”

Władysław Ortyl dodał, że projekt PKA, to także modelowy przykład współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego, rządu oraz PKP. Zaznaczył, że ta inwestycja pozwala niwelować zapóźnienia z czasów gdy w podkarpacką kolej nie inwestowano.

- To wielkie zapóźnienie dzisiaj przez rząd Prawa i Sprawiedliwości jest odrabiane powiedział marszałek województwa.

Rzeszowski poseł Prawa i Sprawiedliwości Andrzej Szlachta deklarował, że Podkarpacie otrzymało od rządu duże wsparcie przy realizacji strategicznych inwestycji takich jak trasa szybkiego ruchu S19 czy właśnie Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Chwalił przy tym marszałka Władysława Ortyla.

- PKA to wielki sukces 10-letniej kadencji marszałka Ortyla, to oddech dla Rzeszowa, wiemy jak ciężko przemieszczać się ulicami miasta, a dzisiaj w ciągu kilku minut z Dworca Głównego znajdującego się w centrum dotarliśmy na osiedle Staromieście - zauważył parlamentarzysta.

Fot. Maciej Terpiński

Dyrektor ds. wsparcia operacyjnego PKP PLK Grzegorz Kurdziel mówił o inwestycjach kolejowych na Podkarpaciu, które w zakończonej perspektywie finansowej opiewały na około 3 mld zł. W kolejnym rozdaniu, na zadania rozwijające sieć kolejową w regionie, zaplanowano podobną kwotę.

- Te inwestycje pokazują, że Podkarpacie i Rzeszów stają się regionem, którym możemy chwalić się w całej Europie - mówił Kurdziel, który dziękował za dobrą współpracę przedstawicielom rządu oraz samorządu województwa.

Fot. Maciej Terpiński

Co w ramach PKA

Koszt budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej realizowanych w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej” to 334 510 916,93 zł netto. Współfinansowanie jest ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne wynosi nieco ponad 196 mln zł. Przedsięwzięcie umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na trasach: Rzeszów Główny – Strzyżów n/Wisłokiem; Rzeszów Główny – Dębica i Rzeszów Główny – Przeworsk; Rzeszów Główny – Kolbuszowa oraz uruchomienie połączenia Rzeszów Główny – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka.

Wykonawcą prac budowlanych jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie sp. z o.o.

Autor grafiki: Patryk Sobczyk/Materiały PKP PLK

W projekcie budowy PKA oprócz PKP PLK i Samorządu Województwa Podkarpackiego bierze udział 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów, Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.

W ramach projektu PKA pociągi obsługiwane przez Polregio kursują jako Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna na liniach kolejowych:

- L 71 odcinek Rzeszów – Kolbuszowa,

- L 91 odcinek Rzeszów – Dębica,

- L 91 odcinek Rzeszów – Przeworsk,

- L 106 odcinek Rzeszów – Strzyżów.

Docelowo pojadą również nową, piątą trasą do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka.

Poza częścią infrastrukturalną dotyczącą budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej w ramach projektu jest też budowa zaplecza technicznego w rejonie stacji Rzeszów Staroniwa. Tę inwestycję prowadzi Samorząd Województwa Podkarpackiego. Podobnie jest z zakupem nowego taboru.

- Częścią budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA jest także zakup taboru oraz budową zaplecza technicznego. Za prawie 200 mln złotych zamówiliśmy w firmie Newag S.A. 2 dwuczłonowe pojazdy spalinowe oraz 8 pojazdów trójczłonowych, które są eksploatowane w ramach PKA. Za kolejne prawie 350 mln złotych tworzymy zaplecze techniczne PKA na stacji PKP Rzeszów Staroniwa – podkreślał marszałek Władysław Ortyl.

Zaplecze techniczne ma być gotowe we wrześniu.

Dodatkowo województwo podkarpackie w ramach środków z RPO WP 2014-2020 kupuje 12 pojazdów szynowych wraz z realizacją usług serwisowo-usługowo-naprawczych, w tym: 8 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z symulatorem jazdy oraz 4 trójczłonowe pojazdy dwunapędowe (hybrydowe). Pociągi mają trafić do regionu pod koniec roku. Wartość umów podpisanych z firmą Newag na zakup wynosi ponad 415 mln złotych.

Karol Woliński

Zdjęcia: Maciej Terpiński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4