Stacja Rzeszów Główny. Dwa perony i część tunelu już są dostępne

KATEGORIA: INWESTYCJE / 18 lutego 2020

Na peron nr 1 wróciła odnowiona wiata. Teraz jej zadaszenie jest jak niegdyś przeszklone, a słupy pochodzące z przełomu XIX i XX w. odzyskały pierwotny kolor
Fot. Paweł Bialic

Od poniedziałku oficjalnie, a faktycznie już od soboty dwa perony – nr 1 i nr 2 oraz część nowego przejścia podziemnego prowadząca do peronu nr 2 na przebudowywanej stacji Rzeszów Główny są dostępne dla podróżnych. Prace o pół roku wyprzedziły harmonogram. Równocześnie pasażerowie mogą korzystać z peronu 2 na oddanym w ubiegłym roku przystanku Rzeszów Zachodni w rejonie wiaduktów nad al. Wyzwolenia.

To kolejny etap największego projektu realizowanego na Podkarpaciu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

Zmodernizowane perony nr 1 i nr 2 są większe, wyższe i wygodniejsze do wsiadania do pociągów dla podróżnych. Jakie nowości czekają na nich na pasażerów?

- Przygotowano na nich poczekalnie i czytelne tablice informacyjne. Perony są w pełni zadaszone. Osobom niewidomym i niedowidzącym łatwiej jest się poruszać dzięki liniom naprowadzającym i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze - wyjaśnia Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Odnowione perony są wyższe – mają 76 cm wysokości. Obie krawędzie peronu nr 2 mają długość 400 metrów. Peron został poszerzony do prawie 11 metrów. Także peron nr 3, którego modernizacja rozpoczyna się będzie mieć podobną szerokość.

Na peronie nr 1 stanęła ponownie zabytkowa wiata. W jej zadaszeniu, zgodnie z pierwotną konstrukcją pojawiło się przeszklenie zniszczone w czasie wojny. Zachowano też zabytkowe słupy, na których oparte jest zadaszenie. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków zostały one odrestaurowane przez specjalną firmę. Udało się również odnaleźć pierwszą, historyczną warstwę farby jaką były pomalowane. Dlatego teraz na powrót będą turkusowe. Słupy z przełomu XIX i XX wieku zostały wykonane w krakowskiej odlewni – można oglądać zachowane oryginalne emblematy i wytłoczenia. Ponieważ w ciągu ponad 100 lat eksploatacji słupy zostały uszkodzone (miały np. pęknięcia) niektóre ich elementy były odlewane od nowa w zgodzie z oryginalnymi projektami.

Na zmodernizowanych peronach wzrosła liczba ławek. Pojawiły się też przeszklone wygrodzenia chroniące podróżnych przed wiatrem. Na razie będą standardowe tablice informacyjne – docelowo pojawią się tablice elektroniczne.

Otwarty fragment nowego przejścia podziemnego (położonego nieco bardziej na zachód od starego tunelu) łączy peron nr 1 z peronem nr 2. Z peronu nr 1 na razie można do niego wejść dwiema klatkami schodowymi – od strony kładki i od strony budynku dworca. Wciąż trwają natomiast prace przy głównym wejściu do tunelu, które oprócz tradycyjnych schodów zostanie wyposażone także w windę i schody ruchome.

Nad główne wejście wróci odtworzona w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków historyczna harmonijka, która ze względów technicznych musiała zostać rozebrana. Po odtworzeniu będzie powiększona ponieważ zejście do tunelu będzie szersze niż to do starego przejścia podziemnego. Od strony zachodniej budynku dworca (pomiędzy tunelem a wiatą) pojawi się też docelowo dodatkowe zadaszenie chroniące podróżnych przed opadami.

Na razie z tunelu wyjdziemy na peron nr 2 tylko zwykłymi schodami (na lewo). Z drugiej strony powstają jednak schody ruchome. Pojawi się też winda.

