Plan dla rejonu Dworca Głównego w Rzeszowie. Radni podejmą decyzję

KATEGORIA: INWESTYCJE / 20 stycznia 2021

Istniejąca, ale bardzo zaniedbana hala wachlarzowa „Krakowska” miałaby zgodnie z zapisami planu zostać wykorzystana pod cele kulturalne
Fot. Paweł Bialic

W czasie najbliższej sesji Rady Miasta Rzeszowa, która odbędzie się we wtorek 26 stycznia, radni będą rozpatrywać projekt następnej kolejnej zmiany planu zagospodarowania w rejonie dworca kolejowego w Rzeszowie. Chodzi o plan o nazwie „Dworzec”, a konkretnie jego drugą część.

Przypomnijmy, że w 2019 roku uchwalono już pierwszą część planu zagospodarowania przestrzennego w tym rejonie. Nowy plan zmienił zapisy uchwalonego w 2007 r. planu o nazwie „Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne”. Wtedy zakres zmiany dotyczył terenu o powierzchni 1,73 ha przed samym dworcem kolejowym, który będzie stanowił część Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego. Należy dodać, że miasto wybrało już wykonawcę, który zrealizuje tą inwestycję i w najbliższym czasie powinna zostać podpisana umowa.

W planie regionalny dworzec autobusowy

Tym razem zmiana planu będzie dotyczyć terenu znacznie większego bo o powierzchni aż 14,97 ha. Obejmuje on m.in. tereny przy ul. Kochanowskiego, na północ od Dworca Głównego i torów kolejowych, na którym znajdują się m.in. zabytkowa hala wachlarzowa „Krakowska”, oraz inne elementy należące do zespołu zabytkowych budynków stacji kolejowej.

Rejon wyburzonej hali „Lwowskiej”
Fot. Paweł Bialic

Głównym punktem planu według miejskich planistów będzie powstanie w tym miejscu dużego dworca autobusowego dla przewozów regionalnych w miejscu zburzonej hali wachlarzowej „Lwowskiej” (odtworzonej co do kształtu i elewacji). Wraz z dworcem powstałaby potrzebna infrastruktura i plac manewrowy dla autobusów. Składałby się on z dwóch części. Z samego obiektu dworca w miejscu dawnej parowozowni tzw. „Lwowskiej” wyburzonej w 2006 roku oraz części techniczno-parkingowej dworca, czyli parkingu dla autobusów oraz wielopoziomowych parkingów ogólnodostępnych.

- Nowy budynek ma nawiązywać do wyburzonego zabytku nie tylko kształtem, lecz także częścią elewacji na zewnętrznym łuku, gdzie nakazano odtworzenie ceglanego wątku na motywach dawnej parowozowni, w oparciu o zachowaną ikonografię i materiały konserwatorskie - czytamy w projekcie uchwały dotyczącym zmiany planu zagospodarowania.

Nowemu budynkowi dworcowemu mają towarzyszyć zachowane kominy starej parowozowni, odpowiednio wyeksponowane na północnym przedpolu zespołu dworcowego. W ten sposób zdaniem miejskich planistów, nowe ustalenia w kwestii zagospodarowania tego terenu mają przywrócić i uwspółcześnić zatartą i częściowo zniszczoną tradycję miejsca.

Zmiana w planie zagospodarowania, to można powiedzieć pierwszy krok do realizacji tego przedsięwzięcia. Kiedy będą kolejne? Trudno powiedzieć, ponieważ wydaje się, że może to być bardzo skomplikowana inwestycja, a jak już wspomnieliśmy miasto w tym rejonie na razie zaangażowało się w okrojony projekt realizacji RCK. Należy dodać, że według założeń miejskich planistów regionalny dworzec autobusowy miałby być inwestycją realizowaną wspólnie z samorządem województwa.

