Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna to nie tylko szybki transport, także nowa linia i przystanki kolejowe

KATEGORIA: INWESTYCJE / 17 listopada 2023

[współpraca promocyjna]

Fot. Materiały prasowe

- Szybkie połączenie centrum Rzeszowa z lotniskiem, większa dostępność do kolei i lepsze możliwości podróży aglomeracyjnych - to najważniejsze efekty inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. realizowanych jako Podmiejska Kolej Aglomeracyjna – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA. W ramach projektu związanego z budową i modernizacją linii kolejowych wybudowano 5 km nowej linii kolejowej nr 626 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, powstało 14 nowych przystanków oraz 4 mijanki kolejowe.

- Podróż koleją z centrum miasta do lotniska w Jasionce, chociażby z przystanku Rzeszów Staromieście, zajmuje 13 minut, to krócej niż autobusem, czy samochodem. Ze stacji Rzeszów Główny dojedziemy w ciągu 18 minut. Ważnym elementem nowej trasy do lotniska jest wiadukt kolejowy, wybudowany nad drogą krajową nr 9 Rzeszów – Warszawa. Dzięki inwestycji, jednoprzęsłowy, stalowy obiekt o długości ponad 50 metrów, zapewnia bezkolizyjny ruch pociągów oraz sprawną i bezpieczną komunikację drogową pod torami – dodaje prezes Merchel.

14 dodatkowych przystanków kolejowych sukcesywnie zwiększa możliwości podróży aglomeracyjnych. Na nowej trasie do lotniska jest przystanek Głogów Małopolski Południowy oraz końcowa stacja Jasionka Lotnisko. Z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska (linia nr 91 Kraków – Medyka) są cztery nowe miejsca zatrzymywania się pociągów: Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Baranówka oraz Rzeszów Pobitno. W stronę Kolbuszowej (linia nr 71 Ocice – Rzeszów), dostępność do kolei zwiększyły nowe przystanki: Kolbuszowa Górna, Głogów Małopolski Niwa i Rzeszów Staromieście, a także dodatkowe perony w Zaczerniu i na stacji Kolbuszowa. Podróże ze stolicy Podkarpacia w stronę Strzyżowa (linia nr 106 Rzeszów – Jasło), ułatwiają nowe przystanki: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Boguchwała Dolna, Żarnowa oraz zmodernizowany dotychczasowy obiekt dla podróżnych – Zaborów. Niebawem, będzie jeszcze przystanek Lutoryż oraz dodatkowy peron na stacji Strzyżów nad Wisłokiem. Na przystankach przygotowano wyższe perony ułatwiające wsiadanie do pociągu.

Udogodnieniem dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się są pochylnie i system ścieżek naprowadzających dla osób niewidomych i słabo widzących. Komfort zapewniają także wiaty, ławki, oznakowanie i tablice informacyjne. Na nowej stacji Jasionka Lotnisko jest nowoczesny system informacji – wyświetlacze oraz nagłośnienie, które zapewniają pasażerom bieżący przekaz o odjazdach i przyjazdach pociągów.

- W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej PKP Polskie Linie Kolejowe SA. zbudowały również mijanki, które mają istotne znaczenie dla sprawnego ruchu kolejowego na jednotorowych liniach: nr 71 Ocice – Rzeszów i nr 106 Rzeszów – Jasło. To dodatkowe tory, umożlwiające mijanie się pociągów (krzyżowanie) i zwiększające przepustowość trasy. Obecnie, wybudowane zostały w miejscowościach Zaczernie, Widełka oraz Zaborów. Kontynuowana jest budowa mijanki wraz z przystankiem w Lutoryżu – wylicza Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK SA.
Fot. Materiały prasowe

Maksymalna prędkość pociągów na liniach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej zależy między innymi od układu geometrycznego torów. Na linii z Rzeszowa do Dębicy i Przeworska, prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, do Kolbuszowej – 120 km/h, a w stronę Strzyżowa – 100 km/h. Na nowej linii do Jasionki pociągi pasażerskie mogą jechać z maksymalną prędkością 80 km/h.

Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to bardzo duży projekt, w który zaangażowany jest samorząd województwa podkarpackiego, PKP Polskie Linie Kolejowe SA. oraz 15 gmin z terenu województwa podkarpackiego. Realizowany jest od 2018 roku.

Kolej aglomeracyjna połączyła Rzeszów z Dębicą, Przeworskiem, Strzyżowem, Kolbuszową, a od 1 października 2023 roku także z Jasionką. Pociągi PKA uzupełniają ofertę połączeń regionalnych i wspólnie w godzinach szczytu jeżdżą co 30 minut, a poza nimi co godzinę. W weekendy co dwie godziny.

Najszybciej, bo w 2021 roku została uruchomiona Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna w trzech kierunkach: na linii 91 Rzeszów-Przeworsk-Rzeszów, na linii 91 Rzeszów-Dębica-Rzeszów i na linii 106 Rzeszów-Strzyżów-Rzeszów, to też jedyny niezelektryfikowany odcinek PKA, po którym jeżdżą pojazdy szynowe o napędzie spalinowym. W 2022 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, PKA wyjechała również na trasę Rzeszów-Kolbuszowa-Rzeszów. Ostatnia, piąta linia Rzeszów-Jasionka-Rzeszów w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej też już działa.

„Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4