Przebudowa stacji Rzeszów Główny. Ostatni etap prac przy nowym tunelu. FOTO

KATEGORIA: INWESTYCJE / 26 kwietnia 2020

Budowa wejścia do nowego przejścia podziemnego od strony ul. Kochanowskiego
Fot. Paweł Bialic

Epidemia koronawirusa nie spowolniła prac przy przebudowie stacji kolejowej Rzeszów Główny prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które wyprzedzają pierwotny harmonogram inwestycji. W lutym udostępniono dla pasażerów zmodernizowane perony nr 1 i nr 2. W marcu rozebrana została ostatnia stojąca część ponad 100-letniej kładki kolejowej.

- Obecnie prace budowalne obejmują północną część torów i ostatni peron (nr 3). Z dwóch peronów (nr 1 i 2) podróżni już korzystają. Wszystkie zapewnią komfortową obsługę i dostęp do pociągów. Docelowo będą windy i schody ruchome, które ułatwią dostęp do pociągów wszystkim pasażerom. Trwa również ostatni etap budowy przejścia podziemnego pod torami - wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Windy i schody ruchome pojawią się przy wyjściach z nowego tunelu od strony placu Dworcowego i ul. Kochanowskiego oraz na peronach nr 2 i nr 3.

- Wybudowano część tunelu od strony placu Dworcowego, którą od połowy lutego można już dostać się na peron nr 2. Wykonano też dwa segmenty od strony ul. Kochanowskiego, w których realizowane są prace wykończeniowe (m.in. montaż okładzin ściennych). Trwają roboty przy wyjściach od strony placu Dworcowego i ul. Kochanowskiego. Wykonano wzmocnienia w środkowej części przejścia pod torami. Prowadzone są także wykopy i prace zbrojarskie. Montowane są schody ruchome, prowadzące na peron nr 2 - informuje Dorota Szalacha.

Nowe przejście podziemne powstaje nieco na zachód od starego tunelu. Będzie mieć 137 metrów długości i szerokość od 10 m (odcinek łączący perony) do 6 m (odcinek od strony osiedla 1000-lecia).

Nad główne wejście do tunelu od strony placu Dworcowego wróci odtworzona w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków charakterystyczna harmonijka, która ze względów technicznych musiała zostać rozebrana. Po odtworzeniu będzie powiększona ponieważ zejście do tunelu m.in. ze względu na schody ruchome będzie szersze niż to do starego przejścia podziemnego.

- Oprócz prac na samej stacji, postępuje także przebudowa drugiej części wiaduktu przy ul. Batorego (po jednej już jeżdżą pociągi). Najpierw zdemontowano stare elementy obiektu i przygotowano fundamenty. Obecnie trwają prace zbrojeniowe, następnie wykonawca przystąpi do betonowania konstrukcji - tłumaczy Dorota Szalacha.

Aby możliwe było przywrócenie ruchu samochodowego pod nowym wiaduktem drogową część inwestycji musi wykonać Miejski Zarząd Dróg. Na razie przetarg na roboty budowlane przy rozbudowie układu komunikacyjnego ulic: Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego i Styki w Rzeszowie został wydłużony. Otwarcie ofert zaplanowano na najbliższy poniedziałek (27 kwietnia).

Koszt przebudowy stacji Rzeszów Główny prowadzona przez PKP PLK (obejmującej także zakończoną już przebudowę wiaduktów nad al. Wyzwolenia, budowę nowego przystanku Rzeszów Zachodni oraz modernizację przejazdu przy ul. Konopnickiej) to 205 mln zł. - Zakończenie całego przedsięwzięcia i oddanie do użytkowania planowane jest w III kwartale 2020 roku - zaznaczają przedstawiciele inwestora.

Jak wyglądają aktualnie prowadzone prace przy budowie nowego tunelu, przebudowie peronu nr 3 oraz budowie nowego wiaduktu przy ul. Batorego możecie zobaczyć w naszej fotorelacji.

Red.

Fotorelacja: Paweł Bialic

#zostanwdomu jeżeli tylko masz taką możliwość

#dbajozdrowieinnych, tych którzy muszą pracować

#BadzmyRazemNaOdleglosc

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4