Przebudowa stacji Rzeszów Główny. Niedługo gotowy będzie peron nr 3
KATEGORIA: INWESTYCJE / 19 czerwca 2020
Fot. Kamil Mergel/PKP PLK
Trwają prace przy przebudowie stacji kolejowej Rzeszów Główny prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 205 mln zł. Wcześniej oddano perony nr 1 i nr 2. Teraz ostatni modernizowany - trzeci peron wyposażany jest w wiatę.
- Na stacji Rzeszów Główny do dwóch nowych peronów dołączy peron 3. Już stoi główna konstrukcja. Układana jest nawierzchnia z płyt granitowych. Widać montaż wiaty. Latem będą schody ruchome oraz windy - mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.
Wykonawca kontynuuje także prace w nowym przejściu pod torami. Nowy tunel powstaje na zachód od starego i zastąpi także zdemontowaną już zabytkową kładkę.
Na budowie tunelu wykorzystano ładunek ok. 300 betoniarek i ponad 370 ton stali.
- Wykonawca wzmocnił grunt pod przejściem specjalnymi palami. Roboty toczą się przy wyjściach od strony placu Dworcowego i ul. Kochanowskiego. Podróżni korzystają już z dojścia do peronu nr 2 - relacjonuje Dorota Szalacha.
Fot. Mariusz Kucharski/PKP PLK
Jak przypominają przedstawiciele PKP PLK, stacja Rzeszów Główny zostanie wyposażona w nowe, wyższe, zadaszone perony z windami i schodami ruchomymi.
- Nawierzchnia z liniami naprowadzającymi ułatwi poruszanie się osobom niewidomym i słabowidzącym. Przewidziane są 4 windy: przy wejściu na peron nr 1 od strony placu Dworcowego, przy peronach nr 2 i 3 oraz przy wyjściu z tunelu od strony ul. Kochanowskiego - wyjaśnia Dorota Szalacha. - Będą także 4 pary schodów ruchomych przy peronie nr 2 i 3 oraz przy wyjściach od strony placu Dworcowego i ul. Kochanowskiego. Blisko 140-metrowe przejście pod torami zapewni wygodny dostęp do peronów i połączy dwie części miasta.
Fot. Mariusz Kucharski/PKP PLK
Cały czas trwają też prace przy wiadukcie nad ul. Batorego. Nowa część obiektu już od grudnia zapewnia sprawny przejazd pociągów. - Są gotowe konstrukcje pozostałych segmentów. Układane są tory. Prace przy wiadukcie powinny zakończyć się latem - informuje Szalacha.
Wiele wskazuje, że główna część prac przy wiadukcie zakończy się już w lipcu. Wówczas do budowy układu drogowego pod wiaduktem i w jego rejonie będzie mogło przystąpić miasto. Jak już informowaliśmy TUTAJ wyłoniono już wykonawcę przebudowy dróg, ale jest odwołanie jednego z oferentów co może opóźnić podpisanie umowy i rozpoczęcie prac.
Przebudowa wiaduktu, umożliwi poszerzenie jezdni i wyeliminuje uciążliwy ruch wahadłowy. Będą dwa pasy ruchu oraz chodnik i ścieżka rowerowa. Prześwit pod wiaduktem wzrośnie z 2,8 m do 4,5 m. - Inwestycja kolejowa zapewni bezpieczny przejazd pociągów i znacznie usprawni komunikację w mieście - dodaje Dorota Szalacha.
Fot. Mariusz Kucharski/PKP PLK
W ramach projektu wybudowano również przystanek Rzeszów Zachodni, z którego można dogodniej podróżować w kierunku Lublina i Krakowa.
Chociaż pierwotnie cała inwestycja miała zostać oddana w 2021 r., prace wyprzedziły zakładany harmonogram i uda się je zakończyć na pewno jeszcze w bieżącym roku. Być może nastąpi to nawet już w lecie.
Na tempo inwestycji nie wpłynęła także epidemia koronawirusa. Prace są oczywiście prowadzone z zachowaniem wszystkich środków ostrożności, ale koronawirus ich nie spowolnił.
Inwestycja realizowana jest z Krajowego Programu Kolejowego, w ramach projektu: „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM)”. Wartość umowy współfinansowanej ze środków unijnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 205 mln zł netto.
Red.
Fot. Mariusz Kucharski/PKP PLK
Fot. Mariusz Kucharski/PKP PLK
Fot. Mariusz Kucharski/PKP PLK
Fot. Kamil Mergel/PKP PLK
Fot. Kamil Mergel/PKP PLK
Fot. Kamil Mergel/PKP PLK
Fot. Kamil Mergel/PKP PLK