Hala wachlarzowa „Krakowska”
Fot. Paweł Bialic

Tuż obok planowanego dworca w zachodniej części obszaru objętego planem znajduje się przeznaczenie terenu pod usługi kulturalne, a konkretnie pod ekspozycję przygotowaną przez Muzeum Techniki i Militariów w Rzeszowie (pod gołym niebem). Natomiast istniejąca hala wachlarzowa „Krakowska” zostałaby wykorzystana pod cele kulturalne, np. przeniesienie tam zbiorów wspomnianego muzeum, które nie mogą znajdować się na otwartej przestrzeni. Trzeba pamiętać, że zgodnie z założeniami planu budynki dawnej szkoły kolejowej wykorzystywane obecnie przez muzeum mają być zburzone, a skarpa, na której się znajdują ma być zniwelowana od strony ul. Kochanowskiego. Z kolei od wschodu planowany jest główny wyjazd z dworca przy ul. Kochanowskiego. Dodatkowe wyjazdy mogą powstać przez planowaną w rejonie izby wytrzeźwień nową ulicę do ul. Kochanowskiego lub bezpośrednio na ul. Żółkiewskiego.

Hala wachlarzowa „Krakowska”
Fot. Paweł Bialic

Będą dwie kładki dla pieszych

Miejscy planiści chcą również aby na teren, na którym miałby powstać dworzec autobusowy można było dojść z rejonu Środmieścia oprócz istniejącego już tunelu pod torami kolejowymi również dwiema kładkami dla pieszych. Jedna miałaby powstać po stronie wschodniej w rejonie ul. Bardowskiego i prowadzić bezpośrednio na teren planowanego dworca autobusowego z możliwością zejścia na perony stacji kolejowej Rzeszów Główny.

Druga pojawi się na przedłużeniu ul. Grunwaldzkiej i prowadzić będzie do ul. Sienkiewicza oraz terenów ekspozycji Muzeum Techniki i Militariów i dalej na teren dworca. Będzie to próba odtworzenia tego połączenia dla pieszych, które istniało w tym miejscu kilkadziesiąt lat temu. Kładka łącząca ul. Grunwaldzką z ul Sienkiewicza powstała na początku XX wieku wraz z kładką, która znajdowała się trochę dalej i łączyła Śródmieście z parowozownią. Później, już po wojnie kładkę łączącą ul. Grunwaldzką i Sienkiewicza zdemontowano łącząc ją z drugą wspominaną kładką. W ten sposób powstała kładka, która łączyła teren dworca kolejowego z osiedlem 1000-lecia. Funkcjonowała aż do ubiegłego roku gdy została ona zdemontowana w ramach przebudowy stacji Rzeszów Główny.

Zmiany w planie zagospodarowania obejmują również teren obecnego przestarzałego dworca PKS Rzeszów przy ul. Grottgera. Zgodnie z nowymi ustaleniami dopuszczono tam wyłącznie funkcję usługową, usługową z dodatkiem funkcji komunikacyjnej lub pozostawienie obecnego stanu rzeczy. Możliwe, że takie zmiany pozwolą władzom spółki PKS Rzeszów wreszcie podjąć działania w kierunku modernizacji dworca, która mogłaby być realizowana przy wsparciu inwestora współfinansującego inwestycję w zamian za wprowadzenie tam funkcji usługowej.

Fot. Paweł Bialic

71 uwag do projektu

Do projektu zmiany planu zagospodarowania do 4 grudnia 2020 roku można było składać swoje uwagi, które miał rozpatrzyć prezydent Rzeszowa. Łącznie skierowano 71 uwag, które w większości nie zostały uwzględnione w całości, a część pozostała nierozpatrzona w związku tym, że miały nie odnosić się do ustaleń planu. Duża część uwag dotyczyła wytyczenia przeznaczenia pod ciąg dla pieszych części działki przy ul. Sienkiewicza, która ma stanowić przedłużenie dla planowanej w tym rejonie wspomnianej kładki dla pieszych. Współwłaścicielem tej działki jest Rzeszowska Spółdzielnia Mieszkaniowa. W uwagach zarzucano, że wytycznie tej drogi narusza współwłasność mieszkańców tego bloku oraz Rzeszowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Oprócz tego uwagi dotyczyły m.in. lokalizacji wyjazdu z planowanego dworca regionalnego na ul. Kochanowskiego.

Teraz ostateczna decyzja o przyjęciu projektu planu i odrzuceniu uwag należy do rzeszowskich radnych.

Karol Woliński

Fot. Paweł Bialic

Fot. Paweł Bialic

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4