Ważna inwestycja drogowa w centrum Rzeszowa opóźni się? Jest odwołanie firmy

KATEGORIA: INWESTYCJE / 16 czerwca 2020

Na skrzyżowaniu ul. Fredry, Głowackiego i Siemiradzkiego koło ZUS ma powstać duże rondo. W tym miejscu będzie zaczynać się przebudowywany układ drogowy łączący al. Piłsudskiego poprzez nową ulicę biegnącą w kierunku wiaduktu kolejowego i ul. Siemieńskiego aż do skrzyżowania z ul. Maczka.
Fot. Google Maps

Wydawało się, że rozpoczęcie przebudowy układu drogowego w rejonie ulic: Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego i Styki jest już na ostatniej prostej w związku z niedawnym wyborem wykonawcy w ogłoszonym kilka miesięcy temu przetargu. Przypomnijmy, że za realizację tego zadania miała odpowiadać firma Eurovia Polska S.A., a kwota realizacji inwestycji miała wynieść 45,8 mln zł.

Okazuje się jednak, że od wyników postępowania przetargowego odwołał się jeden z podmiotów biorących w nim udział. Firma Strabag z Pruszkowa, która przedstawiła ofertę opiewającą na kwotę 49,6 mln zł (miasto w budżecie przygotowało na tę inwestycję 49 mln zł), złożyła odwołanie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

- Oczywiście każdy podmiot biorący udział w przetargu ma prawo do zgłoszenia tego typu odwołania. Naszym zdaniem jednak warunki przeprowadzenia przetargu były zgodne z prawem - mówi rzecznik prezydenta Rzeszowa Maciej Chłodnicki.

W odwołaniu Strabag zarzuca zamawiającemu, czyli w tym przypadku miastu, brak wykluczenia z postępowania przetargowego dwóch podmiotów (Eurovia Polska oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Dróg i Mostów – oferty obu tych firm mieściły się w budżecie) z powodu nieprawidłowości przedstawionych w ofertach obu podmiotów. Chodzi o doświadczenie kierowników robót budowlanych w ofertach Eurovia Polska oraz MPDiM w Rzeszowie, które według odwołania przedstawionego przez Strabag miały zostać podane w ofertach w błędny sposób. Odwołanie wpłynęło do KIO 10 czerwca.

W ramach odwołania firma Strabag domaga się unieważnienia wyboru oferty przedstawionej przez Eurovia Polska S.A. oraz wykluczenia jej oraz MPDiM Rzeszów z postępowania. W jaki sposób wpłynie to na kwestię rozpoczęcia realizacji tej inwestycji? Na razie nie wiadomo, miasto czeka na razie na decyzję Krajowej Izby Odwoławczej.

- Na razie nie podejmujemy w tej sprawie żadnych decyzji, czekamy na decyzję Krajowej Izby Odwoławczej - tłumaczy rzecznik prezydenta Maciej Chłodnicki.

Wspomniana inwestycja jest ściśle powiązana z prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudową wiaduktu kolejowego nad ul. Batorego, który kolej ma oddać w lipcu. Docelowo nowy układ drogowy ma za zadanie m.in. odciążyć ruch na al. Piłsudskiego. Jednak rzeszowscy kierowcy czekają na razie przynajmniej na przywrócenie ruchu w rejonie samego wiaduktu, które ma być możliwe szybciej niż zakończenie całej inwestycji drogowej. Droga została tam zamknięta we wrześniu ubiegłego roku. Tymczasem im dłużej będą trwały zawirowania związane z przetargiem i odsuwać się będzie podpisanie umowy z wykonawcą, tym dłużej poczekamy na ponowną możliwość przejazdu pod wiaduktem.

Orientacyjny przebieg przebudowywanego układu drogowego
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Przypomnijmy, że przedmiotem zamówienia dotyczącego przebudowy skrzyżowań jest aż 25 zadań. Najważniejsze z nich to m.in.:

- rozbudowa skrzyżowania ulic: Głowackiego, Fredry, Siemiradzkiego, Śniadeckich na rondo dwupasowe (średnica zewnętrzna 42,5 m) wraz z budową okalającego rondo ciągu pieszo-rowerowego;

- rozbudowa odcinków ulic Fredry, Głowackiego, Śniadeckich, Orzeszkowej, Styki, Żółkiewskiego;

- budowa nowego odcinka ulicy klasy Z na długości ok. 400 m (oznaczenie KDZ.7), od projektowanego ronda do skrzyżowania z ul. Styki i przedłużeniem ul. Żółkiewskiego, wraz z przebudową skrzyżowań z ul. Śniadeckich i ul. Orzeszkowej, budową miejsc postojowych przy jezdni, przebudową parkingu przy przychodni oraz budową ciągu pieszo-rowerowego i budową, przebudową oraz rozbudową chodników;

- rozbudowa ul. Siemieńskiego na odcinku od ul. Kochanowskiego do skrzyżowania z ulicą Maczka – długość ok. 450 m, wraz z rozbudową skrzyżowań z ul. Kochanowskiego i ul. Kosynierów, budową zatok autobusowych, chodnika, ciągu pieszo-rowerowego, ścieżek rowerowych, budową nowego obiektu mostowego nad potokiem Przyrwa;

- budowa dodatkowej jezdni do obsługi ulic: Kochanowskiego, Chocimskiej, Klonowicza, Karpińskiego.

Zgodnie z warunkami przetargu maksymalny termin zakończenia inwestycji to 31 października 2022 r. Premiowane miało być jednak jego skrócenie.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4