Jest przetarg na kolejny podkarpacki odcinek drogi S19: z Babicy do Jawornika

KATEGORIA: INWESTYCJE / 3 lipca 2021

Fot. GDDKiA

Bliżej do budowy kolejnego fragmentu trasy Via Carpatia w pobliżu Rzeszowa. Przetarg na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik został skierowany do opublikowania w Dzienniku Urzędowym UE. Długość odcinka wyniesie 11,6 km, a jego częścią będzie – jedna z najwyższych w kraju – estakada drogowa.

W piątkowej (2 lipca) konferencji prasowej w Jaworniku, w trakcie której przedstawione zostały szczegółowe informacje dotyczące realizacji inwestycji wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

– Via Carpatia to priorytetowy projekt polskiego rządu, to droga do rozwoju, która poprawi nie tylko bezpieczeństwo ruchu drogowego, nie tylko weźmie na siebie cały ruch tranzytowy wschodniej części Polski, ale będzie mocnym silnikiem rozwoju gospodarczego – mówił Rafał Weber.

Wiceminister Weber dodał, że niebawem powinny rozpocząć się prace na południowym odcinku S-19.

– Jeszcze w tym kwartale wykonawca odcinka Rzeszów Południe – Babica złoży wniosek o wydanie ZRID. Co pozwoli nam wejść w teren i rozpocząć realizację S-19 na południe od stolicy regionu – zapowiedział wiceminister.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

Wojewoda podkarpacki Ewa Leniart mówiła m.in. o tempie prac przy realizacji S-19.

– S-19 stanowi naturalny kręgosłup północ-południe, który łączy nas z województwem lubelskim, otwierającym Podkarpacie także na Warszawę. Prawdopodobnie do końca tego roku będziemy mogli pojechać całym „północnym odcinkiem” Via Carpatii w naszym regionie, tym samym szybciej docierając do stolicy naszego państwa – powiedziała Ewa Leniart.

Wojewoda mówiła o szansach, jakie otwiera realizacja podkarpackiego odcinka tej inwestycji.

– Z punktu widzenia naszego regionu niezwykle istotny jest fakt, że realizacja tej drogi na południe od Rzeszowa otwiera gospodarczo tę część regionu. Jest to szansa także na pełne wykorzystanie mniejszych inwestycji drogowych takich jak obwodnica Miejsca Piastowego, Strzyżowa czy Czudca, które w naturalny sposób zostaną połączone z drogą S-19 – mówiła Ewa Leniart.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

– Dzięki wysokiej dynamice prowadzonych prac jest duże prawdopodobieństwo, że zachowamy pierwotnie założone terminy i uzyskamy tę wielką wartość, jaką jest komunikacyjne otwarcie pięknego południa naszego regionu – dodała Ewa Leniart.

Dyrektor rzeszowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zwrócił uwagę na specyfikę prowadzonego przedsięwzięcia.

– Cała podkarpacka S-19 jest bardzo skomplikowanym przedsięwzięciem. Właściwie na każdym odcinku wykorzystujemy techniki niezwykle, z których budowniczy niezwykle rzadko korzystają przy prowadzeniu podobnych inwestycji w całej Polsce. Np. w okolicach Stalowej Woli powstaje most realizowany metodą nawisową, na odcinku Rzeszów Południe – Babica niebawem rozpoczniemy drążenie tunelu. Natomiast na tym odcinku (Babica-Jawornik) powstanie estakada o 100-metrowej wysokości podpory. Mówiąc bardziej obrazowo – zmieści się pod nią największy rzeszowski obiekt mostowy – powiedział Bogdan Tarnawski, dyrektor Oddziału GDDKiA w Rzeszowie.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

Zakres inwestycji

Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 11,6 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19), Jawornik – Domaradz.

Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Domaradz, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w miejscowości Jawornik. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

Na tym odcinku powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to 7 estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 100 m od poziomu terenu. Powstanie również 6 wiaduktów, 3 przejścia dla zwierząt (2 dla zwierząt średnich, 1 dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Szczegółowe informacje dotyczące zakresu zamówienia, a także warunków i kryteriów udziału w przetargu znajdą się w treści opublikowanego ogłoszenia.

Fot. GDDKiA

S19 w kierunku granicy polsko-słowackiej w Barwinku

W przygotowaniu jest ok. 74-kilometrowy odcinek przyszłej S19 od węzła Babica do granicy państwa w Barwinku. Dla trzech odcinków (Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla) ogłoszone zostały już przetargi na realizację (w systemie projektuj i buduj), zaś na pozostałych odcinkach wykonawcy pracują nad rozwiązaniami projektowymi, przygotowując koncepcje programowe (KP).

Pozytywnym wynikiem zakończyła się kontrola uprzednia przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 od węzła Miejsce Piastowe do węzła Dukla, którą przeprowadził prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót, GDDKiA będzie mogła podpisać umowę.

Jak już informowaliśmy TUTAJ, spośród dziewięciu ofert, które wpłynęły w ramach przetargu na projekt i budowę tego odcinka S19, w czerwcu jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy Strabag, która zaoferowała zrealizowanie zadania za kwotę 478 907 636,94 zł.

Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie i budowa 10,1 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. W ramach prac powstanie węzeł drogowy Dukla, para Miejsc Obsługi Podróżnych Równe (MOP kat. I), a także obiekty inżynierskie w miejscach przekroczeń przeszkód poprzecznych (trzy estakady, pięć wiaduktów, sześć mostów, przejście górne dla dużych zwierząt, dwa przejścia dolne dla średnich zwierząt, przejście dolne dla małych zwierząt, dwa przepusty). Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 r.

Via Carpatia na Podkarpaciu

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Stan jej realizacji przedstawia się następująco:

• 30,2 km - oddane do ruchu (od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe),

• 64,4 km - w realizacji (w systemie buduj oraz projektuj i buduj),

• 74,8 km - w przygotowaniu (realizacja koncepcji programowej).

Red.

Fot. Podkarpacki Urząd Wojewódzki

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4