Gdzie pobiegnie linia kolejowa z Rzeszowa do CPK? Ruszyły konsultacje
KATEGORIA: INWESTYCJE / 14 lutego 2020
Od kilku dni na stronie internetowej konsultacje.cpk.pl każdy zainteresowany może zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Ich efektem ma być skrócenie czasów przejazdu i likwidacja wykluczenia transportowego. Konsultacje potrwają do 10 marca.
Tak jak już informowaliśmy szczegółowo TUTAJ, docelowo podróż koleją z Rzeszowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego ma trwać dwie godziny. Zgodnie założeniami Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK jeden z nowych korytarzy kolejowych połączy Podkarpacie, w tym Rzeszów z nowym lotniskiem położonym w centralnej części Polski. To ciąg nr 6 CPK – Rzeszów – Sanok. Ciąg ten stanowi połączenie CPK (i Warszawy) z południową częścią województwa mazowieckiego, północno-wschodnią województwa świętokrzyskiego oraz województwem podkarpackim.
Powstanie kilka zupełnie nowych linii kolejowych, w tym m.in. linia nr 58 Łętownia – Rzeszów, linia nr 632 Łukawiec – Rzeszów Jasionka Międzynarodowy Port Lotniczy oraz linia nr 122 Rzeszów – Sanok. Dzięki tym inwestycjom w system transportu kolejowego włączone zostaną kolejne miejscowości (m.in. Brzozów). Wstępne szacunki docelowych czasów jazdy z CPK pociągów wykorzystujących ciąg nr 6 wynoszą: do Rzeszowa 2 godziny, do Krosna/Jasła 2 godziny 25 minut, a do Sanoka 2 godziny 35 minut.
Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Po pierwsze, do głównego opracowania zawierającego m.in. założenia budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg, których planowanie jest związane z powstaniem lotniska. Po drugie i trzecie, do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych w skali 1:50 000 z korytarzami przebiegów: kolejowych i drogowych.
Tutaj można obejrzeć wideo dotyczące SSL: LINK.
- Chcemy, żeby mieszkańcy mieli bezpośredni wpływ na nasze inwestycje, np. na to, w jaki sposób zaprojektujemy przyszłe linie kolejowe CPK. Dlatego każda ze zgłoszonych uwag zostanie sprawdzona przez specjalistów w sposób drobiazgowy. W ten sposób dowiemy się, które z zaproponowanych zmian są merytorycznie uzasadnione i zostaną wprowadzone w życie - mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wypełnienie formularza internetowego na stronie konsultacje.cpk.pl to rozwiązanie najwygodniejsze, ale w konsultacjach można także wziąć udział, przesyłając uwagi tradycyjną pocztą albo osobiście - w siedzibie spółki.
Warianty przebiegu linii nr 58 w rejonie Rzeszowa (zaznaczone trzema kolorami linią przerywaną)Fot. CPK
SSL powstało w ramach przygotowań spółki CPK do zaprojektowania i budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Łączą one poszczególne regiony kraju z CPK i między sobą, likwidując wykluczenie transportowe w różnych regionach Polski.
W dokumencie znajdują się korytarze kolejowe, które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych prowadzonych przez CPK. Wewnątrz korytarzy znajdują się warianty przebiegów każdej z nowych linii CPK.
- Ostateczny przebieg linii będzie zależał właśnie od wyników rozpoczynających się dzisiaj konsultacji społecznych. Konsekwentnie, po raz kolejny, pytamy społeczność lokalną o opinię. Dlatego w ubiegłym roku zakończyliśmy Regionalne Konsultacje Strategiczne, podczas których rozmawialiśmy z samorządowcami o nowych liniach we wszystkich 16 województwach - dodaje Mikołaj Wild, prezes CPK.
Projekt SSL spółka CPK zaprezentowała 29 stycznia podczas Kongresu Rozwoju Kolei, w obecności premiera RP. - CPK to serce Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i priorytet tego rządu. Jestem przekonany, ze CPK będzie kołem zamachowym całej polskiej gospodarki - powiedział wtedy Mateusz Morawiecki. Więcej w wideo dotyczącym Programu Kolejowego CPK: LINK.
Jak podkreśla Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej inwestycji, wśród planowanych inwestycji CPK znajdują się nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości), mających umożliwić dojazd do CPK z większości największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Program Kolejowy CPK będzie oznaczał dla pasażerów skokowe skrócenie czasów przejazdu. Podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi - niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się w ogóle dojechać pociągiem. Na Podkarpaciu dotyczy to np. wspomnianego już Brzozowa.
Każda z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację - PKP Polskie Linie Kolejowe.
Red.