Ich spektakle są świętem! W piątek premiera nowego – WSTĘP WOLNY

KATEGORIA: KULTURA / 15 listopada 2019

Kadr ze spektaklu KRAKSA.
Fot. Rałowski Maciek - Rałowski.pl - fotografia & film dla Teatru o.de.la

Teatr Tańca o.de.la już zdążył przyzwyczaić rzeszowian, że na ich spektakle czeka się jak na święto, z niecierpliwością, pewnymi oczekiwaniami ale przede wszystkim z chęcią „rozpakowania prezentu” jakim będzie kolejna premiera. Dlatego tym milej nam, że możemy Państwa poinformować o najnowszej premierze Teatru O.de.la, spektakl zostanie zaprezentowany w piątek, 15 listopada, na scenie Teatru Maska, o godz. 19.00. Tym razem teatr postanowił Wam również zrobić prezent przedświąteczny i zaprasza Was na swój najnowszy spektakl bez konieczności nabywania biletów na sztukę, czyli WSTĘP WOLNY.

Najnowsza premiera Teatru o.de.la, pod nazwą „KRAKSA”, jest dynamicznym obrazem. Twórcy spektaklu, a przede wszystkim jego aktorzy, podjęli intrygującą próbę zbadania możliwości przeniesienia motoryki ciała ekspansywnego w sferę sztuki. Badane ciało ma kolor czerwony, szkarłatny, karminowy, bordo, burgund.... Twórcy przedstawienia postanowili pokazać w nim ciało w pędzie, zderzeniu – cięcie, szarpnięcie, upadek, skok, trzask, czyli trach, bum i... KRAKSA!

Co zobaczy publiczność?

Ciało „roztrzaskujące się” na miliony kawałków pod wpływem zderzenia z drugim ciałem. Zobaczymy ruch dynamiczny, brutalny, krewki, ekspansywny. Zobaczymy ciała rozbudzone do gwałtowności, intensywności, rozedrgania w raptownym, narowistym ruchu. Tutaj ciało jest mięsiste, gęste i soczyste. Tancerze ciągle napięci, naprężeni, nieokiełznani, krzykliwi. Oj będzie się działo na scenie...

Bardzo prawdopodobne, że zaintrygowana publiczność, z uwagą śledząca akcję rozgrywającą się na scenie, będzie poszukiwała w myślach odpowiedzi na setki pytań. Chociażby takich - Na co patrzę? Czy mi się to podoba? O czym to jest? Co to znaczy? Jak mam to rozumieć? Wiele pytań będzie przelatywało przez Wasz umysł. To normalne, niech przelatują, ale uspokajamy, że nie musisz znać odpowiedzi. To może być Wasze nowe doświadczenie, którego nie musicie oceniać i rozumieć od razu.

Dajcie sobie czas, nie śpieszcie się, po prostu pozwólcie by emocje ułożyły Wam się w głowie.

Teatr Tańca o.de.la zwraca się mówi do widza...

Spotkaj się z nami Widzu. Bądźmy dla siebie obecni i na siebie uważni, może to wystarczy, a może to bardzo dużo.

- Praca choreograficzna dotyczy zepchniętych w podświadomość zachowań krewkich i ekspansywnych. Zadaniem tego projektu będzie analiza takich zachowań w ich wyłącznie ruchowych, cielesnych przejawach. Zastanowimy się nad przyspieszeniami, pędem, upadkami, pchnięciami, skokami, zaciskami, spięciami, uderzeniami. Interesuje mnie praca na czterech poziomach obecności: stawania się w sobie, stawania się w kontakcie, stawania się niedostrzegalnym, stawania się przestrzenią. W tym konkretnym temacie badania zachowań ekspansywnych,dzikich, będzie to oznaczać uświadomienie sobie napięć w ciele, myśli, potrzeb, następnie badanie wpływu ciała ofensywnego na drugie ciało ofensywne i ciało defensywne, uświadomienie sobie jak postrzegam przestrzeń w stanie pobudzenia. Na wstępie pracy interesujące mnie zachowania nazywam ekspansywnymi, zastanawia mnie czy pojęcie to projektuje emocje u tancerza i widza. I jakie? Według teorii konstrukcji emocji sami konstruujemy swoje emocje w oparciu o nasze doświadczenia z przeszłości. Interesuje mnie poszukiwanie treści „zapisanych” w ciele na temat koloru czerwonego oraz praca z obecnością „tu i teraz” - mówi Marta Bury, choreograf Teatru o.de.la

Kadr ze spektaklu KRAKSA.
Fot. Rałowski Maciek - Rałowski.pl - fotografia & film dla Teatru o.de.la

„Teoria konstruowanej emocji, gdzie emocje są Twoimi konstrukcjami świata, wyjaśnia jak doświadczasz i postrzegasz. Twój mózg nieustannie prognozuje i symuluje wszystkie wkłady sensoryczne z zewnątrz i wewnątrz Twojego ciała, rozumie więc co one znaczą i co z nimi zrobić. Te prognozy (przypuszczenia) Twojego mózgu na temat tego co dzieje się na świecie wokół Ciebie i jak sobie z tym poradzić, żeby utrzymać cię przy życiu i zdrowiu) dostają się do kory wzrokowej, spadają kaskadą z obwodu gospodarującego Twoim ciałem, w Twojej sieci interoceptywnej (reprezentacja wszystkich doznań pochodzących z Twoich organów wewnętrznych i tkanek, hormonów w Twojej krwi i Twojego systemu odpornościowego, której dokonuje twój mózg, w wyniku tworzą się proste przyjemne lub nieprzyjemne uczucia) do Twoich pierwszorzędowych kor sensorycznych, by stworzyć rozprowadzone na cały mózg symulacje, z których każda jest przypadkiem pojęcia (Twojego doświadczenia z przeszłości). Symulacja ,która jest najbliższa Twojej właściwej sytuacji, jest wygraną, która staje się Twoim doświadczeniem i jeśli jest to przypadek pojęcia emocji, doświadczasz wtedy emocję. Jesteś architektem swojego własnego doświadczenia.” - Barrett L. 2018, s.205-206

***

Spektakl: „KRAKSA”

Premiera: 15 listopada 2019 r.

Choreografia: Marta Bury

Muzyka: Maciej Maciaszek

Scenografia: Marta Ożóg, Piotr Karp

Ruch tworzą: Natalia Dinges, Joanna Jaworska - Maciaszek, Krystian Łysoń, Piotr Stanek

Produkcja: Tomasz Kuliberda, Fundacja Teatr o.de.la

Projekt/Spektakl dofinansowano z Budżetu Gminy Miasto Rzeszów

Partnerzy: Miejskie Centrum Kultury w Boguchwale, Stowarzyszenie Pod Skrzydłem Anioła

Miejsce, godzina, wstęp: Teatr Maska w Rzeszowie, godz. 19.00 - WSTĘP WOLNY

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4