58 mln zł dla Podkarpacia na przewozy autobusowe. Ruszył nabór wniosków

KATEGORIA: KOMUNIKACJA / 2 grudnia 2024

Fot. Pixabay.com

Minister infrastruktury przyznał dla województwa podkarpackiego na 2025 rok 57,7 mln zł z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA). Nabór wniosków o dopłatę potrwa od 3 do 9 grudnia. Wnioski mogą składać organizatorzy publicznego transportu zbiorowego: gminy, powiaty lub ich związki oraz województwo. O szczegółach naboru na 2025 r. mówiła w poniedziałek wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul.

- W ramach tego naboru samorządowcy mogą składać wnioski zarówno roczne jak i wieloletnie, na okres nieprzekraczający 10 lat. Każdy samorządowiec może złożyć jeden wniosek - poinformowała wojewoda Teresa Kubas-Hul.

Uprawnionymi do składania wniosków są gminy, związki międzygminne, związki powiatowo-gminne, powiaty, związki powiatów i województwo.

- Wnioski mogą być składane na utworzenie nowych linii komunikacyjnych, które zostały utworzone po wejściu w życie ustawy, czyli od 18 lipca 2019 roku lub na linie komunikacyjne, które nie funkcjonowały na 3 miesiące przed wejściem w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych - wyjaśniała Teresa Kubas-Hul.

Fot. Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów

Kwota dopłaty do 1 wozokilometra wynosi nie więcej niż 3 zł. Organizator musi zapewnić co najmniej 10 procent wkładu własnego ceny usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Może złożyć jeden wniosek na dowolną liczbę nowych linii.

W pierwszej kolejności promowane będą wnioski złożone przez gminy. Jeżeli środków po rozpatrzeniu wniosków gminnych wystarczy, to w dalszej kolejności dopłaty będą mogły uzyskać kolejno: związki międzygminne, związki powiatowo-gminne, powiaty, związki powiatów i województwo. Dofinansowaniu z FRPA nie podlega komunikacja miejska.

- Promowane będą samorządy o najmniejszej gęstości zaludnienia, o najniższym wskaźniku dochodów podatkowych oraz te, które utworzą najwięcej połączeń, a linie będą najdłuższe, o największej liczbie zatrzymań na poszczególnych przystankach - dodała wojewoda podkarpacki.

Ocena merytoryczna wniosków zostanie przeprowadzona w oparciu o następujące kryteria:

- powierzchnia obszaru i liczba mieszkańców obszaru właściwości organizatora;

- łączna liczba linii komunikacyjnych objętych wnioskiem;

- długość linii komunikacyjnych;

- liczba zatrzymań autobusu na przystankach;

- realizacja potrzeb osób z niepełnosprawnościami;

- wskaźnik dochodów podatkowych dla samorządu będącego organizatorem;

- zapewnienie dostępności terenów objętych przedsięwzięciami infrastrukturalnymi.

Wojewoda przypomniała, że w 2024 roku dzięki dotacjom z FRPA na Podkarpaciu udało się utworzyć 378 nowych linii. Najwięcej w powiecie stalowowolskim - 84. Związek jarosławski utworzył ich 42, a związek rzeszowski 40.

Fot. Jerzy Żygadło/PUW Rzeszów

Potrzeby likwidacji „białych plam” na komunikacyjnej mapie Podkarpacia wciąż są duże. FRPA ma pomóc w tworzeniu linii, które bez dopłat byłyby nierentowne.

Jak mówiła Teresa Kubas-Hul, do Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego wciąż docierają sygnały zwłaszcza od mieszkańców gmin oddalonych od Rzeszowa lub od miast powiatowych. - W wielu wypadkach dotyczy to konieczności utworzenia linii, żeby dojechać z określonej miejscowości do siedziby urzędu gminy czy miasta i gminy. Dlatego ten program z roku na rok cieszy się dużym zainteresowaniem - zaznaczyła wojewoda, dodając, że liczy, iż samorządowcy złożą dużą liczbę wniosków.

Poza wspomnianą kwotą 57,7 mln zł dla Podkarpacia jest jeszcze rezerwa w budżecie państwa. Wojewoda spodziewa się, że wniosków od samorządów będzie więcej niż możliwości finansowe programu. - Tradycyjnie będziemy czynić starania żeby z rezerwy chociaż część środków wpłynęła dodatkowo na teren województwa podkarpackiego dla tych samorządowców, którzy zdecydują się na utworzenie nowych linii - dodała Teresa Kubas-Hul.

Linie objęte dotacją muszą oczywiście zostać uruchomione i funkcjonować w roku budżetowym zgodnie z wnioskiem złożonym przez dany samorząd. Dopłaty wypłacane są w okresie kwartalnym.

Podkarpacki Urząd Wojewódzki monitoruje sposób wykorzystania środków na tworzone przez samorządy linie. - Samorządy bardzo roztropnie podchodzą do tworzenia tych linii. One są przede wszystkim tworzone na przykład po to, żeby dzieci mogły dojechać do szkół - mówiła Monika Barszcz-Chodkowska, dyrektor Wydziału Infrastruktury PUW w Rzeszowie dodając, że środki z funduszu pomagają szczególnie w sytuacji gdzie samorząd nie byłby w stanie utrzymać danej linii z własnych środków.

Szczegóły dotyczące naboru w komunikacie wojewody TUTAJ.

Rafk

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4