Nowe przejście podziemne będzie szersze i wyższe, a także dłuższe. Połączy plac Dworcowy bezpośrednio z ul. Kochanowskiego. Od strony ul. Kochanowskiego trwają cały czas prace przy ostatnich segmentach tunelu. Przy wyjściu również pojawią się schody ruchome oraz winda. Całe przejście podziemne ma być gotowe w lecie, na początku III kwartału br.

O szczegółach prac na stacji Rzeszów Główny przedstawiciele PKP PLK mówią na przygotowanym kilka dni temu przez kolejową spółkę filmie.

Teraz prace będą mogły przenieść się na peron nr 3, który jak wspomnieliśmy również będzie powiększony i podwyższony. Roboty zaczną się od rozbiórki starego peronu.

W najbliższym czasie (prawdopodobnie w marcu i początkiem kwietnia) rozbiórka czeka pozostałą część starej kładki dla pieszych. Jej demontaż jest konieczny dla dokończenia prac na peronie nr 1 i 2. Chodzi m.in. o podpory, które przeszkadzają w dokończeniu budowy zadaszenia peronu, a także o trakcję elektryczną – docelowo ma być ona podwyższona.

Zanim kładka zostanie rozebrana, ponieważ tunel nie jest jeszcze gotowy, musi zostać jednak przygotowane bezpieczne i ogrodzone przejście dla podróżnych i mieszkańców w poziomie gruntu od peronu nr 2 do obecnego zejścia z kładki w kierunku ul. Kochanowskiego. Ruch będzie mógł być tam poprowadzony m.in. po rozebranych torach na peronie nr 3.

- Zakończenie zasadniczych prac budowlanych na stacji Rzeszów Główny planowane jest latem. Wówczas podróżni będą korzystać z wszystkich peronów i odnowionego przejścia podziemnego - zapowiada Piotr Hamarnik.

Oprócz modernizacji samej stacji Rzeszów Główny, wciąż trwają prace przy przebudowie wiaduktu nad ul. Batorego. Połowa obiektu jest już gotowa. Rozpoczynający się obecnie drugi etap prac przy wiadukcie potrwa do połowy roku. Zmodernizowany obiekt będzie większy i szerszy od starego. Dzięki temu pod torami będzie więcej miejsca na budowę drogi i chodników, co usprawni komunikację drogową. Wzrośnie też wysokość wiaduktu co pozwoli przejeżdżać pod nim wyższym niż dotąd pojazdom. Oddanie wiaduktu w połowie roku przez kolej nie będzie jednak oznaczało przywrócenia komunikacji samochodowej. Konieczne są prace przy budowie całego układu drogowego, które będą realizowane oddzielnie przez miasto. Na razie nie ogłoszono jeszcze przetargu na tę inwestycję.

Dotychczasowym efektem inwestycji PLK w Rzeszowie są już trzy mosty nad al. Wyzwolenia. Kierowcom służy także przebudowany przejazd kolejowo-drogowy przy ul. Marii Konopnickiej.

W ostatnich dniach na oddanym w 2019 r przystanku Rzeszów Zachodni przy al. Wyzwolenia obok pierwszego uruchomiono także drugi peron. Takie rozwiązanie ułatwi podróże w kierunku zachodnim i północnym – w stronę Lublina i Krakowa.

Dzięki przyspieszeniu prac przez wykonawców o pół roku w stosunku do pierwotnego harmonogramu PKP PLK chcą zakończyć wszystkie roboty w ramach przebudowy stacji Rzeszów Główny już w tym roku, a nie w I kwartale 2021 r. jak pierwotnie planowano.

Odrębną inwestycją prowadzoną zgodnie z porozumieniem zawartym w 2019 r. przez PKP S.A., PKP PLK S.A. i miasto Rzeszów jest przebudowa budynku samego dworca i budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami płynącymi z ratusza przetarg na tę inwestycję ma zostać ogłoszony w marcu.

Red.

Zdjęcia: Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4