Oddano ostatni odcinek szlaku Via Carpatia na północy Podkarpacia!

KATEGORIA: INWESTYCJE / 29 kwietnia 2022

Fot. GDDKiA

Ostatni element szlaku Via Carpatia pomiędzy granicą województw lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem został w piątek (29 kwietnia) oddany do ruchu. To odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem. Tym samym w województwie podkarpackim kierowcy mają już do dyspozycji prawie 82 kilometrów trasy S19.

W uroczystości otwarcia drogi uczestniczyli m. in. Andrzej Adamczyk – minister infrastruktury, Grzegorz Puda – minister funduszy i polityki regionalnej, Rafał Weber – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Jerzy Paul – poseł na Sejm RP, Ewa Leniart – wojewoda podkarpacki, wicemarszałek województwa podkarpackiego Ewa Draus oraz lokalni samorządowcy.

– Każdy kolejny oddany do ruchu odcinek wielkiego projektu, jakim jest szlak Via Carpatia, przybliża nas do powstania spójnego układu komunikacyjnego Polski Wschodniej, ale też tej części Europy. Budowa nowoczesnej drogi S19 pozwoli na jeszcze szybszy rozwój Podkarpacia, Lubelszczyzny, wschodniego Mazowsza i Podlasia. Trasa ta będzie wykorzystywana także do przewozu towarów w związku z sytuacją panującą obecnie na Ukrainie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak podkreślił minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, droga S19 będzie miała wielkie znaczenie dla rozwoju Polski Wschodniej.

– Poprawi spójność komunikacyjną i dostępność transportową. Wpłynie korzystnie na konkurencyjność regionu, poprawę warunków życia obywateli oraz na gospodarkę kraju. Będzie elementem międzynarodowego szlaku transportowego Via Carpatia – mówił minister Puda.

Radości z oddania kolejnego fragmentu trasy nie kryją władze regionu.

- Cieszę się, że ta ważna inwestycja doczekała się w końcu realizacji. Ta droga jest nam na Podkarpaciu bardzo potrzebna bo otwiera przed nami wiele nowych możliwości. Dzięki niej będziemy się szybciej i bezpieczniej przemieszczać między północną, a centralną częścią regionu. Droga ta zwiększy także naszą atrakcyjność inwestycyjną, a w jej sąsiedztwie z całą pewnością już niebawem będą lokować się ważne inwestycje – powiedziała wicemarszałek Ewa Draus.

Wykonawcą prac była firma Mosty Łódź. Wartość inwestycji to ponad 233,2 mln zł. Okres projektowy trwał 10 miesięcy, a roboty budowlane trwały kolejne 31 miesięcy.

Odcinek o długości 8,2 km rozpoczyna się za funkcjonującym już w części węzłem drogowym Zdziary. Po przekroczeniu starej DK19, trasa przebiega nowym śladem przez kompleks leśny, po wschodniej stronie dotychczasowej drogi krajowej. W rejonie miejscowości Spokojna, ekspresówka odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola - Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz na przecięciu z przebiegiem przyszłej drogi ekspresowej S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo-zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65. Przecina rzekę San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem.

Fot. GDDKiA

Parametry drogi

Najciekawszym element robót mostowych jest most na Sanie. Ma 392 metry długości i 30 metrów szerokości. Przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce (1. most w Grudziądzu w ciągu A1 - przęsło o długości 180 m, 2. most na Południowej Obwodnicy Warszawy w Warszawie - przęsło o długości 180 m, 3. most przez rzekę San w ciągu S19 - przęsło o długości 142 m).

Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,50 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi. Przy budowie mostu wykorzystano 2 tys. ton stali zbrojeniowej i ponad 13 tys. m3 betonu. Powierzchnia obu jezdni sięga 9 tys. m2. Most pełni również funkcję ekologiczną jako przejście dla zwierząt na obu brzegach rzeki San.

Fot. GDDKiA

Dane techniczne:

Długość obiektu - 392,70 m

Szerokość całkowita obiektu - 28,80 m

Wysokość ustroju nośnego:

- w przęsłach - 3,20 m

- nad podporami zalewowymi - 3,20 m

- nad podporami przęsła nurtowego - 7,10 m

Klasa obciążeń - klasa A

Klasa drogi na obiekcie - S

Posadowienie - pośrednie

***

- Zakres robót obejmował wykonanie drogi dwujezdniowej wraz z budową obiektów inżynierskich. Oprócz wspomnianego wcześniej mostu na Sanie wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym trasy S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt) - wylicza Joanna Rarus, rzecznik prasowy Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

Do wykonania wszystkich obiektów inżynierskich zastosowano prawie 4 tys. ton stali zbrojeniowej i około 27 tys. m3 betonu. Na tym odcinku S19 wykonano także ponad 800 tys. m3 wykopów, milion m3 nasypów a wybudowane nawierzchnie to 210 tys. m2. - Jako ciekawostkę możemy podać, iż jeden z wykopów ma głębokość 13 metrów. Ponadto, na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy - dodaje Joanna Rarus.

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19, dofinansowana była ze środków UE. Odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem jest częścią projektu dotyczącego budowy drogi ekspresowej S19 Lasy Janowskie - Nisko Południe. Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie, całkowity koszt projektu to ponad 971,4 mln zł, a wysokość dofinansowania UE stanowi przeszło 468,3 mln zł.

Fot. GDDKiA

Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:

· 81,8 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Rzeszów Południe),

· 42,2 km - w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),

· 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia i Dukla - Barwinek, przed ogłoszeniem przetargu: Jawornik - Lutcza, dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka).

Red.

Zdjęcia: Podkarpacki Urząd Wojewódzki

  

Redaktor naczelny: Barbara Kędzierska
Wydawca
"Siedem - Barbara Kędzierska"
PORTAL INFORMACJI I OPINII
redakcja@czytajrzeszow.pl
35-026 Rzeszów, ul. Reformacka 4