To Budimex za 73,7 mln zł zbuduje Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne

KATEGORIA: INWESTYCJE / 7 grudnia 2020

Wizualizacja budynku dworca PKP Rzeszów Główny od strony placu Dworcowego. Widać charakterystyczny zegar, który ma wrócić na narożnik budynku
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, o których pisaliśmy w ubiegłym tygodniu TUTAJ, władze Rzeszowa wyłoniły w piątek (4 grudnia) wykonawcę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Za tą jedną z najważniejszych w ostatnich latach rzeszowskich inwestycji w dziedzinie transportu publicznego ma odpowiadać firma Budimex z Warszawy. Realizacja RCK ma kosztować 73,7 mln zł.

W miejskiej kasie na realizację tej inwestycji wspólnie z PKP S.A., zarezerwowano kwotę 91,5 mln zł. Do przetargu dotyczącego realizacji RCK stanęło 7 firm. Pięć ofert mieściło się w założonym przez inwestora budżecie.

Złożyły je: Budimex S.A. z Warszawy – 73,7 mln zł, Erbud S.A. z Warszawy – 81,5 mln zł, Adamietz Sp. z o.o. ze Strzelec Opolskich – 82,9 mln zł, Baudziedzic Sp. z o.o. z Rudnej Małej – 85,1 mln zł i SKB Sp. z o.o. z Warszawy – 88,3 mln zł.

Natomiast dwie oferty przekraczają budżet, złożyły je Inżynieria Rzeszów S.A. – 96,1 mln zł oraz konsorcjum firm Torpol S.A. z Poznania (lider) oraz AJ Profibud Sp. z o.o. z Chmielnika i Texom Sp. z o.o. z Krakowa – 109,2 mln zł.

Ostatecznie najlepszą ofertą zdaniem komisji przetargowej okazała się najtańsza oferta Budimeksu. Wybór wykonawcy nie oznacza oczywiście jeszcze podpisania umowy. W związku z tym, że duża część środków na realizację inwestycji pochodzi z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, postępowanie będzie podlegało kontroli uprzedniej prowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych. Dopiero po jej zakończeniu będzie możliwość podpisania umowy z wykonawcą. Pytanie również czy do wyników przetargu nie wpłyną odwołania ze strony pozostałych firm, które brały w nim udział, co również może wpłynąć na ostateczny termin zawarcia umowy na realizację tej inwestycji.

RCK – zakres inwestycji

Przypomnijmy, że porozumienie w sprawie realizacji inwestycji władze Rzeszowa oraz Polskie Koleje Państwowe S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zawarły we wrześniu ubiegłego roku. Zgodnie z porozumieniem ze spółkami kolejowymi, to miasto wzięło na siebie przeprowadzenie przetargu i wyłonienie wykonawcy wspólnej inwestycji.

Niestety, RCK nie obejmie terenu dworca PKS przy ul. Grottgera co pierwotnie zakładano. Przewoźnik, głównie ze względów finansowych, nie mógł włączyć się do tego przedsięwzięcia.

W ramach inwestycji wykonawca będzie musiał zaprojektować i wykonać przebudowę placu Dworcowego przy ul. Grottgera. Na placu powstaną perony autobusowe dla komunikacji miejskiej i regionalnej z ładowarkami elektrycznymi wraz z ciągami komunikacji pieszej oraz jednopoziomowy parking podziemny. Ma on mieścić min. 110 miejsc postojowych w tym min. 10 miejsc postojowych taxi, min. 5 miejsc postojowych dla wysiadających, min. 30 miejsc postojowych Kiss&Ride, oraz co najmniej 60 miejsc postoju długoterminowego. Wjazd i wyjazd do podziemnego parkingu zapewnią pochylnie.

Wykonawcę czeka też zaprojektowanie i przebudowa układu komunikacyjnego ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do skrzyżowania z ul. Żeromskiego. W ramach przebudowy ul. Grottgera do wykonania będzie rondo dwupasmowe na skrzyżowaniu ul. Grottgera i Asnyka (pomiędzy dworcem PKS, budynkiem Poczty Polskiej oraz sklepu „Społem”) oraz przebudowa jezdni ul. Grottgera.

Druga część inwestycji realizowana w ramach Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego polega na przebudowie budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny w systemie projektuj i buduj.

Na poziomie -1 dworca powstanie hol przejściowy wraz z zadaszeniem, który połączy tunel podziemny prowadzący na perony i w stronę ul. Kochanowskiego (powstający w ramach trwającej przebudowy stacji Rzeszów Główny prowadzonej przez PKP PLK), a także parking podziemny budowany w ramach pierwszego zadania.

Wnętrze obiektu zostanie przebudowane w celu poprawy komfortu obsługi podróżnych oraz zapewnienia większej dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się: podróżnych z dużymi bagażami, pasażerów z niepełnosprawnościami czy osób starszych. Budynek dworca zostanie wyposażony w nowoczesne systemy teleinformatyczne oraz bezpieczeństwa.

Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków ma nastąpić m.in.: przywrócenie modernistycznej architektury elewacji dworca.

Po podpisaniu umowy wykonawca będzie musiał zacząć od prac projektowych, które powinny ruszyć jeszcze w tym roku. Prace budowlane mogłyby natomiast ruszyć rok później, końcem 2021 r. Zadanie pierwsze (przebudowa placu Dworcowego i układu komunikacyjnego) ma zakończyć się do 31 sierpnia 2023 r., a zadanie drugie (przebudowa dworca) do 122 tygodni od zawarcia umowy.

Zgodnie z porozumieniem z koleją, w ramach kosztów inwestycji 69 mln zł zostanie pokryte z budżetu miasta przy współfinansowaniu ze środków unijnych.

Odrębną, prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycją jest kończąca się właśnie przebudowa stacji kolejowej Rzeszów Główny. Objęła ona infrastrukturalną część stacji bez budynku dworca.

Wokul

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4