Pociągiem z Rzeszowa do Jasionki w 14 minut. Linia kolejowa prawie gotowa

KATEGORIA: INWESTYCJE / 21 sierpnia 2023

Fot. Maciej Terpiński

Już za kilka tygodni mieszkańcy Rzeszowa będą mogli szybko i wygodnie dotrzeć pociągiem na lotnisko w Jasionce. Wszystko to dzięki inwestycji PKP PLK, realizowanej w ramach projektu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Podróż z Rzeszowa do Jasionki ma potrwać 14 minut. W godzinach szczytu pociągi mają kursować co pół godziny.

Pociągiem do Jasionki

Budowa linii kolejowej łączącej Rzeszów z lotniskiem w Jasionce to jeden z wielu elementów potężnej inwestycji transportowej pod nazwą Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna, za którą odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Łączna długość linii od stacji Rzeszów Główny do stacji Jasionka Lotnisko to około 12 km. W ramach inwestycji zrealizowano blisko 5-kilometrowy całkowicie nowy odcinek trasy kolejowej, który zaczyna swój bieg w Zaczerniu i kończy się w miejscu nowo wybudowanej stacji kolejowej Jasionka Lotnisko.

Prace przy budowie nowego połączenia wraz z przystankami rozpoczęły się w 2022 roku i właśnie zmierzają ku końcowi. Obecnie realizowana jest końcowa faza robót zasadniczych, związanych z budową torów do lotniska, w tym m.in. budową peronów na nowym przystanku osobowym Głogów Małopolski Południowy i stacji końcowej Jasionka Lotnisko.

- W lipcu zakończono prace na nowym przystanku osobowym Głogów Małopolski Południowy, wykonano konstrukcję i nawierzchnię peronu oraz dojście do peronu. Zamontowano elementy małej architektury oraz ogrodzenie panelowe - zaznacza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Fot. Maciej Terpiński

Na stacji końcowej Jasionka Lotnisko wykonano również konstrukcję peronu dwukrawędziowego wraz z zadaszeniem nad peronem. Ułożona jest nawierzchnia peronowa z płyt chodnikowych. Obecnie montowane jest pokrycie dachowe zadaszenia peronu. Na całym odcinku, na zabudowanych konstrukcjach wsporczych wywieszana jest sieć trakcyjna. Ponadto, prowadzone są prace na przejazdach kolejowo-drogowych oraz roboty związane z przebudową kolizji z sieciami zewnętrznymi.

Przed dopuszczeniem linii do ruchu pociągów konieczne są jeszcze testy eksploatacyjne i oficjalne odbiory.

- Zakończenie prac inwestycyjnych planowane jest na wrzesień 2023 r. - podkreśla Dorota Szalacha.

Połączenia co pół godziny

Dojazd koleją z centrum miasta ma zająć około 14 minut. Według założeń, pociągi na trasie Rzeszów-Jasionka mają jeździć co pół godziny w godzinach szczytu i co godzinę w pozostałej porze dnia. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, który konsultuje rozkład jazdy m.in. z firmami zlokalizowanymi w rejonie strefy ekonomicznej w Jasionce zapowiada, że dziennie na trasie do Jasionki ma kursować 12 par pociągów.

- Dzięki nowemu połączeniu, zwiększy się dostępność mieszkańców do kolei i do lotniska, a to ułatwi komunikację i korzystnie wpłynie na komfort życia - deklaruje przedstawicielka PKP PLK.

Inwestycja PLK SA, realizowana w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”, to budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, za blisko 335 mln zł netto. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Fot. Maciej Terpiński

14 nowych przystanków

W ramach PKA, Podkarpacie zyska 14 nowych przystanków kolejowych, w tym 6 w obrębie Rzeszowa: Rzeszów Pobitno, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Baranówka, Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika i Rzeszów Staromieście.

W czerwcu informowaliśmy o oddaniu do użytku 7 nowych przystanków w tym 4 na terenie Rzeszowa.

Kolejne nowe obiekty przystankowe Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko i Rzeszów Baranówka na linii do Dębicy, a także Lutoryż i Żarnowa na linii do Strzyżowa, prawdopodobnie będą gotowe początkiem września.

Autor grafiki: Patryk Sobczyk/Materiały PKP PLK

W projekcie budowy PKA oprócz spółki PKP PLK swój wkład ma także Samorząd Województwa Podkarpackiego oraz 16 gmin z terenu województwa podkarpackiego: Gmina Miasto Rzeszów, Gmina Boguchwała, Gmina Czarna, Gmina Czudec, Gmina Miasto Dębica, Gmina Głogów Małopolski, Gmina Miasto Kolbuszowa, Gmina Krasne, Gmina Łańcut, Gmina Miasto Łańcut, Gmina Przeworsk, Gmina Miasto Przeworsk, Gmina Sędziszów Małopolski, Gmina Strzyżów, Gmina Świlcza, Gmina Trzebownisko.

Poza częścią infrastrukturalną dotyczącą budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej, w ramach projektu PKA realizowana jest też budowa zaplecza technicznego w rejonie stacji Rzeszów Staroniwa. Tę inwestycję prowadzi Samorząd Województwa Podkarpackiego. Podobnie jest z zakupem nowego taboru, który ma obsługiwać połączenia PKA.

Karol Woliński

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4