ZUS wyjaśnia pytania i błędy we wnioskach o zasiłek opiekuńczy
KATEGORIA: MIESZKAŃCY / 20 marca 2020
Regionalny rzecznik ZUS w województwie podkarpackim Wojciech Dyląg poinformował o dwóch bardzo często pojawiających się ostatnio pytaniach i błędach przy składaniu oświadczeń-wniosków o dodatkowy zasiłek opiekuńczy.
Pytanie: Zgodnie z wyjaśnieniami zamieszczonymi na stronie internetowej ZUS - pracownik lub zleceniobiorca oświadczenie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem w wieku do 8 lat w związku z zamknięciem z powodu COVID-19 żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, składa do swojego płatnika składek, np. pracodawcy, zleceniodawcy - w sposób przyjęty w danym miejscu pracy.
Czy to oznacza, że dopuszczalna jest forma skanu oświadczenia przesłana mailem?
Odpowiedź
W celu uzyskania dodatkowego zasiłku opiekuńczego ubezpieczony powinien przekazać pracodawcy / zleceniodawcy oświadczenie w oryginale. Oświadczenie nie może być zatem przekazane mailem.
Pytanie : Oświadczenie do uzyskania dodatkowego zasiłku opiekuńczego przez osobę prowadzącą działalność zostało przekazane za pośrednictwem PUE ZUS na druku ZAS-58 przez biuro rachunkowe.
Biuro rachunkowe ma pełnomocnictwo do składania dokumentów w imieniu tego prowadzącego działalność.
Czy ten dokument stanowi podstawę do wypłaty zasiłku?
Odpowiedź
Pełnomocnictwo posiadane przez biuro rachunkowe nie uprawnia do podpisania oświadczenia w imieniu ubezpieczonego. Biuro może jedynie złożyć do ZUS oświadczenie podpisane przez osobę ubiegającą się o wypłatę świadczenia. Zatem oświadczenie przekazane przez PUE z profilu biura nie stanowi podstawy wypłaty zasiłku.
***
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina też o działających od 18 marca specjalnych – dedykowanych infoliniach aby ułatwić kontakt telefoniczny w najważniejszych aktualnie sprawach.
1. nr telefonu 22 290 87 01
· obsługa w sprawie świadczeń z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji
· obsługa w sprawie zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły
2. nr telefonu 22 290 87 02
· obsługa w sprawie wsparcia dla przedsiębiorców
3. nr telefonu 22 290 87 03
· obsługa w sprawie odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej
Pod tymi numerami pracownicy ZUS są dostępni w dni robocze (pn.- pt.) w godzinach 7 - 15.
Nadal do dyspozycji jest też ogólnopolska linia telefoniczna pod nr. Tel. 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.-pt) w godzinach 7-18.
Red.
#zostanwdomu jeżeli tylko masz taką możliwość
#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować