Co z budową Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej? Decyzja we wrześniu

KATEGORIA: INWESTYCJE / 28 sierpnia 2020

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

Po tym jak w lipcu okazało się, że w powtarzanym, drugim przetargu na budowę infrastrukturalnej części Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA), każda z siedmiu ofert znacznie przekracza budżet, w sierpniu została przeprowadzona aukcja elektroniczna.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które prowadzą całe postępowanie, ogłosiły, że wykonawcą, który po zamknięciu aukcji elektronicznej uzyskał największą ilość punktów jest Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z. o.o.

PKP PLK nie ujawniają jednak szczegółów aukcji oraz czy w jej wyniku udało się doprowadzić do zmniejszenia proponowanej przez krakowską spółkę kwoty. Przypomnijmy, że po otwarciu ofert w lipcu, to właśnie jej propozycja była najtańsza i wyniosła 490,638 mln zł brutto. Tymczasem kwota jaką dysponuje zamawiający to 374,405 mln zł brutto. Różnica była więc spora, sięgająca 115 mln zł.

W poprzednim postępowaniu, także przeprowadzono aukcję, ale finalny efekt był taki, że przetarg i tak unieważniono, bo nie udało się znaleźć brakujących środków. Co będzie z obecnym przetargiem?

- Procedura nie jest zakończona, oferty są badane, we wrześniu powinniśmy wybrać najkorzystniejszą ofertę - wyjaśnia Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Wybór najkorzystniejszej oferty nie musi jednak oznaczać podpisania umowy z wykonawcą. Będzie tak jeśli nie będzie szans na dołożenie brakujących pieniędzy. A to oznaczałoby dalsze opóźnienie w realizacji sztandarowego projektu samorządu województwa podkarpackiego realizowanego wraz z PKP PLK i 16 gminami z terenu Podkarpacia.

Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego

PKA ma połączyć Rzeszów z kilkunastoma podkarpackimi gminami oraz portem lotniczym w Jasionce. Pociągi mają kursować do Przeworska, Dębicy, Kolbuszowej i Strzyżowa, a także właśnie na lotnisko.

Jednak uruchomienie wszystkich regularnych przewozów w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (do niedawna nazywanej Podmiejską i taka nazwa formalnie jest wciąż używana w przetargu PKP PLK) wymaga budowy infrastruktury. To m.in. nowe przystanki, mijanki, parkingi dla samochodów czy rowerów. Za część z tych inwestycji odpowiadają samorządy (także miasto Rzeszów).

Główna część robót jest jednak skupiona w przetargu prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta inwestycja została podzielona na kilka zadań. Pierwsze to budowa 5 km linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka wraz z niezbędną infrastrukturą. Drugie to przebudowa linii kolejowej nr 71 na odcinku stacja Kolbuszowa – stacja Rzeszów Główny. Trzecie to przebudowa linii kolejowej nr 91 na odcinku stacja Dębica – stacja Przeworsk. Czwarte to przebudowa linii kolejowej nr 106 na odcinku stacja Rzeszów Główny – stacja Strzyżów n/Wisłokiem.

Inwestycja zakłada m. in. budowę nowych przystanków osobowych. W stolicy Podkarpacia będą to dodatkowe przystanki: Rzeszów Galeria, Rzeszów Osiedle Dąbrowskiego, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Północny i Rzeszów Wschodni.

Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 1020 dni od daty rozpoczęcia, czyli pierwszego dnia po podpisaniu umowy.

Do uruchomienia przewozów niezbędny jest też nowy tabor. Samorząd województwa zawarł już z firmą NEWAG z Nowego Sącza umowę za około 200 mln zł na jego dostawę. Pierwsze szynobusy z tego kontraktu mają pojawić się wkrótce na Podkarpaciu. Ma też powstać zaplecze techniczne do obsługi taboru PKA na stacji Rzeszów-Staroniwa. Pierwszy przetarg na jego budowę z powodu zbyt wysokich ofert także unieważniono, a obecnie trwa drugie postępowanie. Oferty poznamy we wrześniu.

Natomiast w połowie lipca samorząd województwa podkarpackiego zawarł ze spółką POLREGIO umowę na lata 2021 - 2025 o wartości prawie 466 mln złotych na obsługę kolejowych wojewódzkich przewozów pasażerskich – przewozów regionalnych oraz właśnie kolejowych aglomeracyjnych przewozów pasażerskich – podmiejskich.

Zawarcie tej umowy umożliwia uruchomienie już w styczniu 2021 Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Na razie jej oferta będzie jeszcze niepełna, z pewnymi ograniczeniami, z powodu braku przepustowości na liniach do Kolbuszowej czy też do Strzyżowa. Jak zapowiada Urząd Marszałkowski zdecydowana większość pociągów zostanie uruchomiona na linii do Dębicy i Przeworska, gdzie nie występują ograniczenia przepustowości. Te mają zniknąć w ramach inwestycji objętej opisywanym przetargiem.

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4