S19 Rzeszów Południe – Babica. Ostatni krok przed budową: wniosek o ZRID

KATEGORIA: INWESTYCJE / 9 września 2021

Fot. GDDKiA

- Do wojewody podkarpackiego złożony został wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 10 km S19 Rzeszów Południe - Babica. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku - poinformował w czwartek Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do Babicy, w systemie „projektuj i buduj”, realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

- Wykonawca na podstawie Koncepcji programowej opracował dokumentację techniczną niezbędną do złożenia wniosku o ZRID. Aktualnie trwa końcowy etap projektowania, opracowywanie dokumentacji wykonawczej, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest wiosną przyszłego roku - informuje Bartosz Wysocki z GDDKiA.

Realizacja inwestycji zaplanowana została na lata 2020-2026, z czego 14 miesięcy to projektowanie, 7 miesięcy uzyskanie decyzji ZRID, a 33 miesiące budowa. Do tego należy także doliczyć cztery okresy zimowe, tj. 16 miesięcy. Wartość inwestycji to ponad 2,23 mld zł.

Zakres prac

W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie dwupoziomowy węzeł Babica typu trąbka. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ok. 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu w ciągu obecnej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP II Lutoryż i MOP I Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP II Lutoryż i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

- Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu oraz estakad. Wynika to z pagórkowatego ukształtowania terenu, które wymusza wykonanie wysokich estakad i tunelu zlokalizowanego około 80 m pod powierzchnią ziemi. Nie bez znaczenia są także skomplikowane i złożone warunki gruntowo-wodne (flisz karpacki) występujące na tym odcinku drogi - zaznacza Wysocki.

Zadanie zlokalizowane jest w powiecie rzeszowskim i strzyżowskim, na terenie gmin Boguchwała, Czudec, Niebylec i Strzyżów.

Jak przekonuje GDDKiA dzięki budowie S19 ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum miejscowości położonych wzdłuż istniejącej DK19, który powoduje znaczną uciążliwość dla mieszkańców - wypadki, hałas oraz spaliny. Nowa trasa skróci także czas przejazdu na osi północ-południe i zwiększy bezpieczeństwo na drodze zarówno dla lokalnych społeczności, jak i dla ruchu tranzytowego. To także element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

Teczki z dokumentami do wniosku o ZRID przed Podkarpackim Urzędem Wojewódzkim
Fot. GDDKiA

Są oferty na budowę drogi S19 na odcinku Babica – Jawornik

Z kolei w przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik wpłynęło osiem ofert. Długość tego odcinka to 11,6 km. Najniższą ofertę na kwotę ponad 1,25 mld zł złożyła firma Intercor.

Pozostałe oferty: Budimex - 1 460 674 864,74 zł; konsorcjum firm Metrostav Infrastructure (lider), Metrostav Polska (partner) - 1 476 646 621,06 zł; PORR SA - 1 510 230 940,41 zł; konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider), Acciona Construcción (partner) - 1 680 595 176,29 zł; konsorcjum firm Stecol Corporation (lider), Skabud i Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych KBI (partnerzy) - 1 771 675 968,68 zł; Polaqua - 1 844 134 183,32 zł i Strabag - 1 885 979 502,87 zł.

W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 11,6 km, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Strzyżów i Czudec, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. Będzie to siedem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,15 km rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 100 m od poziomu terenu. Powstanie również sześć wiaduktów, trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych). Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica - Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik - Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

Fot. GDDKiA

Via Carpatia na Podkarpaciu

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Obecnie w realizacji znajdują się odcinki:

Lasy Janowskie - Zdziary

Zdziary - Rudnik

Rudnik - Nisko

Nisko - Podgórze

Podgórze - Kamień

Kamień - Sokołów Małopolski

Rzeszów Południe - Babica

Miejsce Piastowe - Dukla

Na etapie przetargu są dwa odcinki:

Babica - Jawornik (po otwarciu ofert)

Iskrzynia - Miejsce Piastowe (po kontroli Prezesa Urzędu zamówień publicznych)

W przygotowaniu są odcinki:

Jawornik - Domaradz

Domaradz - Iskrzynia

Dukla – Barwinek

Red.

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4