8 mln zł na połączenie ul. Wierzbowej i al. Kopisto. Chętnych jest pięć firm

KATEGORIA: INWESTYCJE / 18 października 2020

Nowa ulica ma przebiegać m.in. przez tereny zielone nad Wisłokiem
Fot. Paweł Bialic

8 mln zł planuje przeznaczyć ratusz na budowę połączenia drogowego ul. Wierzbowej z al. Kopisto. Do przetargu ogłoszonego przez miasto zgłosiło się 5 podmiotów i jedna z ofert mieści się w kwocie zarezerwowanej na realizację tej inwestycji w miejskiej kasie.

Mowa tu o ofercie firmy Matbud z Boguchwały, która za budowę połączenia ul. Wierzbowej z al. Kopisto zaproponowała 7,6 mln zł. Kolejne oferty przekraczają przegotowany przez władze Rzeszowa budżet. Konsorcjum firm Bogdan Duplaga Instalatorstwo i Miejskiego Przedsiębiorstwa Dróg i Mostów w Rzeszowie przedstawiło ofertę na poziomie 8,7 mln zł. Firma Strabag z Pruszkowa za realizację tej inwestycji zaproponowało kwotę 9,2 mln zł, natomiast Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy kwotę prawię 9,5 mln zł. Najwyżej wycenioną ofertę opiewającą na niewiele ponad 10 mln zł przedstawiło konsorcjum PBI Infrastruktura z Kraśnika i PBI WMB z Sandomierza.

Wszystkie pięć ofert zakłada termin realizacji inwestycji do 31 grudnia 2021 roku z okresem rękojmi wynoszącym 6 lat. W związku z tym, że jedna z ofert mieści się w miejskim budżecie, istnieje szansa na rozstrzygnięcie przetargu za pierwszym podejściem. Według zapowiedzi ratusza wykonawca ma zostać wybrany w październiku.

Przypomnijmy, że budowa tego połączenia drogowego od dłuższego czasu wzbudza emocje wśród mieszkańców ul. Cegielnianej oraz obiektów Capital Towers. Planowana droga miała już trzy wersje jej przebiegu. Najpierw miasto planowało ją poprowadzić bliżej osiedla przy ul. Cegielnianej z czym nie zgadzali się tamtejsi mieszkańcy tłumacząc to zagrożeniem zwiększenia ruchu samochodowego w pobliżu ich domów oraz likwidacją części miejsc parkingowych. Później powstał wariant z przesunięciem drogi bliżej Wisłoka i wieżowców Capital Towers, co z kolei doprowadziło do protestów mieszkańców tych obiektów, dla których wzrost natężenia przejazdów samochodów miałby również powodować dyskomfort.

W związku z tym ratusz zdecydował się na trzeci wariant czyli puszczenie nowej drogi pośrodku mniej więcej w połowie odległości pomiędzy ul. Cegielnianą, a Capital Towers tak aby zadowolić obie protestujące strony. To jednak nie załagodziło protestów przeciw tej inwestycji. Powstał w tej sprawie komitet pod nazwą „Nie dla Budowy Drogi na Rzeszowskich Wałach”, który zbiera podpisy pod petycją w sprawie wstrzymania inwestycji. Jej przeciwnicy wymieniają argumenty dotyczące zagrożenia kolejnej zabudowy terenów zielonych oraz zaburzenia budową ruchliwej drogi względnie spokojnej atmosfery jaka panuje w tym rejonie.

Mimo protestów oraz odwołań ze strony mieszkańców dotyczących zgody na realizację inwestycji drogowej, miasto jednak ogłosiło postępowanie przetargowe. Jak twierdzą miejscy urzędnicy budowa połączenia ul. Wierzbowej i al. Kopisto ma usprawnić ruch w tej części miasta i odciążyć al. Rejtana oraz ul. Targową.

Sama droga ma mieć 700 metrów długości. Jezdnia ma być szeroka na 7 metrów i składać się z dwóch pasów ruchu, po jednym w każdym kierunku. Oprócz tego w planie jest również budowa chodników o szerokości 2 metrów oraz ścieżek rowerowych na długości ok. 525 metrów. Konieczna będzie również budowa nowego oświetlenia, odwodnienie drogi, przebudowa infrastruktury podziemnej oraz stworzenie nowych miejsc parkingowych. Przewidziano też budowę murów oporowych o łącznej długości ok. 322 m.

W ramach inwestycji w planie jest również przebudowa skrzyżowania nowej drogi (a obecnie północnego odcinka ul. Podwisłocze) z al. Kopisto gdzie powstaną dodatkowe pasy wyłączenia i włączenia na długości 200 metrów oraz potrzebne będzie dostosowanie obecnej sygnalizacji świetlnej do nowych warunków użytkowania. Do tego planowana nowa droga ma być poszerzona do 5 pasów na wlocie na al. Kopisto. Z kolei na skrzyżowaniu z ul. Wierzbową nowa ulica będzie mieć 3 pasy ruchu, a w planie jest przebudowa obecnej jezdni ul. Wierzbowej wraz z chodnikami na długości 160 metrów oraz budowa nowej sygnalizacji świetlnej.

Realizacja inwestycji ma zakończyć się w terminie do 29 kwietnia 2022 r.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4