Stacja Rzeszów Główny. Wejście do tunelu znów ma harmonijkowe zadaszenie

KATEGORIA: INWESTYCJE / 4 października 2020

Fot. Paweł Bialic

Nad głównym wejściem do nowego przejścia podziemnego na przebudowywanej stacji kolejowej Rzeszów Główny stanęło w ubiegłym tygodniu odtworzone w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków harmonijkowe zadaszenie. Poprzednie ze względów technicznych musiało zostać rozebrane. Nowa harmonijka jest powiększona ponieważ także wejście do nowego tunelu jest szersze niż to do starego przejścia podziemnego.

Prace przy zadaszeniu wejścia do tunelu jeszcze trwają. Przypomnijmy, że nowy 140-metrowy tunel łączący plac Dworcowy z ul. Kochanowskiego powstał na zachód od starego przejścia podziemnego. Tunel otwarto w sierpniu, ale wciąż trwają prace wykończeniowe. Docelowo zostaną w nim uruchomione 4 windy i 4 pary schodów ruchomych, które będą działać przy wejściach do tunelu od strony placu Dworcowego i ul. Kochanowskiego, a także peronów nr 2 i 3.

Fot. Paweł Bialic

Prowadzone od 2018 r. prace przy przebudowie stacji Rzeszów Główny o wartości 205 mln zł netto zbliżają się już do finału. Na pewno zakończą się one szybciej niż przewidywał to oficjalny harmonogram prac wynikający z umowy. Termin oddania inwestycji wyznaczony był na kwiecień 2021 roku.

- Prowadzone są prace przy instalacji urządzeń dźwigowych czyli wind i schodów - wyjaśnia Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., czyli inwestora przebudowy rzeszowskiej stacji. Dokładnej daty zakończenia prac PKP PLK jeszcze nie podają. - Chodzi o kwestię dopuszczenia do użytkowania wszystkich urządzeń dźwigowych. Po zakończeniu instalacji one muszą przejść odbiory, sprawdza je też Urząd Dozoru Technicznego i wydaje odpowiednie zgody - tłumaczy Piotr Hamarnik.

Najprawdopodobniej stanie się to w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Do tej pory oprócz prac prowadzonych bezpośrednio na samej stacji Rzeszów Główny, gdzie zmodernizowano już wszystkie trzy perony, do użytku oddano nowy przystanek Rzeszów Zachodni, zbudowano nowe mosty kolejowe nad al. Wyzwolenia i zmodernizowano przejazd drogowo-kolejowy w ciągu ul. Konopnickiej. Gotowy jest już też nowy wiadukt kolejowy nad ul. Batorego. Za budowę układu drogowego pod wiaduktem odpowiada natomiast miasto.

Oddzielnym zadaniem nie objętym obecnym zakresem prac jest wyposażenie zmodernizowanej stacji w systemy informacji pasażerskiej, w tym tablice elektroniczne.

Osobną inwestycją będzie także modernizacja budynku dworca Rzeszów Główny i placu Dworcowego, prowadzona wspólnie przez miasto i spółki kolejowe w ramach projektu pod nazwą Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Nadal trwa przetarg na jego budowę.

Red.

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4