Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Kiedy w końcu ruszy budowa?

KATEGORIA: INWESTYCJE / 18 lutego 2022

Znana dotąd wizualizacja placu Dworcowego po przebudowie w ramach Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego ma obecnie charakter czysto poglądowy
Fot. Materiały Urzędu Miasta Rzeszowa

Jeszcze w grudniu ub. roku przedstawiciele ratusza informowali, że gotowa jest dokumentacja Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK), a pozwolenie na budowę oraz Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) mają zostać wydane w pierwszym kwartale 2022 roku. Jak wygląda stan prac przy tej jednej z największych inwestycji w Rzeszowie?

Przypomnijmy, że RCK ma zintegrować w jednym miejscu kolej, autobusową komunikację miejską i międzynarodową, a także taksówki i rowery. Nie obejmie jednak obszaru dworca PKS przy ul. Grottgera.

Wartość tego przedsięwzięcia, realizowanego wspólnie przez miasto i PKP S.A., przy współudziale pieniędzy z Unii Europejskiej to prawie 74 mln zł. Inwestycję realizuje wybrana w przetargu firma Budimex. Umowę z wykonawcą podpisano rok temu. Jego zadaniem jest wykonanie dokumentacji projektowej, zdobycie niezbędnych pozwoleń oraz budowa RCK.

Inwestycja składa się z dwóch głównych elementów. Pierwszy z nich to przebudowa placu Dworcowego i budowa pod nim parkingu podziemnego dla ponad 100 samochodów oraz miejsc postojowych dla taksówek, rowerów oraz przebudowa ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do ul. Bardowskiego. Za nią odpowiada miasto. Drugi element to przebudowa budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny, który ma być połączony podziemnym przejściem z parkingiem pod placem Dworcowym. Za to zadanie odpowiada PKP S.A.

Jak informował w grudniu ub. r. ratusz, w projekcie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego na wniosek prezydenta Konrada Fijołka dodano m.in. ścieżki rowerowe, więcej zieleni i nowe nasadzenia.

Kiedy rozpoczną się prace? Czasu jest mało, bo całe przedsięwzięcie ma być gotowe do 31 sierpnia 2023 roku.

- W Wydziale Architektury toczy się sprawa wydania pozwolenia na budowę dla inwestycji na placu przed dworcem kolejowym - wyjaśnia Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. - Jesteśmy na finiszu tego postępowania. Pozostało nam tylko uzgodnienie z konserwatorem zabytków.

Być może prace ruszą już w marcu. Realizacja miejskiej części zadania będzie mogła rozpocząć się niezależnie od robót przy budynku dworca.

Dworzec do przebudowy

Co zatem z częścią inwestycji, za którą odpowiada kolej?

- Obecnie jesteśmy na etapie weryfikacji projektu wykonawczego oraz pozyskiwania decyzji o pozwoleniu na budowę. Jeśli wszystkie prace przebiegną pomyślnie, planujemy rozpocząć prace budowlane w pierwszym półroczu br. - odpowiada Agnieszka Jurewicz z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Wiadomo, że na obecnym etapie nie ma szans na przywrócenie budynkowi dworca historycznej elewacji, o czym marzy wielu rzeszowian. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków wygląd dworca ma nawiązywać do wyglądu budynku po przebudowie z lat 60. zeszłego wieku.

- Jasno wskazują one na przywrócenie dworcowi stricte modernistycznego charakteru i takie założenia zostały przyjęte przez projektantów podczas opracowania dokumentacji projektowej - informowali nas o wskazaniach konserwatora w grudniu ub. roku przedstawiciele PKP S.A. - Wskazania te uwzględniają równolegle zachowanie, bądź odtworzenie niektórych detali architektonicznych charakterystycznych dla dworca z okresu przed 1914 rokiem - dodawali.

W planie jest remont całości budynku oraz zmiana funkcji niektórych jego pomieszczeń. Wnętrze obiektu zostanie przebudowane w celu poprawy komfortu obsługi podróżnych oraz zapewnienia większej dostępności dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się podróżnych z dużymi bagażami, pasażerów z niepełnosprawnościami, czy osób starszych. Budynek dworca ma zostać wyposażony w nowoczesne systemy teleinformatyczne oraz bezpieczeństwa. Wewnątrz powstanie duży hol umożliwiający przejście z budynku dworcowego zarówno do tunelu podziemnego prowadzącego na perony jak i do parkingu pod placem Dworcowym. Wiadomo, że na róg budynku ma wrócić odtworzony, charakterystyczny zegar.

Dotychczas prezentowane wizualizacje tego jak po przebudowie ma wyglądać budynek dworca były czysto poglądowe. Kiedy poznamy planowany ostateczny kształt architektoniczny obiektu?

- Wizualizacje zostaną zaprezentowane w momencie rozpoczęcia prac budowlanych - zapowiada Agnieszka Jurewicz z PKP S.A.

Będą utrudnienia

Wiadomo, że rozpoczęcie prac przed dworcem, obejmujących nie tylko sam plac Dworcowy, ale także przebudowę całego układu drogowego od skrzyżowania ul. Asnyka z ul. Grottgera (gdzie ma powstać rondo) aż po ulicę Bardowskiego i pętlę autobusów komunikacji miejskiej będzie oznaczać czasowe, ale gruntowne przeorganizowanie ruchu w tym rejonie.

Ma to nie tylko związek z budową RCK, ale także z nakładającymi się czasowo na to przedsięwizięcie już toczącymi się pracami przy przebudowie układu komunikacyjnego na odcinku od ul. Siemieńskiego do ul. Głowackiego. Obejmuje ona kilkanaście ulic, m.in. Batorego, Styki, Śniadeckich i Fredry oraz budowę nowej jezdni pod wiaduktem kolejowym w rejonie ul. Batorego. W sąsiedztwie budynku ZUS ma powstać rondo. Ta inwestycja ma zakończyć się jesienią br.

Wracając do utrudnień spowodowanych bezpośrednio budową Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, to spore zmiany na czas jej trwania czekają pasażerów komunikacji miejskiej. Z placu Dworcowego na czas prowadzenia robót znikną urządzenia do ładowania autobusów elektrycznych. Zostaną przeniesione w rejon ul. Kasprowicza obok Dworca Lokalnego, gdzie powstaje konieczna infrastruktura. To zaś oznacza, że przez okres prowadzenia budowy popularne „koło”, czyli linie 0A i 0B obsługiwane przez elektrobusy będą tam rozpoczynać kursy, a także będą się ładować. Zmiany tras czekają też inne linie kursujące w tym rejonie.

Prowadzenie robót drogowych w rejonie ul. Grottgera pociągnie za sobą problemy z wyjazdem z dworca PKS. Z powodu przebudowy dworca PKP dla pasażerów pociągów powstaną natomiast dwa dworce zastępcze z całym zapleczem (sukcesywnie dla kolejnych etapów inwestycji).

- Ten rok będzie trudny dla komunikacji miejskiej i nie tylko - przyznają w ratuszu.

Szczegóły reorganizacji zasad poruszania się w rejonie dworca mają zostać zaprezentowane w momencie gdy prace będą się rozpoczynać.

Krzysztof Kuchta

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4