Ruszyły pierwsze prace przy przebudowie ulic w centrum Rzeszowa
KATEGORIA: INWESTYCJE / 14 stycznia 2021
Pierwsze prace objęły m.in. wycinkę drzew w rejonie ul. StykiFot. Karol Woliński
Ruszyły pierwsze przygotowawcze prace dotyczące przebudowy układu komunikacyjnego ulic w centrum Rzeszowa obejmującej ulice Siemieńskiego, Kochanowskiego, Żółkiewskiego, Batorego i Styki. Wykonawca – firma Strabag prowadzi obecnie inwentaryzację terenu inwestycji – rozpoczęto już znakowanie oraz wycinkę drzew, które będą kolidowały z przebudową skrzyżowań. Jak informuje rzecznik prezydenta Rzeszowa Maciej Chłodnicki, główna część prac budowlanych rozpocznie się prawdopodobnie w lutym.
- Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze, oprócz wskazania drzew do wycinki, potrzebna jest również inwentaryzacja terenu pod kątem wyburzenia budynków, które kolidują z inwestycją. W dalszej kolejności będzie konieczność uporządkowania sieci podziemnych. Prace budowlane powinny ruszyć w lutym - informuje Maciej Chłodnicki.
Przebudowa ulic będzie oczywiście wiązała się z utrudnieniami w ruchu. Ratusz zapewnia, że przebudowywane ulice nie będą zamykane naraz, natomiast informacje o możliwych objazdach będą podane odpowiednio wcześniej.
Co w ramach inwestycji?
Przedmiotem zamówienia dotyczącego przebudowy wspomnianego układu komunikacyjnego jest aż 25 zadań. Najważniejsze z nich to m.in.:
- rozbudowa skrzyżowania ulic: Głowackiego, Fredry, Siemiradzkiego, Śniadeckich na rondo dwupasowe (średnica zewnętrzna 42,5 m) wraz z budową okalającego rondo ciągu pieszo-rowerowego;
- rozbudowa odcinków ulic Fredry, Głowackiego, Śniadeckich, Orzeszkowej, Styki, Żółkiewskiego;
- budowa nowego odcinka ulicy klasy Z na długości ok. 400 m (oznaczenie KDZ.7), od projektowanego ronda do skrzyżowania z ul. Styki i przedłużeniem ul. Żółkiewskiego, wraz z przebudową skrzyżowań z ul. Śniadeckich i ul. Orzeszkowej, budową miejsc postojowych przy jezdni, przebudową parkingu przy przychodni oraz budową ciągu pieszo-rowerowego i budową, przebudową oraz rozbudową chodników;
- rozbudowa ul. Siemieńskiego na odcinku od ul. Kochanowskiego do skrzyżowania z ulicą Maczka – długość ok. 450 m, wraz z rozbudową skrzyżowań z ul. Kochanowskiego i ul. Kosynierów, budową zatok autobusowych, chodnika, ciągu pieszo-rowerowego, ścieżek rowerowych, budową nowego obiektu mostowego nad potokiem Przyrwa;
- budowa dodatkowej jezdni do obsługi ulic: Kochanowskiego, Chocimskiej, Klonowicza, Karpińskiego.
Realizacja podzielona na 6 etapów
Realizacja tej inwestycji jest szczególnie wyczekiwana przez kierowców po zamknięciu wiaduktu kolejowego przy ul. Batorego. Przypomnijmy, że za przebudowę wiaduktu odpowiadała PKP PLK i została ona już zrealizowana. Teraz za wykonanie przejazdu odpowiada miasto i wykonawca inwestycji będzie w pierwszej kolejności realizował właśnie przebudowę i budowę układu komunikacyjnego oraz poszerzenie przejazdu pod zmodernizowanym już przez kolej wiaduktem.
Kolejne etapy inwestycji, które planuje się zrealizować jeszcze w 2021 roku obejmą zamknięcie ulicy Siemieńskiego i budowę obiektu (mostu) na rzece Przyrwa oraz przebudowę ulicy Batorego. Realizacja tych prac spowoduje, że będzie można puścić ruch do rejonu ZOZ-u Nr 2 od drugiej strony, czyli ulicy Siemieńskiego już pod nowym wiaduktem.
Następne etapy czyli czwarty i piąty są planowane na 2022 rok i będą one związane z dalszą przebudową ulicy Batorego i ciągu ulicy Fredry. Najtrudniejszy z punktu widzenia możliwych utrudnień w ruchu etap szósty to budowa ronda w rejonie ZUS-u.
Cała inwestycja ma zgodnie z umową być gotowa do 30 października 2022 r. Wartość inwestycji wynosi 49,6 mln zł.
Karol Woliński